Annons

Fototips Mor & Son

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulfie81

Aktiv medlem
tjenare!

Är hyfsat ny på foto och ännu nyare på studio/porträtt.
Eftersom foto ändå är ett stort intresse har jag blivit ombedd av min flickvän att ta en fin "studiobild" på henne och hennes 6åriga son! Eftersom jag aldrig gjort nåt liknande skulle jag gärna vilja ha lite tips. Jag har att tillgå: Nikon D5000, 50mm f1.8, 18-55mm zoom eller 55-200mm zoom, två styck externa blixtar(av äldre modell) med radiosändare, två styck trebens stativ och ett enbensstativ :) På den tekniska biten med uppställning avv blixtar och liknande tror jag att jag har koll:) Dock ska ju bilderna tas hemma och jag vill därför ha lite tips gällande poser och bakrund mm!
Min tanke va först att lillkotten ska sitta på en stol och mamma står bakom....men samtidigt vet jag inte vad man ska ha för bakgrund... Eller ska man bara göra porträtt från bröst och upp?
ska grabben sitta i mammas knä kanske... hmm...svårt



Alla tips mycket välkomna!

Mvh Uffe
 

Roq

Aktiv medlem
6-åringen är ibland tillräckligt stor för att inte vilja vara "mammas lilla plutt" ;-) Tro mig jag har en hemma. Annars är det nog den varianten jag skulle testa och som kan bli fin - sätt mamma i stol med killen i knät. Kanske kramandes honom lite småhårt samtidigt som båda tittar på dig. Jag skulle försöka göra det i dagsljus och då sätta dem bredvid ett fönster och använda 50mm på kanske 1,5-2 m avstånd (så att du mest får ansikten och bara lite kropp nedåt. Inte för mycket luft runt huvudena, kanske t.o.m. tajt beskärning. Bländare runt 2.5-2.8
 

lumor_

Aktiv medlem
Jag antar att de önskar enfärgad bakgrund när de vill ha studiobild. Om du inte har bakgrunder avsedda för detta kan det vara svårt att få det snyggt för helfigur. Välstruket lakan hängande över någon sorts bom borde funka för halvfigur eller snävare.
För poser föreslår jag att du tänker ut ett par enkla grundhållningar (t ex sittande på stol, sittande på golv, barn klättrande på mamman et c) Improvisera utifrån grundposerna och regisera medan ni håller på... -Huvudena lite närmare varandra, kan du vrida näsan lite lite mer häråt, håll handen på hennes axel osv. Det är stor chans att poserna som du föreslår känns aviga och ser onaturliga ut så var beredd att även ta exponeringar "mellan poserna", när de skrattar åt situationen eller liknande.
 

Ulfie81

Aktiv medlem
Strålande

jag tar dessa tips med mig och ser vad det kan bli! :) kanske kommer det upp ett resultat här :)
 
ANNONS