Annons

Fotoutbildningen Biskops-Arnö läggs ner!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, detta var sannerligen tråkigt. Vi får hoppas att andra skolor lyckas ta upp bollen och utvecka de redan befintliga utbildningarna. Med lite tur kan detta betyda en nytändning och en kavlitetshöjning, det är bra att debatten kommer igång!
 
Hej!

Jag är elev där och programmet är under utveckling. Förvisso går jag första året av tre, men jag är nöjd med programmet.
 
än så länge är det stora skillnader mellan sundvall och biskop. i sundvall verkar det fortfarande vara under utveckling och dom har inte ännu fått alla pusselbitar. biskop är en mer praktisk utbildning än sundvall och jag tror inte att sundvall och Gbg kan väga upp mot det. /P
 
I artikel framgår det att skolans bidragsansökan varit undermålig vilket är amärkningsvärt och förvånande. Om detta är sant undrar man ju hur skolan sköts.

Sundvall kan kanske bli bra, men hur katten kan man anta fotografer på betyg? Skolan kommer aldrig bli bra förrän de börjar anta rätt elever och börjar jobba med elevernas fotografiska utveckling. Man kan lära sig hur mycket journalistik som helst till ingen nytta om inte är välutvecklad fotografiskt. Ett journalistiskt tänkande hjälper inte om man inte har ett bildspråk.

Biskops-Arnö har enligt vad jag förstått utvecklat fotograferna bättre fotografiskt och därför har dessa klarat sig bra.
 
jag tycker också att det är knepigt att man hade intagning på betyg till en sådan utbildning. Men har det inte att göra med att det är en statlig utbildning?
 
Jag tycker det är mkt tråkigt att de är tvugna att lägga ner, med tanke på att jag hade planer på att söka dit. Nu blir antagligen konkurensen om kvarvarande utbildningar hårdare.
 
PeterKorpi skrev:
jag tycker också att det är knepigt att man hade intagning på betyg till en sådan utbildning. Men har det inte att göra med att det är en statlig utbildning?

Det tror jag inte. Det finns statliga utbildningar med intagningskrav.
 
froderberg skrev:
I artikel framgår det att skolans bidragsansökan varit undermålig vilket är amärkningsvärt och förvånande. Om detta är sant undrar man ju hur skolan sköts.
Ja, både skolan och handläggarna borde kunnat hanterat det på ett mer konstruktivt vis. Att skolan klantat sig med ansökan borde ju leda till begäran om kompletteringar eller liknande.
Eller är det verkligen så stelbent och prestigfyllt på dessa platser, att man låter en hel branch lida på det viset?
 
Vet inte vad som är mest sjukt, att sveriges enda utbildning för fotojournalistik försvinner eller att skolan bara tar allt för givet... För er som verkligen vill bli fotojournalister har jag ett litet tips, lär er danska och sök sedan in på den danska fotojournalistutbildningen. Går inte ens att jämnföra med Sundsvall, utan är en riktig utbildning där man vet vad fotografi handlar om.

Synd att Sverige gör så att alla fotografer måste utbilda sig utomlands. Dock så börjar man vänja sig.....
 
ANNONS