Annons

Fotovärlden - förlegad kvinnosyn

Produkter
(logga in för att koppla)

sb12

Aktiv medlem
Ja t.o.m. det är möjligt för i vårt samhälle finns ju sedan länge media som mycket väl kan väga upp den slagsida jag antar att du identifierat. Vi har TV och rikstäckande press, så varför skulle de som bor i landsbygden behöva vara sämre informerade än en som bor i Stockholm? Internet kan man nå i princip hela landet idag.

Skulle inte bli förvånad om landsbygdsbefolkningen lägger minst lika mycket tid på mediakonsumption som storstadsbefolkningen, för de har nog lättare att koncentrera sig på sånt än storstadsbefolkningen som snurrar runt som skinnerråttor i allt intrycksbrus.
Ja så kan det ju vara. Jag vet inte och har inte heller påstått mig veta.
Jag tror trots allt inte att det är så. Men det är inte heller särskilt viktigt.
 

sb12

Aktiv medlem
Skulle vilja säga att det nog indirekt faktiskt ligger något i att en ödmjuk ärlig och omtänksam människa INTE oftast har en dålig kvinnosyn då en sådan människa oftast inte ser ned på någon på det viset. DOCK finns det alltid undantag då till och med elaka människor oftast har NÅGON dom kan vara omtänksamma mot även om dom inte generellt är det ;)
Det beror väl på vad man menar är dålig kvinnosyn. Det vi diskuterade var ju förlegad kvinnosyn, vilket Hornavan var osäker på var något negativt. Då tänker jag att han tycker att det tidigare fanns en kvinnosyn som var bra.
Eller var alla på t.ex 50-talet befriade från omtänksamhet och ärlighet? Om man nu tänker att kvinnosynen då var dålig??
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja så kan det ju vara. Jag vet inte och har inte heller påstått mig veta.
Jag tror trots allt inte att det är så. Men det är inte heller särskilt viktigt.
Jag tycker det är viktigt.

Du skriver ju faktiskt: "Tror du att äldre män i glesbygden generellt har en mer uppdaterad och modern kvinnosyn än yngre män i storstäder? " Man skulle ju kunna kontra med en motfråga: "Tror du att äldre män kollar lika mycket på internetporr som yngre män i storstad?" Man skulle ju kunna anta att yngre män ser på mer porr via Internet än äldre män i glesbygd. Tror vi att det automatiskt skulle ge en sundare kvinnosyn bara för att dessa yngre män uppenbart kan antas vara mer frekvent porruppdaterade än äldre män i glesbygd?

Andemeningen i det du skrivit är väl ungefär just densamma som TS givit uttryck för och att bemöta den sortens slappa tyckande anser jag är viktigt för i dessa tider blir det snabbt en "sanning". Det tycker jag är viktigt.

Jag vänder mig också mot det statiska och historielösa i detta. Vi har faktiskt haft en väldigt livfull debatt i dessa frågor i decennier över hela landet, massor av Agenda, Operation granskning, Aktuellt och Rapport och jag har svårt att tro att alla utom möjligen någon i total mediaskugga i de djupa skogarna i landets inland eller möjligen i fjällkedjans närområden kan ha missat allt detta. Dessutom har folk aldrig varit mer mobila än nu - även på landsbygden. Långtifrån alla lever på samma plats hela livet. Lantisar flyttar till stan för resten av livet eller åker tillbaka när de tröttnat på stöket och hetsen.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Det beror väl på vad man menar är dålig kvinnosyn. Det vi diskuterade var ju förlegad kvinnosyn, vilket Hornavan var osäker på var något negativt. Då tänker jag att han tycker att det tidigare fanns en kvinnosyn som var bra.
Eller var alla på t.ex 50-talet befriade från omtänksamhet och ärlighet? Om man nu tänker att kvinnosynen då var dålig??
Hehe ja man kan vrida och vända på allt och få ut vad som helst av vad som helst om man vill ;)
Antar att dålig kvinnosyn är i stort sett samma som "förlegad" kvinnosyn till att börja med. Och jag antar givetvis att vi diskuterar dålig kvinnosyn i dag annars blir det lite svårt att få något slags perspektiv på saker och ting alls, och om vi då förutsätter att vi menar att ha en dålig kvinnosyn 2019 , så ja då tycker jag att man oftast inte brukar vara en omtänksam ärlig eller ödmjuk, meeeen som jag sa så finns det undantag i allt:) Vi borde ha kommit så långt i dagens läge att en dålig kvinnosyn är omodernt och inte speciellt omtänksamt.
Hur tänker du?
Och med dålig kvinnosyn menar jag inte att tycka en tjej i bikini är snygg utan snarare att se ned på kvinnor som om dom är mindre värda än oss män.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag tycker det är viktigt.

Du skriver ju faktiskt: "Tror du att äldre män i glesbygden generellt har en mer uppdaterad och modern kvinnosyn än yngre män i storstäder? "

Andemeningen i det är väl ungefär just densamma som TS givit uttryck för och att bemöta den sortens slappa tyckande anser jag är viktigt för i dessa tider blir det snabbt en "sanning".

Jag vänder mig också mot det statiska och historielösa i detta. Vi har faktiskt haft en väldigt livfull debatt i dessa frågor i decennier över hela landet och jag har svårt att tro att alla utom möjligen någon i total mediaskugga i de djupa skogarna i landets inland eller möjligen i fjällkedjans närområden kan ha missat allt detta. Dessutom har folk aldrig varit mer mobila. Långtifrån alla lever på samma plats hela livet. Lantisar flyttar till stan för resten av livet eller åker tillbaka när de tröttnat på städerna.
Det är rätt lustigt att stockholmare i största allmänhet har så mycket fördomar fast vi lever i ett så modernt metropol ;)
 

sb12

Aktiv medlem
Jag tycker det är viktigt.

Du skriver ju faktiskt: "Tror du att äldre män i glesbygden generellt har en mer uppdaterad och modern kvinnosyn än yngre män i storstäder? "

Andemeningen i det är väl ungefär just densamma som TS givit uttryck för och att bemöta den sortens slappa tyckande anser jag är viktigt för i dessa tider blir det snabbt en "sanning".

Jag vänder mig också mot det statiska och historielösa i detta. Vi har faktiskt haft en väldigt livfull debatt i dessa frågor i decennier över hela landet och jag har svårt att tro att alla utom möjligen någon i total mediaskugga i de djupa skogarna i landets inland eller möjligen i fjällkedjans närområden kan ha missat allt detta. Dessutom har folk aldrig varit mer mobila. Långtifrån alla lever på samma plats hela livet. Lantisar flyttar till stan för resten av livet eller åker tillbaka när de tröttnat på städerna.
Det var på riktigt inte ett påstående. Jag var ärligt nyfiken då Hornavan uppenbarligen tyckte TS var helt ute och cyklade med den motsatta åsikten och ville ha svar på hur han kom fram till det.
Jag är helt övertygad att äldre män generellt har en mer förlegad kvinnosyn än yngre män. Men återigen, det är inte jätteviktigt vilken specifik grupp som tycker vad om detta.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är rätt lustigt att stockholmare i största allmänhet har så mycket fördomar fast vi lever i ett så modernt metropol ;)
Vem är stockholmare? En definition är: "alla som bor där". Det finns de som kräver tre generationer där som i Vaxholm och då spelar det ingen roll att exv. jag är född i Stockholm och har bott där i över 50 år i Stockholm.

Om Stockholm är en "modern metropol" finns det delade meningar om också. En del utifrån ser nog vår huvudstad mer som ett museum. Stockholms "50-tals skyskrapor" vid Hötorget ter sig rätt patetiska som "modern skyline" i jämförelse med nästan alla miljonstäder i världen i dag.

Stockholmares fördomar är desamma som lantisarnas för det är exakt samma befolkning. De enda som inte fattat det är de som aldrig besökt staden eller som just kommit nya till staden från landet. De flesta som bott länge i stan skiter nog helt i detta - de är vana vid att folk kommer och går - men det är nog viktigare för de som just flyttat dit och deras kompisar som flyttat in året innan.
 

sb12

Aktiv medlem
Hehe ja man kan vrida och vända på allt och få ut vad som helst av vad som helst om man vill ;)
Antar att dålig kvinnosyn är i stort sett samma som "förlegad" kvinnosyn till att börja med. Och jag antar givetvis att vi diskuterar dålig kvinnosyn i dag annars blir det lite svårt att få något slags perspektiv på saker och ting alls, och om vi då förutsätter att vi menar att ha en dålig kvinnosyn 2019 , så ja då tycker jag att man oftast inte brukar vara en omtänksam ärlig eller ödmjuk, meeeen som jag sa så finns det undantag i allt:) Vi borde ha kommit så långt i dagens läge att en dålig kvinnosyn är omodernt och inte speciellt omtänksamt.
Hur tänker du?
Och med dålig kvinnosyn menar jag inte att tycka en tjej i bikini är snygg utan snarare att se ned på kvinnor som om dom är mindre värda än oss män.
Ok, för att det inte ska bli helt tokigt så citerar jag det Hornavan skrev och jag svarade på:

””Mer uppdaterad och modern” vet jag inte, inte heller om det är att eftersträva.
De fotografer jag känner i glesbygden är absolut mer ödmjuka, omtänksamma och ärliga än vissa andra.”

Och med det så betyder ju ditt resonemang ,eftersom Hornavan verkar tveksam till om det är eftersträvansvärt att inte ha en förlegad kvinnosyn, att han inte är omtänksam, ödmjuk och ärlig. Eller?

Ett exempel på det här med ”förlegad” och ”dålig”, jag tycker KD har en förlegad kvinnosyn. De tycker inte det. De tycker möjligen att jag har det.
Vem av oss har en dålig kvinnosyn? Beror på vem du frågar.
Så ”förlegad” och ”dålig” är olika saker.

Och till sist, jag vänder och vrider inte på något. Jag svarar och ställer frågor på det ni skriver.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ok, för att det inte ska bli helt tokigt så citerar jag det Hornavan skrev och jag svarade på:

””Mer uppdaterad och modern” vet jag inte, inte heller om det är att eftersträva.
De fotografer jag känner i glesbygden är absolut mer ödmjuka, omtänksamma och ärliga än vissa andra.”

Och med det så betyder ju ditt resonemang ,eftersom Hornavan verkar tveksam till om det är eftersträvansvärt att inte ha en förlegad kvinnosyn, att han inte är omtänksam, ödmjuk och ärlig. Eller?

Ett exempel på det här med ”förlegad” och ”dålig”, jag tycker KD har en förlegad kvinnosyn. De tycker inte det. De tycker möjligen att jag har det.
Vem av oss har en dålig kvinnosyn? Beror på vem du frågar.
Så ”förlegad” och ”dålig” är olika saker.

Och till sist, jag vänder och vrider inte på något. Jag svarar och ställer frågor på det ni skriver.
Kom igen nu! Försöker du på allvar inbilla någon att förlegad kvinnosyn skulle kunna vara något positivt?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ok, för att det inte ska bli helt tokigt så citerar jag det Hornavan skrev och jag svarade på:

””Mer uppdaterad och modern” vet jag inte, inte heller om det är att eftersträva.
De fotografer jag känner i glesbygden är absolut mer ödmjuka, omtänksamma och ärliga än vissa andra.”

Och med det så betyder ju ditt resonemang ,eftersom Hornavan verkar tveksam till om det är eftersträvansvärt att inte ha en förlegad kvinnosyn, att han inte är omtänksam, ödmjuk och ärlig. Eller?

Ett exempel på det här med ”förlegad” och ”dålig”, jag tycker KD har en förlegad kvinnosyn. De tycker inte det. De tycker möjligen att jag har det.
Vem av oss har en dålig kvinnosyn? Beror på vem du frågar.
Så ”förlegad” och ”dålig” är olika saker.

Och till sist, jag vänder och vrider inte på något. Jag svarar och ställer frågor på det ni skriver.
När jag skrev att du vred och vände på saker syftade jag till att du började prata om förlegad kvinnosyn på 50 talet, och jag antar att vi syftade på och diskuterar en förlegad kvinnosyn 2019, för ja då är det inte olika saker enligt mig.

Och angående om han är en ärlig, omtänksam, ödmjuk människa. det kan jag inte svara på, om du ser mitt inägg så ger jag klara riktlinjer för hur jag ser på den dålig kvinnosyn 2019 men att det också FINNS undantag ;)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Vem är stockholmare? En definition är: "alla som bor där". Det finns de som kräver tre generationer där som i Vaxholm och då spelar det ingen roll att exv. jag är född i Stockholm och har bott där i över 50 år i Stockholm.

Om Stockholm är en "modern metropol" finns det delade meningar om också. En del utifrån ser nog vår huvudstad mer som ett museum. Stockholms "50-tals skyskrapor" vid Hötorget ter sig rätt patetiska som "modern skyline" i jämförelse med nästan alla miljonstäder i världen i dag.

Stockholmares fördomar är desamma som lantisarnas för det är exakt samma befolkning. De enda som inte fattat det är de som aldrig besökt staden eller som just kommit nya till staden från landet. De flesta som bott länge i stan skiter nog helt i detta - de är vana vid att folk kommer och går - men det är nog viktigare för de som just flyttat dit och deras kompisar som flyttat in året innan.
Min kommentar var med glimten i ögat, så ja jag håller med om allt du skriver där. Jag har hört fruktansvärda fördomar åt båda hållen.
Jag har bott i Karlstad med omnejd i många år men är uppväxt och född i stockholm där jag nu bor igen( om man nu kallar Vallentuna stockholm...men det tillhör ju stockholms län så att ;) )
Och på landsbygden där har jag fått frågan om vi firar midsommar eller bakar vårat eget bröd till att fråga om det ens existerar midsommarstänger, till Stockholmare som på allvar trott att glassbilen endast finns i Stockholm och att redbull är en Stockholmsgrej så som vanligt är vi lika fördomsfulla och "okunniga" på områden vi inte ser framför våran egen näsa oavsett Geografi.
 

PMD

Aktiv medlem
"Jaha, är du här på semester då eller?"

Det tycker uppenbarligen inte de lantisar som flyttat dit. De sitter som måsar i flock kring Stureplan och känner sig kosmopolitiska.
Det finns tydligen en del folk i Stockholm som har noll koll på någonting utanför Stureplan (Stureplan används här i bildlig bemärkelse).

Se denna lilla krönika om ett nattligt besök i Stockholm:
https://pdf.direktpress.se/flashpublisher/magazine/21418
Sidan två, uppe till vänster.
 

sb12

Aktiv medlem
När jag skrev att du vred och vände på saker syftade jag till att du började prata om förlegad kvinnosyn på 50 talet, och jag antar att vi syftade på och diskuterar en förlegad kvinnosyn 2019, för ja då är det inte olika saker enligt mig.

Och angående om han är en ärlig, omtänksam, ödmjuk människa. det kan jag inte svara på, om du ser mitt inägg så ger jag klara riktlinjer för hur jag ser på den dålig kvinnosyn 2019 men att det också FINNS undantag ;)
Nu blandar du ihop saker.
Jag tar det igen, om man har en förlegad kvinnosyn så har man alltså en syn som fanns tidigare. T.ex för 50 år sen. Om man då tycker att en förlegad kvinnosyn inte kan förenas med att man är t.ex ödmjuk och snäll så kan ju ingen varit det för 50 år sen då den kvinnosynen var rådande.
Poängen är att personliga drag inte har med övriga åsikter att göra. Man kan va ödmjuk eller dryg, snäll eller elak oavsett om man är feminist, moderat, vegan, osv.
Det har inte med saken att göra, det var vad jag ville få fram i inlägget tidigare. Om någon säger ”de fotografer jag känner är snälla och ödmjuka” kan de ju ändå hysa vilka olika åsikter som helst.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ok, för att det inte ska bli helt tokigt så citerar jag det Hornavan skrev och jag svarade på:

””Mer uppdaterad och modern” vet jag inte, inte heller om det är att eftersträva.
De fotografer jag känner i glesbygden är absolut mer ödmjuka, omtänksamma och ärliga än vissa andra.”

Och med det så betyder ju ditt resonemang ,eftersom Hornavan verkar tveksam till om det är eftersträvansvärt att inte ha en förlegad kvinnosyn, att han inte är omtänksam, ödmjuk och ärlig. Eller?

Ett exempel på det här med ”förlegad” och ”dålig”, jag tycker KD har en förlegad kvinnosyn. De tycker inte det. De tycker möjligen att jag har det.
Vem av oss har en dålig kvinnosyn? Beror på vem du frågar.
Så ”förlegad” och ”dålig” är olika saker.

Och till sist, jag vänder och vrider inte på något. Jag svarar och ställer frågor på det ni skriver.
Allt beror på vem man frågar så det är ett rätt konstigt argument i den här diskussionen dock. Då kan du aldrig generalisera någonting alls om det är det som är premissen. Du kan egentligen påstå nästan vad som helst beroende på vem man frågar.
Att folk tycker olika över hela jordklotet om precis allt det vet vi redan. Det betyder inte att man inte KAN generalisera och säga att en förlegad kvinnosyn alltså att se ned på kvinnor och se dom på ett sätt där de inte ska ha samma rättigheter år 2019 tex är en "dålig" kvinnosyn.
Nä frågar du en man från ett fattigt land där man är betydligt längre bakåt i utvecklingen eller inte ens eftersträvar jämställdhet mellan könen får du nog ett svar med motsatt åsikt.
Betyder det att det inte är dåligt då? Svaret när det gäller just den frågan är generellt nej..
 
ANNONS