Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Foveon död?

Produkter
(logga in för att koppla)
ols skrev:
mmmm o varför tar inte olympus inte in sina systemkameror till sverige längre ???

minolta har nog tagit samma beslut som olympus angående digitala systemkameror att pga damm, skräp osv som kan sabba ccd blir det inga från dom.

Olympus har tom slutat tillverka OM-kamerorna för ett halvår sedan.

Ang. att dom inte tillverkar digitala systemkameror så beror det knappast på det här med risk för skit på ccd:n utan snarare på att man förmodligen inte kan konkurera med dom stora. Olympus har skyllt på det där med risk för damm på ccd:n men det är nog snarare en ursäkt förmodar jag.

ols skrev:
minolta har nog tagit samma beslut som olympus angående digitala systemkameror att pga damm, skräp osv som kan sabba ccd blir det inga från dom.
Tja...Jag har inte sett några damm-problem på de två D30 mitt arbete har sedan ett år, mycket hårt körda.

Det kan vara så att Minolta:
A: Inte klarar av att tillverka en DSLR som står sig i konkurensen med Nikon och Canon.
eller
B: Har nåt på G som vi inte vet om.
eller
C:Avvaktar till CCD:n kan göras 12 megapixlar utan brännvidsförlängning och att huset kostar obetydligt mer än deras dyraste analoga SLR.

Photokina är ju i höst. Vi får väl se vad som händer.

larsaz skrev:
Ang. att dom inte tillverkar digitala systemkameror så beror det knappast på det här med risk för skit på ccd:n utan snarare på att man förmodligen inte kan konkurera med dom stora. Olympus har skyllt på det där med risk för damm på ccd:n men det är nog snarare en ursäkt förmodar jag.
Där var du snabb! Och jag instämmer i vad du säger.

larsaz skrev:

Olympus har tom slutat tillverka OM-kamerorna för ett halvår sedan.

skyllt på eller om det är fakta tror jag inte vi kan reda ut.

slutat tillverka vet jag inte var du har fått ifrån men det får du gärna berätta för kollar man deras hemsida så verkar det inte så.....
http://cf.olympus-europa.com/consumer/photogra/series.cfm?id=OM-SERIES

visst dom har inte gjort mycket nytt i om serien men en liten funderare hur kan det vara att om4 fortfarande säljer i europa ???

tillverkningen lades ner nån gång på 80 talet om jag inte minns fel men togs upp igen på begäran från köpare ?!?!?!?

jaha då får man väl helt enkelt ta fram sorgebandet då......

enda ljuspunkten i det hela är väl då att om2000 finns kvar.....

Jag ska låta det vara osagt om tillverkningen är nedlagd redan men Olympus gick för några månader sen ut med ett meddelande där man sa att OM-tillverkningen skulle läggas ned. Däremot så kommer det förmodligen att gå att köpa OM-hus under några år framöver. Kamerorna finns inte att köpa i normala butiker men säljs kanske genom http://www.astromedia.se/olympus/olympus.html

Jag skriver kanske eftersom jag inte vet bästföredatum på denna sida...

Larsa.

Har tydligen skrivits mycket innan jag fick till mitt inlägg, ang. OM-2000 så lämnar vi den därhän.... Om-3, sicken dröm, men ack så dyr. Har vi kommit ifrån tråden eller, foveon...

tackar larsa....jo jag var o kollade där för dom borde ha koll på det tyckte jag.........

men man har ju blivit van vid att det inte bara är att knalla in i närmsta fotohandlare utan att man har fått bli en jäkel på att jaga beg. istället.

nåja skit samma inte tänkte jag köpa fler hus ändå, har redan så det räcker :) och dom garanterade att det skulle finnas reservdelar i 10 år så det är nog inga problem....innan dess ska jag köra hasselblad.

dock så är det en sak som stör en, det är att man är bortskämd med att olympus kamrorna funkar i alla temperaturer....samt utan batterier om man så vill.

får väl bli en sigma med foveon teknik :)

larsaz skrev:
Har tydligen skrivits mycket innan jag fick till mitt inlägg, ang. OM-2000 så lämnar vi den därhän.... Om-3, sicken dröm, men ack så dyr. Har vi kommit ifrån tråden eller, foveon...

jepp ett litet sidospår....

kan hålla med om priset ja, men jäklar vilka kameror....tror nog inte man kan slita ut dom.

när man tänker efter så är jag ju nästan lika gammal som min om-1......

Jag tror att osäkerheten varit väldigt stor på ev. satsning av digitala SLR-kameror med utbytbar optik. Minolta/Olympus mfl. kan ha legat lite lågt och lagt sin energi på den typ av digitalkameror vi ser idag.
Canon har bevisat att det går att göra otroligt bra digitala kamerahus med utbytbar optik som trots högt pris blivit en mega-succe'(D60/D30).
Leveranstiden på en D60 är ganska många månader idag. Det har fått Nikon att vakna till (D100).
Marknaden är alldeles för stor och intressant (tänka bara på alla objektiv, blixtar mm) för att de andra ska sitta med armarna i kors.
Jag är 110% säker på att de andra tillverkarna kommer med starka kort snart. Någon kanske med helt ny fattning och objektivserie.
Att det är svårt att göra digitala kameror är helt klart, men det är stora företag med mycket stålar vi talar om.
Köp aktier i Minolta!...

Ryktet i en annan tråd här på sidan är att Minolta kommer med en DSLR i höst med just Foveon-chipet.

Jag har personligen talat med Minolta i sverige, men killen jag pratade med tyckte att han inte kunde säga så mycket om deras kommande produkter. Han tyckte jag skulle prata med Minoltas produktchef, viket jag inte har gjort. Liksom många andra så avvaktar jag Photokina i september, vilket är den hetaste chansen till en indtroduktion enligt min fotohandlare och en av Minoltas säljare som jag talat med.

Skulle Minolta inte komma med en DSLR så har jag lite problem känns det som. Jag vill försöka sälja till media men är hopplöst efter i leveranstid med analog utrustning.

Mvh
Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto