Annons

fråga angående bildräkningen i 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

hambli

Medlem
Hej

Jag köpte för en dryg månad sedan en 40D.
En kompis reflekterade över filnamnet på en av min bilder som jag skickade över till honom.
Filen börjar på IMG_58XX och han undrade om jag redan hade tagit 5000 bilder på 1 månad.
Eftersom jag tyckte det lät orimligt så kollade jag upp hur mycket kort jag hade tankat över till datorn, jag fick det till ca 1500-1800st.

Den första bilden jag tog började på IMG_3XXX.
Ska kameran inte börja räkna från IMG_0001, den var ny när jag köpte den så ingen bör ha kunnat fotat med den innan.

En ganska dum fråga, men jag vill ändå ha svar om nu någon har någon idé

/hampus

nu kom jag på en sak, kortet jag använde första gången var från min canon G6. kan ju vara så att jag glömde att formatera det och så började kameran räkna där jag slutade på g6an :)

Det är säkert så att den anpassar bildnumren efter vad som finns på kortet. Jag har liknande erfarenhet från min dito.

Jag köpte en demokörd 40D vid årsskiftet.
Jag formaterade kortet direkt när jag satte i det, innna jag tog första bilden, och den började på IMG_58xx
Gjorde reflektionen att den måste gått en del som demokamera, men det kanske inte är så ändå?
/L

Kameran jag köpte ska vara 100% ny. men förmodligen så måste det vara så att jag använde ett oformaterat kort med bilder som hade filnamn IMG_3XXX och då började inte kameran på 0001.

Förmodligen har väl din varit lite använd.

I det fallet är det nog det.

Hur många exponeringar den verkligen tagit finns det ett program som kan visa.
Titta här

Men allmänt gäller att så fort man sätter i ett kort som det finns bilder på, då tar kameran och fortsätter med antingen det filnamn den hade tänkt, eller nästa filnamn på kortet, vilket som nu är störst.

Sätter du i ett kort med en bild som heter 100-1234 i en kamera som redan kommit till 101-5432, då fortsätter den på 101-5433. Men sätter du i ett kort med 103-8765, då blir nästa bild 103-8766.

Det går att återställa numreringen i kameran, om man vill.

Tack Anders.
Jag har laddat ner det programmet, men inte kört det.
Är väl läge att gör det nu då... :)
/L

ANNONS
Götaplatsens Foto