Annons

Fråga ang. 300D och mitt gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ViktorJ

Aktiv medlem
Hej!

Detta är min första post. Jag har sökt och hittat liknande frågor, men inget klockrent, so here we go...

Jag har en analog EOS 5000 kamera med ett Canon EF 36-76 objektiv. Nu vill jag köpa en digitalkamera, nämligen Canon EOS 300D.

Skulle det vara vettigt att endast köpa huset? Mina ekonomiska resurser är begränsade, om man ska vara fin i kanten. Vad är nackdelen med detta? Är det överhuvudtaget någon nackdel?

MVH,
Viktor

Visst ger det dig zoom? Dock förlängs alla brännvidder med 1,6 med en 300D. 36-76 (?) blir alltså 36x1,6-76x1,6 = 57,6 - 121,6 mm.

Finns många beg. 300D nu. Kit med vertikalgrepp och 18-55, kitlinsen finns för 4500-5000 :-.

// Jocke

Jag skulle trots det bra priset föreslå från Sverige. Nu är så många kameror ute att man kan pruta också. Släng iväg samma mejl till alla annonsörer så får du nog ett bra pris. Frakten kostar ju trots allt samt att du oftast har en del svensk garanti och reklamationsrätt på de beg. kamerorna som säljs i Sverige.

18-55 är bättre än den 36-76 (kan inte stämma väl?) du har till 300D.

// Jocke

Jo, det är ju iofs sant. Jag får kolla runt.

Nej, du har rätt... Jag menade 38-76, förstås.

Ja det där var ju faktiskt ett riktigt bra pris. Tack!

Hehe, jag kanske läser på fel ställe. Nu har jag objektivet till min EOS5000 framför mig och här står följande..... "CANON 38-76 mm. *bild på liten blomma* 0.58m/1.9ft".

ViktorJ skrev:
Ja det där var ju faktiskt ett riktigt bra pris. Tack!

Hehe, jag kanske läser på fel ställe. Nu har jag objektivet till min EOS5000 framför mig och här står följande..... "CANON 38-76 mm. *bild på liten blomma* 0.58m/1.9ft".

Nejnej, det är inte ett bra pris, du kan få bättre ändå :)!

Hmm, då har du rätt, bara sifforna som låter mysko.. ;)

// Jocke

ViktorJ skrev:
Jasåjaha... Hehe, tur att du sa det. Mig lurar man med lätthet. =)

OK, ja det följde med kameran (begagnad) så jag vet inte så noga vad det är, men det funkar iaf.

Man ska alltid försöka pruta på allt om det inte är så att flera står på kö ;) Då kan det vara rent av dumt att pruta.. haha.

// Jocke, som ser det som lite av en tävling att pruta

Joakim A skrev:
Visst ger det dig zoom? Dock förlängs alla brännvidder med 1,6 med en 300D. 36-76 (?) blir alltså 36x1,6-76x1,6 = 57,6 - 121,6 mm.
Ledsen att märka ord, men brännvidden förblir densamma, det har ju varit uppe många gånger tidigare här. Optiken har kvar sin brännvidd men upplevs inte på samma sätt som på en 35 mm fullformatkamera då sensorn är mindre och ger en beskärning med faktor 1.6 jfrt fullformat.

niklasl skrev:
Ledsen att märka ord, men brännvidden förblir densamma, det har ju varit uppe många gånger tidigare här. Optiken har kvar sin brännvidd men upplevs inte på samma sätt som på en 35 mm fullformatkamera då sensorn är mindre och ger en beskärning med faktor 1.6 jfrt fullformat.

Lugnt, dålig förklaring av mig.

// Jocke

ANNONS
Götaplatsens Foto