Annons

Fråga ang makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ladyli

Ny medlem
Hej, jag har fått ett erbjudande att för en billig penning köpa en
Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di LD tele-macro(till Canon).

Min fråga, passar denna till min Canon Eos 600D? Vill ju inte köpa den även om den är billig om jag inte är säker på att den verkligen passar.

Li

1. Objektivet passar till din kamera
2. Objektivet är ett telezoom objektiv med förbättrad närgräns "macro" vilket ger en avbildningsskala på ca 1:3 (45x67,5 mm). Ett riktigt makro-objektiv som t ex Tamron 90/2,8 macro klarar ofta en avbildningsskala på 1:1 (15*22,5 mm). Nu räcker kanske 1:3 för blommor och fjärilar många gånger men tänkte att det kunde vara bra att veta.

Men om det är nån som du ska träffa och göra upp affären med så tycker jag att du tar med dig kameran och testar.

Jo, den passar men det är nog ett av de sämsta objektiven som finns på marknanden. Har du inte råd med något annat är det också det billigaste, men har du råd så välj ett annat istället.

För att nyansera det lite, testkör det på din kamera. Får du tag i ett bra exemplar är det troligtvis inte så uselt som som den gode Helmetrock påstår. Självklart är ett objektiv som kostar 10-15 gånger mer troligtvis bättre. Men har du inte de pengarna så prova Tamronet, det kostar inget.

Micke.

ANNONS
Götaplatsens Foto