Annons

Fråga om köp (fel pris)

Produkter
(logga in för att koppla)

maxar

Aktiv medlem
Hej.
Har en köpfråga.

När man beställer på internet så blir det antagligen fel på priser ibland.
Om det skulle vara så att det går att köpa en produkt för 0kr+frakt.

Kan företaget skicka en restfaktura efter att varan är betald och hemma?

Vad har de för rättigheter och jag för skyldigheter?

Mvh
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
Om det är uppenbart att det är ett felaktigt pris så bör företaget kunna kräva betalning i efterhand eller återlämnande av varan. Jämför med om någon sätter in pengar på fel bankkonto, då har kontohavaren inte rätt att behålla pengarna.

I det exempel du gav skulle jag nog också anse att kunden har en skyldighet att upplysa företaget om felet.
 

maxar

Aktiv medlem
okay.
låter ju väldigt vettigt.
men.
hur lång tid efter att varan har kommit hem har de rätt att ta betalt?
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
okay.
låter ju väldigt vettigt.
men.
hur lång tid efter att varan har kommit hem har de rätt att ta betalt?
Tio år är preskriptionstiden har jag för mig, möjligen skulle det kunna omfattas av en specialregel som ger tre års preskriptionstid i vissa fall vid fordran mot konsument men det är osäkert om den går att tillämpa i detta fallet.
 

maxar

Aktiv medlem
men nu på internet och när man är ute och prisjagar så stöter man ju på detta ganska ofta?

att en vara ligger väldigt mycket under ordinarie pris.

så om jag öppnar varan och använder den. kan jag när det nya priset kommer välja att häva köpet?
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
men nu på internet och när man är ute och prisjagar så stöter man ju på detta ganska ofta?

att en vara ligger väldigt mycket under ordinarie pris.

så om jag öppnar varan och använder den. kan jag när det nya priset kommer välja att häva köpet?
Man får ju göra en bedömning i det individuella fallet, men normalt anser jag nog att du har rätt att häva köpet.
 

maxar

Aktiv medlem
så om jag använder varan.
och om de vill ha ut ett annat pris så kan jag häva köpet?
alltså vägra betala det priset?
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
Man kan inte ge ett definitivt generellt svar, är varan bara använd lite grand tycker jag det absolut men säg tex. att en proffsfotograf köper en ny kamera i hundratusenkronorsklassen men av misstag står det hundra kronor på fakturan. Fotografen använder kameran i ett år och gör säg 300000 exp. innan företaget upptäcker sitt misstag och kräver betalning. Fotografen kommer med stor sannolikhet bli skyldig att betala kameran, enbart hävning av köpet utan betalning för användningen av kameran är orimligt i det exemplet.

Om köparen varit i god eller ond tro har också stor betydelse för hur man skall se på saken.
 

maxar

Aktiv medlem
okay.
nu handlar det inte jättesummor men ändå pengar.

hur skall man se på det då?
jag beställer en vara för 0kr.

såklart i god tro att det var en kampanj, sistavaran deal.

men 0 kr är svårt att diskutera.
varan gick in som 0.01kr så kommer väl inte stå som nollad?
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
0 kr är inte normalt rabattpris utan ganska klart ond tro. Halva priset kanske men någonstans där går gränsen tycker jag om det inte tydligt framgår att det är rätt pris, lite beroende på vilket belopp det gäller.
 

maxar

Aktiv medlem
0kr är ju numera inte ett jätteovanligt lockpris.
att det sen var sista varan kanske hade nåt med saken att göra?

tiden får väl utläsa vad som händer i detta fall.
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
0kr är ju numera inte ett jätteovanligt lockpris.
att det sen var sista varan kanske hade nåt med saken att göra?

tiden får väl utläsa vad som händer i detta fall.
Men det lättaste och bästa är väl bara att slänga iväg ett mejl till företaget och fråga om priset var rätt? Och om det var fel ta en diskussion om du skall skicka tillbaka eller att ni löser det på annat sätt.
 

AFJ

Aktiv medlem
enklast ja.
men sen är jag ju där jag har fått nåt fint gratis.
gratis är gott.
Om jag ser att en person tappar en hundring på gatan så plockar jag upp den och ger den till vederbörande.

Om jag får för mycket pengar tillbaka i växel i en butik så upplyser jag om det och lämnar tillbaka pengarna.

Om jag handlar på IKEA och kassörskan missar att skanna in en vara på min kundvagns så påtalar jag det.

Kalla mig korkad, gammaldags eller bara ärlig men jag sover i alla fall gott om natten! :)
 

Christer2

Aktiv medlem
Om företaget på sin webbsida "säljer" varan för 0:00 kronor, utan någon koppling till annan vara i en "lockpriskoppling" så ser det onekligen skumt ut, men det borde också se skumt ut för företaget. De borde också förstå att priset blivit fel.

Där borde du kunna sitta lugn, du har accepterat det erbjudna priset. DU skall inte känna dig ansvarig att förstå företagets prissättningspolicy. Dessutom finns det förmodligen något i "det finstilta" som ger dem rätt att efterfakturera. Det finns ett antal domstolsbeslut där företagen har rätt att kräva betalning av det pris som varan egentligen skulle ha i prislistan om det är uppenbart fel.

MEN om varan hade ett pris, som INTE var 0:00, på webbsidan men de har fakturerat dig 0:00 så kan du knappast åberopa god tro (som i och för sig inte finns längre, tror jag). DÅ ser det bättre ut ifall du kontaktar företaget och påpekar att de gjort fel (du kommer kanske att fortsätta handla där). För i detta fallet så har du egentligen inte förlorat några pengar eftersom du beställt varan med ett åsatt pris så ifall företaget så småningom ställer krav på att beloppet skall betalas så bör du acceptera att betala.
 

maxar

Aktiv medlem
Om företaget på sin webbsida "säljer" varan för 0:00 kronor, utan någon koppling till annan vara i en "lockpriskoppling" så ser det onekligen skumt ut, men det borde också se skumt ut för företaget. De borde också förstå att priset blivit fel.

Där borde du kunna sitta lugn, du har accepterat det erbjudna priset. DU skall inte känna dig ansvarig att förstå företagets prissättningspolicy. Dessutom finns det förmodligen något i "det finstilta" som ger dem rätt att efterfakturera. Det finns ett antal domstolsbeslut där företagen har rätt att kräva betalning av det pris som varan egentligen skulle ha i prislistan om det är uppenbart fel.

MEN om varan hade ett pris, som INTE var 0:00, på webbsidan men de har fakturerat dig 0:00 så kan du knappast åberopa god tro (som i och för sig inte finns längre, tror jag). DÅ ser det bättre ut ifall du kontaktar företaget och påpekar att de gjort fel (du kommer kanske att fortsätta handla där). För i detta fallet så har du egentligen inte förlorat några pengar eftersom du beställt varan med ett åsatt pris så ifall företaget så småningom ställer krav på att beloppet skall betalas så bör du acceptera att betala.
så du säger att jag egentligen bara accepterat deras prissättning och att jag inte skall behöva vara orolig för att de skickar ut en ny faktura för att det är deras fel?
 

Deblenh

Aktiv medlem
Hej.

Har en köpfråga.



När man beställer på internet så blir det antagligen fel på priser ibland.

Om det skulle vara så att det går att köpa en produkt för 0kr+frakt.



Kan företaget skicka en restfaktura efter att varan är betald och hemma?



Vad har de för rättigheter och jag för skyldigheter?



Mvh


Jag anser, och jag tror jurister håller med, att ett ingånget avtal gäller. Även den som ställer ut ett ovanligt, för köparen, fördelaktigt avtal måste stå för det. Har man ingått ett avtal har man. Speciellt om alla förpliktelser i avtalet är fullföljda, som t ex betalning är gjord och ingen reklamation enligt konsumentköplagen är gjord.
 
ANNONS