Tim_H skrev:
Vad är skillnaden på
Canon EF 100mm f/2.0 USM
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
bortsett bländaren då?
Alltså blir bilderna likvärdiga, är det någon fördel med att det är ett Macro?
Jag trodde i min enfald att macro var när jag kunde gå ruskigt nära (ett par centimeter) objektet och få det skarpt. Men ett 100mm har väl knappast någon närgräns på 2cm? Kan någon duktig reda ut begreppet macroobjektiv blir jag glad.
Tim
EF 100 mm/2 är ett vanligt porträttobjektiv av mycket bra kvalitet. Kan fokuseras ner till 0,9 m vilket ger skala 0,14 eller annorlunda uttryckt 1:7. Det har 8 linser i 6 grupper, fokuseras med den bakre linsgruppen och har filtergänga 58 mm. (Ur boken "EF Lens Work III").
EF 100 mm f/2,8 Macro är en helt annan typ av objektiv. På oändligt funkar det ung. likadant som det förra men det kan fokuseras ner till skala 1:1 (gäller för 24x36 mm film eller sensor).
Detta objektiv har 12 linser i 8 grupper och fokuseringen sker med innerfokusering dvs det är några linser mitt inne i objektivet som rör sig när man ställer in avståndet. Därför blir det inte fysiskt längre ens vid skala 1:1.
Vid skala 1:1 är avståndet till motivet 0,31m (till filmplanet). Arbetsavståndet (motiv - frontlins) är då 149 mm, mycket praktiskt om man jämför med t.ex. 50 mm macro där det är mycket kortare. Annars är 50 mm macro ett jättebra objektiv. Det funkar som normal eller porträtt (med den mindre sensorn) och dessutom ner till närbilder i makroskala. Mellanring finns för skala 1:1. Och det är billigt.
Glöm det där med "närgräns". Det är något man talar om för vanliga objektiv. Det har ingen betydelse vid makro annat än att du skall få plats med ev. belysning eller annat mellan objektivets frontlins och motivet. Det är avbildningsskalan som har betydelse för hur bilden ser ut. För en fullformatare gäller alla data i Canon-boken enligt ovan. För de mindre sensorerna i t.ex. 350 D blir bildvinkeln motsvarande mindre men arbetsavståndet till motivet detsamma.
Sen är det också så att ett "äkta" makroobjektiv ger mycket bättre skärpa på närbild än ett normalobjektiv som förses med mellanringar eller bälg för avståndsinställningens skull. Ur skärpesynpunkt är de bästa makro-objektiven ibland vanliga förstoringsobjektiv... de är gjorda för att ge superskärpa vid avbildningsskala runt 1:4 upp till 1:7-8. Men då måste man ha bälg för skärpeinställningen. Och sen måste man vända dom rätt. Vid skala större än 1:1 skall dom vändas bakfram... monteras i filtergängan! Men det är överkurs. Själv håller jag på att labba med detta på en EOS 5D och Rodenstock Apo-Rodagon D (som är gjort för optimal skärpa vid skala 1:1) i en Leica-bälg, 39 mm ringar... tänkte göra snabbkopiering av diabilder. 12.9 Megapixel kamera, bra optik och elektronblixt borde kunna ge hygglig snabb-digitalisering av dia var tanken.