Annons

Byta upp mig? Kamera, macro. All hjälp jag kan få tack!

Produkter
(logga in för att koppla)
Har haft några bilder jag inte alls varit nöjd med, sen ändrat skärpa, kontrast och lite sånt i photoshop och blivit skitnöjd. Men då har det känts som fusk på något vis.. Eller gör även proffsfotografer ändringar i program?

Ja, i stort sett alla proffsfotografer, och amatörer också, justerar bilderna efter att de är tagna. Oftast handlar det om ganska små justeringar, som berör främst färg, kontrast och skärpa. Det är helt normalt att göra så. Väldigt sällan kommer bilden ut precis som man vill ha den direkt ur kameran.

Kanske värt att nämna att "direkt ur kameran" (SOOC i engelskspråkiga forum) också är bilder som är behandlade, men att bildbehandlingen då sitter i kamerans inbyggda program, det som kallas firmware. Hur firmware ska hantera bilden kan man ställa in i kameran, och en inställning som ofta behövs för att bilden ska komma ut bra är vitbalans. Ingen kamera kan klara att göra vitbalansen rätt själv när ljuset avviker från det som programmerarna har gissat att det borde vara.

Så vare sig du ställer in färg, kontrast och skärpa direkt i kameran eller gör det efteråt med ett program i datorn, så görs det med program. Det är helt enkelt elementärt för fotografering, och det finns inte någon omväg. Antingen kan man ställa in kameran precis så som man vill att bilden ska bearbetas och vara väldigt noga med exponeringen för att få den precis som man vill ha, eller så väljer man att göra de nödvändiga inställningarna efteråt i datorn.

Den senare metoden ser många som bekvämare, och den ger mer utrymme för att korrigera sådant som inte blev alldeles rätt när man tog bilden. Många av oss väljer att spara RAW, som är obehandlade data direkt från sensorn. Då får man det allra största utrymmet för att justera utan att tappa i kvalité.

Tänker på alla bilder man ser här liksom, såna som är helt perfekta. Går det att få de så perfekt med bra kamera, objektiv och gjort rätt inställningar? Eller är en bra bild 80% hur man fotar...

Det är aldrig så enkelt som att man skulle ḱunna uttrycka det i procent. En bra bild betyder egentligen något helt annat än att den har rätt kontrast och färger och dessutom är skarp.

Adjektivet bra betyder mycket sällan en bestämd teknisk egenskap, och det är inte de tekniska egenskaperna som främst gör en bild bra, utan bildens innehåll, och hur bilden talar till den som betraktar den. En välkomponerad bild med perfekt skärpa och tonomfång är tekniskt "bra", men om den är intetsägande kan den också samtidigt vara ytterligt tråkig.

De allra flesta av oss ställer också andra krav på en bild för att den ska vara bra, och några av de tekniska bitarna får gärna svikta lite utan att bilden för den skull blir dålig. Den behöver inte vara helt skarp för att ha ett intressant budskap. Perfekt skärpa kan till och med någon gång dra bort fokus från det som man vill säga med bilden.

Fotografier, på samma sätt som målningar, bygger ofta på ett spel mellan ljus och skugga och samspelet mellan färger. Väldigt sällan när man talar om målad konst hänger man upp sig på hur skarpt eller exakt små detaljer är återgivna. Det händer visserligen, men det intressanta med en bild, oavsett hur den har kommit till, är vad man känner inför den. Budskapet i bilden förloras inte av att skärpan inte är hundra procent.

... och 20% photoshop tex?

Jag är glad att du tillför "tex" där. Som jag nämnde innan tar många av oss bilden som rådata från bildchipet, RAW, utan att fundera över hur kamerans firmware måste ställas in för att färg och kontrast ska bli rätt. Vi fixar till det efteråt, och programmet är inte Photoshop. Visserligen är det många som gör omvandling genom att helt enkelt "öppna den i Photoshop", men det är inte Photoshop som vitbalanserar och gör andra grundinställningar, utan om man använder Adobe Photoshop för att behandla sina råfiler, så är det ett annat program, ett insticksprogram, Adobe Camera Raw, oftast förkortat till ACR. Photoshop kan inte, och är inte till för, den sortens grundläggande bildbehandling, men Adobe har fixat att det kan göras, genom att koppla till programmet ACR.

Själv använder jag Darktable, och många fler använder Adobe Lightroom till att göra de grundläggande inställningarna för bilden. Det finns också många andra program som kan ha för- och nackdelar jämfört med de som jag har nämnt här, så det finns också fotografer som föredrar andra råhanterare. Det är i hög grad en smaksak vilken man använder.

Och som du säkert redan har gissat. Du kan utgå från att ungefär hundra procent av bilderna som du ser är efterbehandlade med hjälp av olika slags program. När man spar sina bilder som råfiler från kameran, RAW, måste man göra det, eftersom det inte blir någon bild annars. Men att göra grundinställningarna i ACR, Lightroom eller Darktable är inte att manipulera bilden, inte att egentligen ändra den, utan bara att framställa den på ett sätt som ser bra ut. Utan att man gör det, blir det egentligen ingen bild alls.

För vidare bearbetning efter att man har gjort grundläggande bearbetning, använder många av oss Photoshop eller liknande bildbehandlingsprogram. Jag använder Gimp. De programmen används ibland för att ta bort saker ur bilden eller lägga till, och då kan man tala om att förändra bilden till någonting som inte beskriver verkligheten framför kameran när man tog bilden.
 
Om du inte vill/törs köpa begagnat så tycker jag att det är Tamrons 90mm som gäller.
Jag skulle i det läget köpa det som har bildstabilisering, därför att prisskillnaden på runt
1500kr äts upp av att andrahandsvärdet stiger i princip lika mycket. (alltså på ekonomiska grunder - bildmässigt tror jag att du få lika bra bilder med det utan VC i 99% av dina bilder.)
Jo Tamrons 90a är ju välrenommerad. Men Sigmas nya 105 mm f/2,8 HSM OS Macro är också fin-fint. Kan varmt rekommendera det. Fått fin kritik i tester också. Köpte mitt nytt från Fotokungen för lite drygt 4300 kr (Nikon). Här en bild ur en serie jag tog på midsommarblomster av olika färg (hybrider). Bra skärpa (pistillerna) och fin oskärpa (bokeh) tycker jag :)
fccd7f587ac47555bfab6f7d99d3b3e5.jpg
 
En till på en blomfluga som demonstrerar objektivets bokeh. I tester har den preserat likvärdigt med Nikons och Canon egna motsvarande gluggar, men för ca halva priset :)
aa7c9f80d23ac848aba5872a7caeeb96.jpg
 
- Som många andra har skrivit så är det bara glömma "automatik-funktionen" om du vill kunna ta bättre bilder. Att fotografera macro är ganska svårt då det är mycket att tänka på. Du bör kunna en del om slutartid, bländare och iso. Sedan måste man oftast fokusera manuellt.

- Jag är amatör på Macro men bifogar en bild tagen med 100mm macro 2.8 USM - Köpte det begagnat och använder det massa till både porträtt och makro bilder. Tycker skärpan är mycket bra och lagom lång brännvidd. Bilden är tagen med en 60d (liknande din kamera).

- Jag har läst massa vs det billigare 100mm macro mot det mycket dyrare macro L med IS och det är marginell skillnad så mitt råd är absolut att köpa det gamla 100mm och använda med stativ. Du använder sällan slutartiden under 1/100 s endå *min erfarenhet*

Köpte mitt stativ på halva priset för 600kr. Funkar prima! Man behöver inte proffsgrejer man kommer långt med lite envishet och att experimentera. Jag gillar dock fasta objektiv då det oftast ger bättre bildkvalité.

mvh

Jag menade inte att jag vill fota med automatiska funktioner, skrev nog lite klantigt.
Menar att jag har ett objektiv där jag kan fota på auto och bilderna blir fina, fina färger, skärpa osv.
Sen har jag ett objektiv där bilderna blir grådassiga, ser ut som de ligger dimma över, tråkiga färger när man fotar auto. Även om man ställer in själv så blir det så fult.
Jag vill inte fota med automatiska funktioner, jag är rädd att köpa ett objektiv som inte är så klart och fint. Och jag vet inte om de är fel på de objektivet eller de är vanligt.
Jag vill inte lägga pengar på ett objektiv som tar gråa tråkiga bilder, det ska vara fina färger, klart och sådär med eller utan den står på auto.
 
Hoppas jag skriver på rätt ställe, längesen jag var inloggad här..

Mitt intresse att fota går himla upp och ner, nu mest ner tyvärr. Jag gillar inte min kamera, jag vill ha bättre objektiv och allt man kan tänka sig. Jag funderar på att köpa något nytt, men tycker det är svårt vad man ska köpa för jag förstår inte riktigt allt jag läser om.
Pågrund av ADD fastnar inte allt i huvudet, meningarna skrivs inte på det sättet jag behöver för att förstå så därför tänkte jag att jag vänder mig till er! Otroligt många duktiga här inne som kan sina saker och säkert kan hjälpa mig, hoppas jag.

Just nu har jag en Canon EOS 550D. Jag har varit slarvig och misshandlat min kamera och objektiv en del tyvärr, lätt att vara efter klok.. Så målet är väl ny kamera och ett objektiv för macro som är grymt (men samtidigt såklart får det inte kosta för mycket.)

Det jag tycker är roligast är att fota macro. Insekter, kryp, blommor. Detaljer ögat inte riktigt ser, en helt ny värld öppnar sig.
Jag har canon macro lens ef-s 60mm 1:2.8 usm (tror man skriver det så?), aldrig blivit riktigt nöjd med det för jag är rätt skakig så kan absolut inte få en bild utan att ha stativ. Jag har inget bra stativ så jag kommer ner på marken så långt jag vill, så det skulle jag också behöva ha nytt.

Så tips på någon canonkamera som är bättre än den jag har och macro objektiv som gärna har stabilisator, gör att man kommer riktigt nära, fint skärpa, ljus osv osv?

Jag har lite andra objektiv, ett jag fick med kameran när jag köpte den, ett jag köpt och 3 jag fått av en kille. Jag tycker dom tar halvdassiga bilder, blir inte klart och fint. Ser nästan ut som det är dimma.. Så jag använder aldrig något av dom. Men skulle vilja för jag tycker även det är roligt att fota fåglar och kunna zooma in, men macro känns viktigast.

Det kanske bara är jag som är riktigt usel på att fotografera, så hoppet är ute liksom. Men jag känner ändå att om jag har bra saker och få in så allt fastnar i mitt huvud med inställningar tror jag att jag skulle vara duktig. Och det gör mig lycklig, vilket behövs.

Vet att kamera grejer är himla dyrt, men hoppas någon där ute kan hjälpa mig och komma på något för en rimlig summa pengar. Något som är bättre än det jag har, något där man kan ta fina bilder om man liksom fotar i auto bara, och sen kunna utvecklas genom att få in i huvudet med bländare och allt.

Största drömmen hade varit att kunna fota en fluga så nära att man ser alla ögon tex, men sånt är ju tyvärr himla dyrt och tror inte det finns något man kan få liknande bra bilder fast på ett svårare sätt. Och som samtidigt ska kunna gå in i min hjärna...

Har du läst hela vägen ner så tusen tack! Hoppas på något bra svar. Ett bra startkitt utan att flyga iväg. Men är rädd att det inte finns något bra macroobjektiv under 10 000. Likaså kamera.


tre superbra macroobjektiv under 10.000:
canon 100/2,8 L IS
sigma 150 macro
tamron 90 macro

mest prisvärda kameror begagnat just nu:
7D 3-5 tusen!
5D MK II 5-7 tusen
 
Jo, det kan vara förvirrande!
Men det är som så att i princip ALLA moderna macroobjektiv är bra! Det finns alltså
inga dåliga macron, och då blir det finesserna som skiljer...
Canons 100mm L med IS är ett bra objektiv, kanske världens bästa macro - MEN det
kostar ju 10kkr...för Bill Gates är det ju inget svårt val, men för oss andra kan det ju
vara bra att ha pengar till annat också!

Jag tror inte att du kan se skillnad i kvalite på en bild tagen med Tamrons billiga 90mm för 2999kr och en bild tagen av dig med Canons 100mm L IS. Jag kan det iaf inte...(och jag har båda).
Men just därför att man är osäker så skulle jag iaf hävda att det är smart att köpa ett begagnat. Tamrons utan bildstabilisering går att fynda begagnat under 2000kr och finessen är att du förmodligen
får tillbaka det mesta av pengarna om du ångrar dig och säljer det!

Jaha okej.

Begagnat blir det nog inte iaf.
Men nu står det iallfall mellan några olika objektiv
SIGMA 105MM F/2.8 EX MACRO 1:1 LENS (Såg nu att det var ett rätt gammalt, så SIGMA EX 105/2,8 DG OS HSM MACRO 1:1 istället.)
TAMRON AF SP 90/2,8 DI VC USD MACRO 1:1
CANON EF 100MM F/2,8 USM MACRO
Inte ens säker på om alla dom funkar till mig kamera..

och jag kan ärligt inte bestämma, dom ligger ungefär i samma prisklass har jag för mig. Alla ligger i det jag har råd med iaf. Och jag vet inte hur man ska bestämma.
100mm, 90mm eller 105mm? Gör det någon ärlig någon jätte skillnad 90mm eller 105mm?
Ska jag ta Tamron just för den har stabelisator? (har jag för mig den har..)
Ska jag ta canon för jag fastnade för alla fina bilder folk tagit med det? (Vet att det inte behöver bli så bra för mig. Klart otroligt duktiga personer)

Förstår inte om det är någon direkt skillnad mellan dom, eller om det bara är en smaksak om märket mest där.
Vet inte vad USM, DI, VC, EX osv står för ens, men antar det är något viktigt.
 
Jo Tamrons 90a är ju välrenommerad. Men Sigmas nya 105 mm f/2,8 HSM OS Macro är också fin-fint. Kan varmt rekommendera det. Fått fin kritik i tester också. Köpte mitt nytt från Fotokungen för lite drygt 4300 kr (Nikon). Här en bild ur en serie jag tog på midsommarblomster av olika färg (hybrider). Bra skärpa (pistillerna) och fin oskärpa (bokeh) tycker jag :)
fccd7f587ac47555bfab6f7d99d3b3e5.jpg

Nu fick jag ett till objektiv att fundera över, haha.
Välja mellan fyra st är inte lätt.. Tack för tipset!
 
Ja, i stort sett alla proffsfotografer, och amatörer också, justerar bilderna efter att de är tagna. Oftast handlar det om ganska små justeringar, som berör främst färg, kontrast och skärpa. Det är helt normalt att göra så. Väldigt sällan kommer bilden ut precis som man vill ha den direkt ur kameran.

Kanske värt att nämna att "direkt ur kameran" (SOOC i engelskspråkiga forum) också är bilder som är behandlade, men att bildbehandlingen då sitter i kamerans inbyggda program, det som kallas firmware. Hur firmware ska hantera bilden kan man ställa in i kameran, och en inställning som ofta behövs för att bilden ska komma ut bra är vitbalans. Ingen kamera kan klara att göra vitbalansen rätt själv när ljuset avviker från det som programmerarna har gissat att det borde vara.

Så vare sig du ställer in färg, kontrast och skärpa direkt i kameran eller gör det efteråt med ett program i datorn, så görs det med program. Det är helt enkelt elementärt för fotografering, och det finns inte någon omväg. Antingen kan man ställa in kameran precis så som man vill att bilden ska bearbetas och vara väldigt noga med exponeringen för att få den precis som man vill ha, eller så väljer man att göra de nödvändiga inställningarna efteråt i datorn.

Den senare metoden ser många som bekvämare, och den ger mer utrymme för att korrigera sådant som inte blev alldeles rätt när man tog bilden. Många av oss väljer att spara RAW, som är obehandlade data direkt från sensorn. Då får man det allra största utrymmet för att justera utan att tappa i kvalité.



Det är aldrig så enkelt som att man skulle ḱunna uttrycka det i procent. En bra bild betyder egentligen något helt annat än att den har rätt kontrast och färger och dessutom är skarp.

Adjektivet bra betyder mycket sällan en bestämd teknisk egenskap, och det är inte de tekniska egenskaperna som främst gör en bild bra, utan bildens innehåll, och hur bilden talar till den som betraktar den. En välkomponerad bild med perfekt skärpa och tonomfång är tekniskt "bra", men om den är intetsägande kan den också samtidigt vara ytterligt tråkig.

De allra flesta av oss ställer också andra krav på en bild för att den ska vara bra, och några av de tekniska bitarna får gärna svikta lite utan att bilden för den skull blir dålig. Den behöver inte vara helt skarp för att ha ett intressant budskap. Perfekt skärpa kan till och med någon gång dra bort fokus från det som man vill säga med bilden.

Fotografier, på samma sätt som målningar, bygger ofta på ett spel mellan ljus och skugga och samspelet mellan färger. Väldigt sällan när man talar om målad konst hänger man upp sig på hur skarpt eller exakt små detaljer är återgivna. Det händer visserligen, men det intressanta med en bild, oavsett hur den har kommit till, är vad man känner inför den. Budskapet i bilden förloras inte av att skärpan inte är hundra procent.



Jag är glad att du tillför "tex" där. Som jag nämnde innan tar många av oss bilden som rådata från bildchipet, RAW, utan att fundera över hur kamerans firmware måste ställas in för att färg och kontrast ska bli rätt. Vi fixar till det efteråt, och programmet är inte Photoshop. Visserligen är det många som gör omvandling genom att helt enkelt "öppna den i Photoshop", men det är inte Photoshop som vitbalanserar och gör andra grundinställningar, utan om man använder Adobe Photoshop för att behandla sina råfiler, så är det ett annat program, ett insticksprogram, Adobe Camera Raw, oftast förkortat till ACR. Photoshop kan inte, och är inte till för, den sortens grundläggande bildbehandling, men Adobe har fixat att det kan göras, genom att koppla till programmet ACR.

Själv använder jag Darktable, och många fler använder Adobe Lightroom till att göra de grundläggande inställningarna för bilden. Det finns också många andra program som kan ha för- och nackdelar jämfört med de som jag har nämnt här, så det finns också fotografer som föredrar andra råhanterare. Det är i hög grad en smaksak vilken man använder.

Och som du säkert redan har gissat. Du kan utgå från att ungefär hundra procent av bilderna som du ser är efterbehandlade med hjälp av olika slags program. När man spar sina bilder som råfiler från kameran, RAW, måste man göra det, eftersom det inte blir någon bild annars. Men att göra grundinställningarna i ACR, Lightroom eller Darktable är inte att manipulera bilden, inte att egentligen ändra den, utan bara att framställa den på ett sätt som ser bra ut. Utan att man gör det, blir det egentligen ingen bild alls.

För vidare bearbetning efter att man har gjort grundläggande bearbetning, använder många av oss Photoshop eller liknande bildbehandlingsprogram. Jag använder Gimp. De programmen används ibland för att ta bort saker ur bilden eller lägga till, och då kan man tala om att förändra bilden till någonting som inte beskriver verkligheten framför kameran när man tog bilden.

Tack för det långa svaret! :)
Känns lite bättre nu på något sätt. Känts som jag fuskat eller varit urdålig för att photoshop har gjort allt bättre.
 
För att kunna fota insekter behövs lite längre brännvidd än 60mm. Annars skrämmer man bort insekterna genom att man måste gå för nära.

Själv har jag använt Sigma 105mm f2.8 OS till Canon, som jag rekommenderar.

Det har flera fördelar.

1) Skarpt med fina färger och mjuk bakgrundsoskärpa.

2) Längre brännvidd gör att man kan fota insekter utan att störa dem.

3) Bildstabiliseringen är effektiv och minskar skakoskärpan även på nära håll.

3) Funkar även bra som ett kort teleobjektiv.

4) Bra pris i förhållande till prestanda.

Om din Canon 550D fortfarande fungerar som den ska, kan du behålla den. Det är en bra kamera som ger riktigt bra bildkvalité för sin klass. Det finns flera tester som visar att bilkvalitén var bättre på 550D än på 7D (v1).
 
För att kunna fota insekter behövs lite längre brännvidd än 60mm. Annars skrämmer man bort insekterna genom att man måste gå för nära.

Själv har jag använt Sigma 105mm f2.8 OS till Canon, som jag rekommenderar.

Det har flera fördelar.

1) Skarpt med fina färger och mjuk bakgrundsoskärpa.

2) Längre brännvidd gör att man kan fota insekter utan att störa dem.

3) Bildstabiliseringen är effektiv och minskar skakoskärpan även på nära håll.

3) Funkar även bra som ett kort teleobjektiv.

4) Bra pris i förhållande till prestanda.

Om din Canon 550D fortfarande fungerar som den ska, kan du behålla den. Det är en bra kamera som ger riktigt bra bildkvalité för sin klass. Det finns flera tester som visar att bilkvalitén var bättre på 550D än på 7D (v1).

Ja det är himla svårt att komma något nära med 60mm.

Det objektivet ser himla fint ut! Fina bilder folk har tagit med det.
Uppskattar att du skrev ner fördelar med det! :) Tack!

Min kamera fungerar men jag funderar på om något kan ha gjort den sämre.
Jag var världens slarvigaste människa när jag fick den och bara slängde ner den i väskan där osv, som jag ångrar nu såklart. Man ska vara rädd om dyra saker.
Tar man bort objektivet så ser man inne i kameran att det är en repa på spegeln eller vad det är där inne. Ska jag ta ett kort så ser jag det, ser ut som ett svart litet hårstrå typ, men det syns inte i kortet sen. Men känns som det inte är en bra skada.
Fast samtidigt, om ingenting syns på bilden när den är tagen kanske det inte spelar någon roll..?
Därför funderade jag på en ny kamera men jag är nöjd med min annars.
 
Repan på spegeln, eller vad det nu är, kan möjligen påverka autofokusfunktionen.

Du kan ju titta lite närmare för att se om det är en repa eller bara skräp.

Normalt ska man inte röra spegeln men om det bara är skräp, kan du tjäna på att göra ren den försiktigt med en gummiblåsa eller en mjuk pensel.
 
Repan på spegeln, eller vad det nu är, kan möjligen påverka autofokusfunktionen.

Du kan ju titta lite närmare för att se om det är en repa eller bara skräp.

Normalt ska man inte röra spegeln men om det bara är skräp, kan du tjäna på att göra ren den försiktigt med en gummiblåsa eller en mjuk pensel.

Åh okej :/
Rätt säker det är en repa, har för mig jag kollat innan. Men ska titta efter igen.

Vet du vad det finns för kamera på marknaden nu som är värd att köpa om jag skulle byta?
Alltså för en rimlig summa, max 7000 kanske. Helst billigare såklart. Har inte koll på vad en kamera kostar.
Vill liksom inte köpa en ny kamera som är exakt som den jag har, att man inte får något förbättrat. Man vill ju byta upp sig lite om man köper nytt. Men antar att man måste lägga 10tusen minst för att byta upp sig till något bättre.
 
Köp makrot först och testa det ett tag och fundera på ny kamera lite senare. Ta en sak i taget. ;)
 
Åh okej :/
Rätt säker det är en repa, har för mig jag kollat innan. Men ska titta efter igen.

Vet du vad det finns för kamera på marknaden nu som är värd att köpa om jag skulle byta?
Alltså för en rimlig summa, max 7000 kanske. Helst billigare såklart. Har inte koll på vad en kamera kostar.
Vill liksom inte köpa en ny kamera som är exakt som den jag har, att man inte får något förbättrat. Man vill ju byta upp sig lite om man köper nytt. Men antar att man måste lägga 10tusen minst för att byta upp sig till något bättre.

Du kommer väldigt långt med alla Canon-modeller som börjar på 7.

Det kan vara Canon 700, 750, 760 eller 70. Nya eller begagnade kan du hitta dem för mellan 4000 och 7000 kronor.
 
Gillar inte att ta en sak i taget, men ska lyssna på dig ;)
Så objektiv först! Om jag någonsin lyckas bestämma mig.

Kolla om du kan fixa spegeln först. Då kan du sälja din 550D och få lite tillskott till ett nytt hus. 550D är fortfarande gångbara på andrahandsmarknaden och du bör väl få minst 1500 för det.
 
Kolla om du kan fixa spegeln först. Då kan du sälja din 550D och få lite tillskott till ett nytt hus. 550D är fortfarande gångbara på andrahandsmarknaden och du bör väl få minst 1500 för det.
Att fixa spegel i en 550D kostar nog minst 1500kr. Chansen är dock stor att repan ändå inte påverkar något nämnvärt.
 
Det är ovanligt med repor som ser ut som hårstrån. Oftast är det just hårstrån. Därav mitt tips.
 
ANNONS