Annons

Fråga: Polfilter - måste man köpa ett dyrt märkesfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

NiKeMaN

Aktiv medlem
Tjena.
Jag är en glad amatörfotograf som försöker få till lite bra bilder. Fota mycket bilar och vill bli av med lite reflektioner i fönsterrutor osv när man plåtar.
Har kommit fram till att ett pol-filter vore perfekt för mig.

Men vad ska man köpa för något?
Hade tänkt o köpa ett idag men min Experthandlare skulle ha 1300.- för ett Hoya nånting tjoflöjt filter... Så jag gick ut utan filter :/

Satte mig på Blocket och titta lite och hittade Nytt 77 mm Cirkulärt polfilter - Med garanti den tjommen som säljer nya pol filter till min kamera för 260:-

Finns det något som motiverar ett svindyrt filter? Eller finns det några andra prisvärda polfilter att köpa?
 
De dyra är ofta av betydligt bättre kvalitet (=längre livslängd).

Ofta är de dyra även bättre funktionellt, på så vis att de fyller sin funktion bättre men även att de inte tar bort lika mycket skärpa.

Hur mycket kvaliten är värd är väl upp till varje enskild fotograf. Personligen skulle jag inte betala 1 300:- för ett pol.-filter. Kolla vad scandinavian photo och cyberfoto tar.
 
Hej ! har själv ett Hoya till min normalzoom,ett lite billigare filter som ligger på mellan 300-400 kr och det gör sitt jobb mycket bra,köpte det på NetOnNet !
 
Har man en glugg med bra glas så vill man inte ha något sämre framför.
Men med ett kitobjektiv så kvittar det, rullgardinen är nere i alla fall.

mvh jannemix
 

Bilagor

  • 2894-01.jpg
    2894-01.jpg
    23.1 KB · Visningar: 1,333
Man får vad man betalar för. Personligen skulle jag väl iallafall se till att filtren är av glas och inte bara av plast.
 
Fast vänta.. 1300?

Jag gav väl 890 för ett "megaturbojättebäst" Hoya CirPol 67mm på Scandinavian Photo. (Jag hade tänkt köpa "mellanprisklassen", men de hade bara jättesnik och jättedyrt hemma, och jag ville ju ha det NYSS ;) )
 
Fast vänta.. 1300?