Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Frågan om 5Dmk2 och fågelfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Hej alla glada.
Ok, vet att det logiska vore att köra 1DmkIII el. 50D eller liknande vid fågelfotografering. Brukade själv fota en hel del med cropkameror och 400/5.6L.

Nu har jag en 5Dmk2 på gång, och även om jag nu knappt fotat fåglar på länge så måste jag erkänna att suget börjar bli stort!!
Så hur är det igentligen med 5DmkII´s fokus? När folk säjer 5D´s autofokus är för dålig och slö för fågelfotograderande.. pratar dom om att köra tracking med AI Servo eller är den så slö att den inte hinner låsa fokus på ex. flygande rovfåglar även i Singleshot?

Nån som har koll?

Jag har fotat hockey med den och märkt att den klarar att följa rörliga mål betydligt bättre än gamla 5D.

Hej alla glada.
Ok, vet att det logiska vore att köra 1DmkIII el. 50D eller liknande vid fågelfotografering. Brukade själv fota en hel del med cropkameror och 400/5.6L.

Nu har jag en 5Dmk2 på gång, och även om jag nu knappt fotat fåglar på länge så måste jag erkänna att suget börjar bli stort!!
Så hur är det igentligen med 5DmkII´s fokus? När folk säjer 5D´s autofokus är för dålig och slö för fågelfotograderande.. pratar dom om att köra tracking med AI Servo eller är den så slö att den inte hinner låsa fokus på ex. flygande rovfåglar även i Singleshot?

Nån som har koll?

Det är väl det som är vitsen med AI Focus. Att den skall ha ett följande fokus. När kameran har låst på fågeln i Singel shot och bilden tas så har fågeln redan flyttat på sig. Alltså hinner ingen kamera låsa Single shot på en snabbt flygande fågel och få den skarp.
AI Servo kan man inte heller trycka av direkt utan måste ge kameran tid att räkna fram hastigheten och beräkna var fågeln skall vara när slutaren öppnas. Om ett motivet rör sig mot kameran lägger den alltså hela tiden fokus framför för att kompensera för den tid det tar för kameran att ta bilden.

Senast ändrad:
ANNONS