Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor angående RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

kj0rling

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska köpa en systemkamera när jag ska till New York i slutet av januari och har lite funderingar angående RAW.

Jag har förstått att de flesta ägare av en digital systemkamera fotar i RAW. Men skulle någon kunna förklara exakt vad som är bättre. Jag fattar att filerna blir okomprimerade och man kan göra lite med efterarbete med dom, men vad är det mer?

Sen undrar jag hur ni gör med era RAW filer efter att ni har lagt in dom i datorn. Säg att ni tankar över 200 RAW bilder till datorn. Hur ska man sedan gå till väga? Vilka program förutom PS måste man ha för att kunna "använda" dem.

Säg att ni arbetar lite med en RAW-fil i PS och sen är klar, sparar man ner den till jpeg sen för att lägga i sitt fotoalbum eller sparar man den "omgjorda" RAW-filen.

Hoppas ni förstår mina frågor.

Tack på förhand!

Jag minns inte alla detaljer på den rent tekniska skillnaden men när kameran gör jpg filer skrotar den delar av informationen, du har mer data i raw filen.

Fördelen är att du kan finjustera vitbalans exponering osv med mycket bättre resultat än i jpg.
Det finns massor av RAW konverterare och du kan batch processa så det behöver inte ta så mycket extra tid att göra jpg filer. Du får med en programvara för detta när du köper kameran. Sedan finns capture one också om du inte vill jobba i photoshop.

Länk till capture one
www.phaseone.com

ok, men hur gör man om man har redigerat sin RAW-fil i PS och sen ska spara resultatet för att visa upp senare t.ex. Ska man då spara jpeg för att kunna visa bilderna eller kan man visa RAW-bilder på ett enkelt sätt?

För att fördjupa dig mer angående RAW hantering så hänvisar jag till Fotosidans forumsarkiv. RAW har skapat många frågor och många svar har även genererats :)

Kortfattat så kan man säga att RAW är vad det heter. Engelska RAW är Rå på svenska, alltså ett råmatreal.

När du tar en bild i Jpeg formatet i kameran så skickas bilden från sensorn till en "framkallnings"verkstad i kameran som lägger till vissa förutbestämda parametrar om hur bilden skall vara samt dina personliga inställningar. Tex om du har ökat kontrasten eller färgmättnaden i kameran. Detta appliceras i bilden och sedan skapas en färdig bild som komprimeras i Jpeg formatet. Fullt tillräckligt för många, nödvändigt för vissa fotografer.

Vid RAW fotografering sparas bilden direkt i RAW formatet utan att behandlas av kamerans inställningar. Du får det sensorn har registrerat, varken mer eller mindre. Snarare mer.

Det är sedan upp till dig som fotograf att färdigställa bilden till en slutgiltig produkt, alltså samma jobb som kameran skulle gjort med Jpeg bilden. Men eftersom du tar bilden innan dess så får du göra jobbet själv istället. Fördelen är total kontroll av slutgiltiga produkten och du slipper få en mellan lagring i Jpeg formatet som är ett sk förstörande format. Jpeg formatet helt enkelt tar bart information ur bilden för att få ner storleken.

Det du kan göra med en RAW fil är mycket, grundläggande är att du kan ändra tex, färgmättnad, kontrast, vitbalansen, exponeringen mm mm. har du tex överexponerat en bild så kan du utan problem minska exponeringen och få en välexponerad bild utan kvalitetsförlust.

Hur bra resultatet blir beror på dig men även til lvis mån på vilket program du använder.

Väljer du Photosops Camera RAW program så krävs det att du har minst Photoshop CS (8.0) för smidig hantering. Har du en mycket ny kamera krävs tom Photoshop CS2 för att slippa konvertering till DNG formatet.

Efter att bilden är "framkallad" från RAW kan bilden sparas eller skickas direkt in i Photoshop om du använt Photoshop Camera RAW, då slipepr du spara filen och du kommer direkt in i Photoshop för vidare arbete. Sedan kan du spara filen i vilket format du än önskar. Vanligast torde vara *.PSD, *.TIFF eller *.Jpg.

Personligen sparar jag alla mina bilder i TIFF okomprimerat, har knappt någon Jpg bild i datorn.

Hoppas detta hjälpte dig lite på traven, om inte så sök i forumet, finns M A S S O R om RAW där!

PS, Köp i USA betyder avgifter när du kommer tillbaka till sverige, tull osv. Garantier gäller troligtvis inte på kameran... kanske det lönar sig att köpa kameran i sverige trots allt? Detta är en helt annan disskution men klart tänkvärd. Ha en trevlig resa. Har själv varit i New York och det är en drömstad för fotografering.

När jag justerat vitbalans och exponering och kontraster i rawkonverteraren sparar jag som tiff 16 bitar. Öppnar sedan i Photoshop för att finputsa och när jag vet att jag är klar med bilden sparar jag i JPEG och raderar sedan TIFFEN. Har insett att jag inte kan fortsätta spara alla tiff-filer.

Tack för ett exceptionellt svar Kalle :D

Jag förstår exakt vad du beskriver. Du säger att du sparar alla dina redigarade bilder i TIFF, hur visar du då upp de bilderna för andra t.ex på datorn?

MWPhoto skrev:
När jag justerat vitbalans och exponering och kontraster i rawkonverteraren sparar jag som tiff 16 bitar. Öppnar sedan i Photoshop för att finputsa och när jag vet att jag är klar med bilden sparar jag i JPEG och raderar sedan TIFFEN. Har insett att jag inte kan fortsätta spara alla tiff-filer.

Förlorar du inte lite kvalité i bilden när du sparar den i jpeg efter din redigering, eller har jag fattat helt fel?

De flesta program klarar av TIFF utan minsta problem, bara dubbelklicka på bilden så visas den, precis som med en Jpg bild :) Fördelen är en 100% kvalitet, problemet är att bilderna blir vansinnigt stora. Från min kamera med 8MP blir en endaste TIFF bild ca: 45MB stor...

Ett tillägg från mitt förra inlägg.

De felsta systemakmeror tror jag klarar att spara en RAW fil samtidigt som den tar en Jpeg bild. Detta betyder att du kan fotografera som vanligt osm du är van vid men samtidigt får du en RAW bild till bilden. Så är du osäker på RAW funktionen så kör med Jpeg+RAW, då har du ialal fall en RAW fil om du vill prova. Jag fotograferar uteslutande i RAW+Jpeg, min Jpeg bild har jag dock ställt in så att den har sämsta upplösning och minsta storlek. Inte alla kameror klarar detta, men detta sätt är utmärkt för gallring av bilderna. Jpeg bilden visas snabbt som Thumbs i datorn och öppnas fort, är bilden dålig slänger jag den och RAW filen. en Bra bild med potential bearbetas med RAW filen, sedan slängs Jpeg bilden :)

OK, tack för dina svar. Nu fattar jag mycket bättre. Låter bra det där med RAW+jpg

Får helt enkelt testa mig fram :D

Jag vet inte, hur det är med övriga program, som avhandlats ovan, men med Nikon Capture (NX - om du kör Mac/PPC eller Win) och Aperture (fn 1.5.2 - även för Mac/Intel), så har du alltid kvar original-RAW-filen efter event redigering. Du ändrar bara instruktionen, hur den ska visas - eller kopie-sparas till jpg eller tif eller annat format. Du kan gå tillbaka och ändra instruktionen igen, om så önskas. Som om du har ett analogt negativ kvar i en pärm alltså.
Aperture funkar väl bara på Mac, Nikon Capture NX både Windows och PowerMac och öht på RAW-filer oavsett kameramärke. (Betr sistnämnda är jag fn osäker - någon som vet bättre..?)
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

kj0rling skrev:
Förlorar du inte lite kvalité i bilden när du sparar den i jpeg efter din redigering, eller har jag fattat helt fel?

Att jpeg innebär dålig kvalitet är en vanlig åsikt, som jag tycker är totalt fel.

jpeg är ett format som erbjuder möjlighet att spara i dålig kvalitet, men också att spara i mycket hög kvalitet. Färgdjupet är 8 bitar per kanal, och det är i allmänhet så bra som något mänskligt öga kan urskilja.

Nackdelarna är dels
- att det faktiskt finns format där hög kvalitet garanteras ("Näst bäst duger inte åt mig"-syndromet, ett ganska dåligt argument) och
- att man vid en del bildbehandling kan råka avslöja en del svaga sidor. Detta gäller framför allt när man försöker plocka ut färgnyanser från bildpartier som inte har speciellt många nyanser. För finjustering av knepiga färger lämpar sig jpeg ofta dåligt, men för övrigt, speciellt som slutförvaring, är det alldeles utmärkt.

Haller med dig Bengt, det ar ju for slutforvaring jag sparar i JPEG. Om jag daremot gar in och editerar och sparar om denna bild sa borjar jag forlora information, men jag har hort de som sager att du inte kan se skillnad forens du sparat om manga ganger.

Jag platar ocksa som Bexelius, i raw och minsta mojliga JPEG for att snabbt kunna kika pa mina bilder och gallra bort skrap.

Hittade denna tråd på en sökning...

Jag kastar mig in i denna tråd eftersom jag också har frågor kring att spara justerade rawbilder.

Jag har en D80 och CS2 med en nyligen uppdaterad Camera Raw 3.7. Hade tidigare problem med att jag inte kunde öppna rawfilerna alls, men efter uppdateringen fungerar det.

När jag gjort de justeringar jag vill av bilden i Camera Raw och sparar dem antingen i tiff eller jpg så kan jag inte öppna den justerade bilden och jag förstår inte vad felet är. Rawbilden kan öppnas igen, men inte den justerade varianten jag just gjort. Någon som har nån idé om vad jag gör fel?!

Tacksam för hjälp....för som det är idag har jag ingen användning av mina rawfiler.

Mvh, Carina

När du är inne i Camera Raw jobbar du med just Raw-filer. Du sparar den justerade bilden i Tiff eller JPEG. Dom filerna är ju inte längre några RAW och har inte i Camera Raw att göra !

Du går vidare och öppnar Tiff eller Jpeg i tex PS eller annat program. Där kan du jobba vidare med dina bilder. Jag är också nybörjare på detta, så jag kan fel, men det är så här jag har fattat det iallafall. Har f.ö. en D80 jag också !
Kanonkamera (med K )

Har du provat Nikon Capture NX ? Om inte, så ladda ner testversionen. Där kan du göra nästan allt du önskar.

Lycka till !

Hälsningar Hasse

Det konstiga är ju att jag efter att ha sparat i tiff eller jpg inte kan öppna den. Vad kan vara fel?
Mvh, Carina

"All" nödvänding info om raw finns tillgänglig via länkarna ovan samt sökning, men det är en sak som kanske kan vara värd att lyfta. Enligt min mening är det förändingen av bitdjupet från 12 (oftast) till 8 bitar nrä man går från raw till jpg i kameran som spelar störst roll. Inte komprimieringan av vissa detaljer som i prakitken spelar extremt lite roll om man sparar i fin jpg. Det är 2^4= 16 ggr mer "färginformation" i en 12 bitars raw än i en 8 bitars jpg. Det är för att kunna "slänga bort" den informationen som man använder sig av informaiton om vitbalans osv. I en given bild är det helt OK med 8 bitar, men om man vill justera kontrast, exponering, färg mm så är det verkligen guld värt att ha tillgång till alla 12 bitarna.

En annan anmärkning är att efter att ha kört Apple Aperture så går man inte gärna tillbaka till system där man "framkallar" sina raw till något annant format som man sedan jobbar med. I Aperture jobbar man direkt i raw och skickar _sedan_ ut sina justerade bilder i lämpliga storlek och format. Man kan säga att man kapar ett steg i processen. Med det traditionella sättet att jobba får man antingen offra justerbarhet (om man gör en jpg direkt från rawkonverteraren) eller så får man en jobbig och stor "extrafil" i form av en 16 bitars tiff.

Svall-Verona skrev:
Det konstiga är ju att jag efter att ha sparat i tiff eller jpg inte kan öppna den. Vad kan vara fel?
Mvh, Carina
Förmodligen ett 'korkat' svar (kommer från en som sitter vid en Mac, så att om någon Winare har ett bättre - OK för mig, som gärna lär sig något varje dag):
Men är det inte så att Win är känslig för suffixet - .tif eller .jpg - har du med dem i filen..?
Macken behöver inte dem, känner själv vad det är.
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

Du menar att jag skriver .jpeg eller .tiff i namnet? ...fast det gör jag inte utan jag väljer sparform i en lista där jag bara klickar i vilken sparform jag vill ha.
Hoppas jag förstod dig rätt nu.
Mvh, Carina

Carina: vad menar du egentligen när du säger att du inte kan öppna JPG eller TIF-filerna? Kan du beskriva bättre vad du gör? Försöker du öppna dem i Photoshop? Om inte det går, vad får du isåfall för felmeddelande? Eller hittar du inte filerna överhuvudtaget?

Kan du titta på dem med Windows eget bildvisningsprogram? Vad händer om du dubbelklickar på en JPG-fil direkt i Windows utforskaren?

Ny fråga(förlåt)

Jag kan inte se eller föra över Rawbilder från kameran till datorn, någon som vet hur man ska göra? Snälla hjälp, har precis skaffat Lightroom och vill köra igång med RAW.

ANNONS
Götaplatsens Foto