Svall-Verona
Aktiv medlem
Robert...jag ska titta ikväll i datorn och återkommer när jag har gjort det för att mer exakt kunna återge vad jag får för felmeddelande.
Mvh, Carina
Mvh, Carina
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
dofflund skrev:
Jag kan inte se eller föra över Rawbilder från kameran till datorn, någon som vet hur man ska göra? Snälla hjälp, har precis skaffat Lightroom och vill köra igång med RAW.
Joel Höglund skrev:
Du fick drivrutiner till kameran för att hantera överföring av RAW. Finns även att ladda ner på Canons hemsida.
Du skriver inte vilken kamera det gäller men jag gissar på 350D genom att kika på dina bilder.
Här finns drivrutiner till 350D för ändamålet
/J
erro.se skrev:
Carina: vad menar du egentligen när du säger att du inte kan öppna JPG eller TIF-filerna? Kan du beskriva bättre vad du gör? Försöker du öppna dem i Photoshop? Om inte det går, vad får du isåfall för felmeddelande? Eller hittar du inte filerna överhuvudtaget?
Kan du titta på dem med Windows eget bildvisningsprogram? Vad händer om du dubbelklickar på en JPG-fil direkt i Windows utforskaren?
När du kommer hit har du en bild öppen i CS2 men det är än så länge bara en "arbetskopia" som inte är sparad till disk. (Du har ju inte valt "Save", "Save as..." eller liknande).Svall-Verona skrev:
Om jag gör följande:
1 Öppnar en bild i CS2
2 Gör de justeringar jag vill göra
3 Klickar på knappen "Done"
Eftersom du inte sparat någon bild kan du därför inte hitta någon, därav problemet.4 Går in i CS2 under Arkiv, Öppna, hittar då där en XMP-fil som inte kan öppnas.
I fall två har du sparat en bild så ja, du har gjort rätt.Så mina frågor är nu, gör jag rätt i Alternativ 2? och vad är en XMP-fil? Behöver jag ha kvar den eller kan jag radera alla sådana?