Annons

Frågor angående RAW

Produkter
(logga in för att koppla)
Robert...jag ska titta ikväll i datorn och återkommer när jag har gjort det för att mer exakt kunna återge vad jag får för felmeddelande.
Mvh, Carina

Re: Ny fråga(förlåt)

dofflund skrev:
Jag kan inte se eller föra över Rawbilder från kameran till datorn, någon som vet hur man ska göra? Snälla hjälp, har precis skaffat Lightroom och vill köra igång med RAW.

Du fick drivrutiner till kameran för att hantera överföring av RAW. Finns även att ladda ner på Canons hemsida.

Du skriver inte vilken kamera det gäller men jag gissar på 350D genom att kika på dina bilder.

Här finns drivrutiner till 350D för ändamålet

/J

Re: Re: Ny fråga(förlåt)

Joel Höglund skrev:
Du fick drivrutiner till kameran för att hantera överföring av RAW. Finns även att ladda ner på Canons hemsida.

Du skriver inte vilken kamera det gäller men jag gissar på 350D genom att kika på dina bilder.

Här finns drivrutiner till 350D för ändamålet

/J

Jag har redan laddat ner drivrutinen, i readme filen står det "RAW images in the camera cannot be saved to the computer with the
[Scanner and Camera Wizard]" har andra program som inte heller kan spara ner filerna. och det är samma drivrutin som finns på canons hemsida.

erro.se skrev:
Carina: vad menar du egentligen när du säger att du inte kan öppna JPG eller TIF-filerna? Kan du beskriva bättre vad du gör? Försöker du öppna dem i Photoshop? Om inte det går, vad får du isåfall för felmeddelande? Eller hittar du inte filerna överhuvudtaget?

Kan du titta på dem med Windows eget bildvisningsprogram? Vad händer om du dubbelklickar på en JPG-fil direkt i Windows utforskaren?

Hej igen Robert och ni andra...
Nu ska vi se om jag kan förklara vad jag håller på med :)

Om jag gör följande:
1 Öppnar en bild i CS2
2 Gör de justeringar jag vill göra
3 Klickar på knappen "Done"
4 Går in i CS2 under Arkiv, Öppna, hittar då där en XMP-fil som inte kan öppnas.
Går jag istället in via Windows får jag upp följande felmeddelande när jag försöker öppna XMP-filen: "Den här filen kan inte öppnas om inte Windows känner till vilket program som skapade filen."
Går jag då in i en lista och säger att den gjordes med CS2 så öppnas CS2 men jag kan ändå inte öppna och se XMP-filen.
Vad är en XMP-fil och varför skapas den???

Alternativ 2:
1 Öppnar en bild i CS2
3 Klickar på knappen "Save" och får då upp rutan "Save Options".
4 Ger den ett namn och väljer jpg format samt klickar på saveknappen.
5 Under Arkiv, Öppna hittar jag den sparade jpg filen och öppnar den.

Nu lyckas jag alltså öppna den jpg fil jag sparat vilket jag inte trodde att jag lyckades med tidigare för jag har antagligen stirrat mig blind på XMP-filen.

Så mina frågor är nu, gör jag rätt i Alternativ 2? och vad är en XMP-fil? Behöver jag ha kvar den eller kan jag radera alla sådana?

Mvh, Carina

Svall-Verona skrev:
Om jag gör följande:
1 Öppnar en bild i CS2
3 Klickar på knappen "Done"
När du kommer hit har du en bild öppen i CS2 men det är än så länge bara en "arbetskopia" som inte är sparad till disk. (Du har ju inte valt "Save", "Save as..." eller liknande).

4 Går in i CS2 under Arkiv, Öppna, hittar då där en XMP-fil som inte kan öppnas.
Eftersom du inte sparat någon bild kan du därför inte hitta någon, därav problemet.

Så mina frågor är nu, gör jag rätt i Alternativ 2? och vad är en XMP-fil? Behöver jag ha kvar den eller kan jag radera alla sådana?
I fall två har du sparat en bild så ja, du har gjort rätt.

XMP står för Extensible Medtadata Platform och är ett sätt att spara metadata kring bland annat bilder, alltså data OM bilden som inte är bilddatat själv. Exempel på metadata är kamerainställningar, exponeringsdatum, bildkommentar etc. Ibland är metadatat inbakat i bildfilen, ofta som sk EXIF-data. Men med XMP har man lösgjort det och lagt det i en extern fil. Fördelen med XMP är att det är XML och därmed går att "läsa" för en människa och lätt att föra mellan datorer/program. Läs mer på http://www.adobe.com/products/xmp/

Behöver du filerna? Nja, de skapas automatiskt åt dig av Adobes program, så om du aldrig själv använder dem har du per definition ingen nytta av dem. Men de tar å andra sidan inte mycket plats så vinsten av att slänga dem tycker jag personligen snabbt äts upp av möjligheten att en dag ha informationen lätt till hands.

Tack snälla Max för din utförliga och lättbegripliga förklaring!
Så snällt att du tog dig tid.
Mvh, Carina

ANNONS
Götaplatsens Foto