Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor ang optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Hedberg

Aktiv medlem
Hejsan! Har lite frågor ang objektiv. Jag har nyss köpt mig en Nikon D50 och är nu på jakt efter ett "billigt" zoomobjektiv. Har kikat lite på blocket och kommit fram till att man kan ju få ganska mycket för ca 2 - 3000 kr. Typ en gammal Nikon kamera + 2 - 3 objektiv. Så till min fråga: Fungerar dessa äldre objektiv till nya Nikon kameror? Vad bör jag tänka på osv?

mvh Jonas

Autofokusobjektiv funkar, om det är såna du kollar på. Är de manuella får du ingen ljusmätning.

Lägg märke till att autofokusen är långsammare på de äldre objektiven samt även ljudligare. Tänk även på att du har en brännviddsförlängning på 1,5!

Jag tycker att om du inte har en normalzoom i dagsläget, ej heller något vidvinkligt så bör du hålla ögonen öppna efter ett begagnat 18-70mm Nikkor (kit-gluggen till D70) eller kolla på ett nytt Sigma 18-200mm (3400kr på Cyberphoto). De begagnade gluggarna på blocket brukar börja vid den gamla normalvidvinkeln 28mm och det funkar inte så bra som vidvinkel på en D50 (motsvarar 42mm vid "fullframe").

Jonas Hedberg skrev:
Med andra ord så spelar det ingen roll om ombj så är 25 år gammalt heller då?
Är det 25 år gammalt så är det inget autofokusobjektiv. Då tappar du ljusmätningen.

Accepterar du att vara utan ljusmätning kan du använda manuella objektiv. Om de är tillverkade innan typ före 1977 måste de dock modifieras för att kunna monteras på kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto