Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

frågor canon 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria Högberg

Aktiv medlem
era synpunkter om kameran? objektiv efs 18-55mm tror jag
har en komis här som köpt en sån han är helt okunnig vi försöker se om man kan titta i lcd monitorn och ta kort men det verkar som man bara kan göra det om man har på de kreativa lägena? eller?
Tips för enkel o bra fotogafering.
autofokus - (den gröna rutan) eller att fota på baszonerna? Tycker jag men vad tycker ni?

Det han helst vill är att kunna se i stora skärmen o sen fota, men vad jag kan läsa mig till är att det int går?? Någon som har en sådanhär kamera och vill hjälpa?

Hej!
Jag är själv ganska ny på detta och har lärt mig mycke genom att läsa forum mm på nätet.
Jag rekomenderar följande att börja med.

Börja fota i läge P och ställ iso på auto,öka ev f-värdet något steg(mindre bländare)med hjulet om ni fotar landskap.
Aktivera blixten manuellt när ni fotar inne om slutartiden i sökaren visar ett värde på ca 20 eller mindre(is objektiv)

"LCD Live view" måste aktiveras i menyn för att fungera(läs ins bok sid 95-96,det fungerar i läge P)

Lycka till!!

Senast ändrad:
Live view fungerar nog bara i den s.k. kreativa zonen på den kameran också. Det är så på min, i alla fall (40D). Men det första ni/han måste inse är att använda displayen som sökare på en spegelreflexkamera som 1000D, det är helt fel teknik. Vill man fotografera på det sättet ska man inte använda den kameran. Det går heller inte att använda spegelreflexkamerans betydligt högre autofokusprestanda i Live view, inte när man ska se vad man fokuserar på.

Så mitt råd är att glömma bort live view ett tag. Använd kameran så som det är tänkt. När vanan vid det har infunnit sig, kan man återigen damma av live view och fundera på vid vilka tillfällen det faktiskt kan vara en fördel att titta på displayen istället. De finns, men de är inte många.

En Sony A300 eller A350 fungerar lite bättre för att använda liveview på det sätt du vill, eftersom denna funktion på dessa kameror aktiveras med ett skjutreglage oavsett vilket fotograferingsläge du har kameran i, och sedan uppdateras bilden kontinuerligt utan spegeluppfällning, och autofokusen är bara något långsammare än vid användning av den vanliga sökaren.

På en 1000D å andra sidan måste du vara i den kreativa zonen (fånigt namn förresten...) och sedan gå in i menyn och slå på liveview, du kan bara välja mellan långsam och ännu långsammare autofokus och i det första fallet måste spegeln fällas upp för att kameran skall kunna fokusera. Jag tror inte att du kommer att bli nöjd med det om du förväntar dig att det skall fungera som på vilken billig kompaktkamera som helst - för det gör det inte.

I övrigt håller jag med apersson850 ovan, på en systemkamera är liveview mera en lustig specialfiness för vissa situationer, än något att använda för alla fototillfällen.

Annars är nog 1000D en trevlig och bra kamera, och det är ju kul att funktionen finns, men du skall nog alltså justera dina förväntningar på hur det fungerar eller kanske titta på andra modeller.

Enda invändningen jag har där är att den normala fokuseringen på en 1000D går lika fort som den brukar göra, live view eller ej. Ja, bortsett från att spegeln måste ner och upp, förstås. Det var kanske det du tänkte på?

Enda invändningen jag har där är att den normala fokuseringen på en 1000D går lika fort som den brukar göra, live view eller ej. Ja, bortsett från att spegeln måste ner och upp, förstås. Det var kanske det du tänkte på?

Jo, jag uttrycke mig kanske lite illa, men det var precis det jag menade. När spegeln väl är ur vägen (i vägen kanske man skall säga...) fungerar förstås autofokusen som vanligt.

Sen kanske man ändå upplever det som om det går lite långsammare, för även om spegelrörelsen i sig går ganska raskt så gäller det ju att kameran faktiskt hittar fokus innan man får tillbaka bilden igen. Vid dåligt ljus och trickiga motiv kan ju alla kameror få fundera en stund och det dröjsmålet blir ju tydligare om bilden försvinner under tiden.

Ja. Det paradoxala är ju att så länge man håller AF-ON inne, för att fokusera i Live view, får man titta i sökaren för att kunna kontrollera vad den håller på med.

Vilket kanske ytterligare understryker att i alla fall utom vissa speciella är det just i sökaren och inte på displayen man ska glo, inte bara under fokusering, utan hela tiden.

Hoppla. För kameror som inte har knappen AF-ON är det * som gäller istället.

Jag förstår inte att man ens kommer på tanken att vilja komponera bilden efter lcd displayen om man inte är tvungen till det, det måste onekligen se rätt roligt ut, jag har inte sett det med egna ögon själv ännu, men förväntar mig att snart få se någon ungdom hålla en dslr med raka armar ut från kroppen kikandes på displayen, hoppas jag kan hålla mig från att skratta högt bara...

/kent

Jag har sett ett foto på någon, på bilddagboken.se, där han gör just så. Ser ut att vara en 450D med kitoptik på, fast bilden var lite dassig i kvalité, så det var inte så lätt att avgöra.

Det blir inte lätt, det. Jag tittade på några av dotterns bilder, sen tryckte jag på "Slumpa bild", och där dök den upp. Så vem som hade lagt ut den har jag ingen aning om.

Jag förstår inte att man ens kommer på tanken att vilja komponera bilden efter lcd displayen om man inte är tvungen till det, det måste onekligen se rätt roligt ut, jag har inte sett det med egna ögon själv ännu, men förväntar mig att snart få se någon ungdom hålla en dslr med raka armar ut från kroppen kikandes på displayen, hoppas jag kan hålla mig från att skratta högt bara...

/kent

Nja alltså. En sammanfattning är nog att LV än så länge är ganska kasst implementerat på systemkameror - Sony leder packet där, men till priset av marknadens kassaste sökare istället.

När/Om dom löser det bra - med bibehållen sökare/utan fotofientlig spegelpaus - kommer även de mest konservativa DSLR-farbröderna kliva ut ur sina garderober och se ljuset. Studera (om ni har chansen) hur superzoomägare kan använda sina vridbara skärmar. It's a joy! ;)

Sedan jag börjat fotografera macro, är dock live view helt underbart! Att kunna zooma in 10x och sätta skärpan precis där jag vill ha den är jäkligt bra. För "vanlig" fotografering är det dock rätt oanvändbart, om man inte fotar ut vinklar som gör att det är väldigt svårt att se i sökaren.

ANNONS
Götaplatsens Foto