Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

robertsson

Ny medlem
Hej, jag köpte an 300D igår och har 2 frågor.

För det första har jag en kortläsare ansluten till datorn som jag stoppat in CF-kortet i men filerna som kommer upp går ej öppna/visa. Nån som har nån idée varför? Däremot funkar det tanka från kamera till dator.

Fråga nummer två. Jag köpte kittet med 18-55 objektiv men har inga fakta om det. Nån som vet vad det har för närgräns?

Vilket format fotar du i?
Om du väljer raw måste du ju öppna det med canons prog eller ett annat bildredigerings prog.

Sen så är väll det bara å testa sig fram till närgränsen ^^, när det blir oskarp har du ju kommit för nära :D

Jag kan bara svara på första frågan.

Har du XP?
Fotar du i jpeg-format eller RAW-format? Till XP kan man ta hem en liten fil som ändrar i registret så filhanteraren visar RAW-filerna (men jag vet inte var man hittar den filen...)

Om du öppnar filhanteraren, ser du några mappar då?
Du borde få tex
Mappen DCIM i roten och sen innehåller den CANONMSC och tex mappen 101CANON. I mappen 101CANON (eller vad din nu heter) ligger bilderna.

/ Marcus

Jag kör XP och fottar i JPG format.. Jag får upp filerna som .jpg men kan inte få upp en miniatyr bild och kan inte öppna filerna med acdsee eller microsoft pic/fax.viewer.

I photoshop får jag meddelandet att filen är skadad eller ofullständig.

Prova å ta lite nya bilder och se ifall dom går å öppna. Testa å byta till ett annat minneskort.
Sen kan du ju också prova och se ifall det går att öppna i en annan dator.

Sen är det nog dags å ringa suporten...

Har också en 300D.
Närgränsen på "kitobjektivet" är 0.28m (28cm).
Det står vid den lilla blomman på objektivet. Jag tycker dock att man kan komma närmare, tänk också på att närgränsen mäts från CMOS-sensorn så närgräns från objektivets framkant är ca. 16cm.

Brummelisa skrev:
Till XP kan man ta hem en liten fil som ändrar i registret så filhanteraren visar RAW-filerna (men jag vet inte var man hittar den filen...)
/ Marcus

Skapa en .reg fil med detta i (obs sista inom [HKEY_CLASSES_ROOT ....] skall vara på en rad):

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\.thm]
@="Thumbnail"

[HKEY_CLASSES_ROOT\.thm\ShellEx]

[HKEY_CLASSES_ROOT\.thm\ShellEx\{BB2E617C-0920-11D1-9A0B-00C04FC2D6C1}]
@="{7376D660-C583-11D0-A3A5-00C04FD706EC}"

robertsson skrev:
Hej, jag köpte an 300D igår och har 2 frågor.

För det första har jag en kortläsare ansluten till datorn som jag stoppat in CF-kortet i men filerna som kommer upp går ej öppna/visa. Nån som har nån idée varför? Däremot funkar det tanka från kamera till dator.
Jag använder ZoomBrowserEX som medföljde kameran. Klicka på kamerasymbolen "Browse and download" för att tanka hem från kortläsaren...

ANNONS
Götaplatsens Foto