Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

På kylskåpsdörren!

Produkter
(logga in för att koppla)
Snyggt Tony, vad har du använt för papper? Något matt, olikt dig. Antar att det är A4 storlek om du inte har en väldigt stor kyl vill säga.

Snyggt Tony, vad har du använt för papper? Något matt, olikt dig. Antar att det är A4 storlek om du inte har en väldigt stor kyl vill säga.
Tack och bock Conny !

Javisst, det är matta papper till vänster i bild och blanka papper till höger i bild.

Alla är utskrivna i A4 - format på Scandinavian Matt professional resp. Scandinavian Glossy Professional.

Får väl lägga till att jag (så sakterligen) omvärderar min uppfattning om matta papper. Matta papper har onekligen sin plats i arsenalen, kanske inte just till de mest färgstarka bilderna (ja, jag tänker på dig, Jonas 😉), men i övrigt fungerar de bra, om man inte trycker näsan mot utskrifterna, kan jag konstatera.

Bara för att återknyta till ämnet;

Visa bilaga 180161
Fint, färgglatt och temat tycks vara resor, no? :)

Först såg jag bara de tre bilderna till vänster och tänkte USA, Asien, Asien. Sedan kunde jag skruva ner storleken och de två bilderna till höger får mig att tänka bara Asien. Jag gillar porträttet, hon ser stolt och glad ut.
I vänsterkolumnen är kanske den översta en favorit även om de två undre väcker min nyfikenhet mer.

Matt papper funkar fint för mig så länge man inte jämför samma motiv med blankt eller pearl alldeles bredvid. Fina svartvita föredrar jag nog på matt papper. Och naturligtvis, man får handskas lite försiktgt med de blanka, börja med svag belysning i rummet... haha.

Tack för bilder!

temat tycks vara resor
Stämmer.
Först såg jag bara de tre bilderna till vänster och tänkte USA, Asien, Asien.
Nästan rätt. Rätt svar är Japan, Japan och Japan.
de två bilderna till höger får mig att tänka bara Asien.
Rätt igen; Indien (överst) och Nepal under.
Jag gillar porträttet, hon ser stolt och glad ut.
Ja, jag är väldigt nöjd med just detta porträtt. Hur tillkomsten av denna bilden blev till, har jag (något) utförligare beskrivet här.
I vänsterkolumnen är kanske den översta en favorit
Här en länk till den bilden. Kanske inte direkt uttömmande, men ändå.
de två undre väcker min nyfikenhet mer.
Det är detaljer ur en av Japans mest berömda trädgårdar. Nu är utskriften inte hela bilden (som i länken) och det beror på att bilden (i länken) är ett panorama och jag har inte något papper som går att skriva ut panoramor på.

Här är ytterligare en länk till en annan bild som är tagen i samma trädgård. Om man tittar noggrant, ser man att det är samma tehus i bakgrunden på samtliga bilder, bara ur olika vinklar.

Dock har jag inte skrivit ut den sistnämnda för att hänga på kylskåpsdörren, utan snarare har jag skrivit ut den i A2 format och ramat in i passepartout och monterat i ram bakom glas, men det är lite utanför trädenas ämne, s a s.

Faktum är att jag har andra utskrifter uppsatta, men inte på kylskåpsdörren, utan på andra dörrar.

Om så önskas, kan jag fota av dessa och lägga upp också, om intresse finnes.

Refuserade Jul- & nyårsbilder. Leica Sofort. Gläder mig varje dag till frukost, lunch och middag.

Bilagor

• Sågmyra Kylskåp 2026-06-04 L1003042.jpg
    10 MB · Visningar: 5
Refuserade Jul- & nyårsbilder. Leica Sofort. Gläder mig varje dag till frukost, lunch och middag.

Bilagor

• Sågmyra Kylskåp 2026-06-04 L1003042.jpg
    10 MB · Visningar: 10
Wohoo! Som gammal fan av Polaroid applåderar jag detta tilltag! Små direktutskrivna bilder som en utställninge eller installation!
Jag har aldrig sett en Sofort-bild men dom liknar Fuji (jag har ett barnbarn som alltid önskar sig mer Instaxpapper i present)?

Det är något speciellt med snapshots av människor. Jag såg för något år sedan en utställning på Abecitas i Borås där en del av utställningen bestod av Polaroidbilder tagna av Andy Warhol.
Det var inget speciellt med de bilderna. De flesta hade blivit refuserade hemma hos mig men tillsammans med varandra och, förstås, kändisar av olika slag på många bilder, var det ändå kul att gå omkring och titta på dem.

Om det aktuella temat är jul och barnbarn så undrar jag om vi får nya bilder efter midsommar?!

Tack för alla bilder! Jag tittade på dem och tror nog inte att alla är refuserade.

ANNONS
Götaplatsens Foto