Snömannen
Aktiv medlem
Har efter en del funderande köpt en liten digitalkamera (Panasonic FX-01). Tanken är att den ska ersätta min analoga "tryck och hoppas" och även göra en del som den analoga inte kunde.
Jag har dock börjat irritera mig på ett par saker:
*Gryniga bilder vid ISO-tal över typ 100 ASA
- De gör reklam för att kameran klarar 1600 ASA men hur kul är det när redan 400 gör att man vill slänga kameran i väggen? Bifogar en beskuren bild med arm i högra kanten och kudde i vänstra.
--- Får alla små digitalkameror (så) grynig bild vid högre ASA-tal?
*Upplösningen är 72 punkter per tum på bilderna som kommer direkt från kameran. Har inte hittat någon inställnning för att öka det. Duger ju fint för bildskärm men i tryck blir det ju lite mindre bra. Nu kan man ju ändra upplösningen i bildprogram och så men det känns ändå inget vidare. Jämförde med en polares Ixus 400 och de bilderna kom i 180 punkter per tum i alla fall.
--- Är inte 72 pixlar per tum svagt av en så pass dyr kamera?
Har både pixeltal ock kvallitet ställt på max. (6 Mpixel)
Hur är andra kompaktkameror på upplösning och ISO-brus? Funderar starkt på nyttja ångerrätten.
Kvalliten och skärpan på bilderna vid 100 och ännu mer 80 ASA är kanon men har jag betalt dessa dryga 3000 för en 80-ASA kamera?
Ska jag byta till en annan eller blir det samma sak då tro?
Jag har dock börjat irritera mig på ett par saker:
*Gryniga bilder vid ISO-tal över typ 100 ASA
- De gör reklam för att kameran klarar 1600 ASA men hur kul är det när redan 400 gör att man vill slänga kameran i väggen? Bifogar en beskuren bild med arm i högra kanten och kudde i vänstra.
--- Får alla små digitalkameror (så) grynig bild vid högre ASA-tal?
*Upplösningen är 72 punkter per tum på bilderna som kommer direkt från kameran. Har inte hittat någon inställnning för att öka det. Duger ju fint för bildskärm men i tryck blir det ju lite mindre bra. Nu kan man ju ändra upplösningen i bildprogram och så men det känns ändå inget vidare. Jämförde med en polares Ixus 400 och de bilderna kom i 180 punkter per tum i alla fall.
--- Är inte 72 pixlar per tum svagt av en så pass dyr kamera?
Har både pixeltal ock kvallitet ställt på max. (6 Mpixel)
Hur är andra kompaktkameror på upplösning och ISO-brus? Funderar starkt på nyttja ångerrätten.
Kvalliten och skärpan på bilderna vid 100 och ännu mer 80 ASA är kanon men har jag betalt dessa dryga 3000 för en 80-ASA kamera?
Ska jag byta till en annan eller blir det samma sak då tro?