Annons

frågor om förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Äntligen har jag fått tillgång till mörkrum (läs: betalar massor med pengar)! Så gött! Dessutom är det välutrustat och känns mycket bra.

Till saken:
Förstoringsapparaten är en "Fujimoto Photo G70 dichro enlarger". Optiken är Schneider-Kreuznach Componon-S 2.8/50 och 5.6/80. Är det en bra apparat och optik?

Neghållarna för mellanformat var bara 5,5 cm x 7 cm och med glas, vad tror ni om att hitta glaslös hållare till denna apparat? Hål i höstack?

Tack!

En av de bästa förstoringsaparater och även optiken. Jag har tillgång till en exakt sådan. Bara en Leitz focomat slår denna.
Lycka till.

Ett rullfilmsnegativ 6 x 7 brukar vara 5.5 x 6.7 cm. Tillbehör till förstorningsapparater brukar numera vara beställningsvaror och ha höga priser. Fast man kan ofta själv sno ihop en glaslös negativhållare t ex av plexiglas.

Ja, det finns det. Jag har själv en sådan. Kan nog vara svårt att få tag i en separat. Oftast finner man dem i radannonser och säljaren vill helst sälja dem tillsammans med förstoringsapparaten.

schysst att de svarade. jag skickade ett e-mail till dem för ett par månader sedan, men fick inget svar...

Tack för tipset!

ANNONS
Götaplatsens Foto