Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor om Sigma-blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

norda

Medlem
Hej hopp!
Använder av och till Sigmas EF530 DG Super till min jobbkamera D7000. När blixten knäpps på står detta i displayen längst upp till vänster: TTL BL. Vad står BL för? På sistone har bilder knäppta i bygdegården blivit kraftigt underexponerade då blixten varit riktad mot taket. Då har det där BL varit aktivt. Man kan ta bort det genom att trycka på MODE. Då har bilderna blivit bättre, upplever jag. Blixtsynkhastigheten har hela tiden varit 1/60. Det är dock högt i tak i gården, säkert 5-6 meter, så ljuset blir kanske försvagat på vägen ner. Testade nu här hemma med och utan BL och då blev bilderna i stort sett normala, men då är det bara 2,50 i takhöjd. Har även fotat med SB-700 i bygdegården och haft blixten i taket och då blev bilderna bättre överlag.

Med vänliga hälsningar
Pär Nordqvist Bollnäs

Under förutsättning att BL betyder samma sak på Sigmas blixtar som på Nikons så är det nog inte så konstigt att bilderna blir underexponerade om du kör med BL. BL betyder upplättningsblixt och talar om för kameran att blixten inte ska lysa upp hela bilden utan bara skuggorna.

#2: Nja, det är inte helt entydigt vad Nikon menar med BL på blixten. I beskrivningen står att BL är upplättningsläge men sätter jag blixten på kameran så visas BL tillsammans med TTL oavsett om kamerans blixtinställning är på vanlig blixt eller på slow sync. Jag får de funktioner som kameran är inställd på.
#1: Har du provat att köra fjärrblixt? Jag tar ofta mingelbilder i en sal som har 5-8 m i tak. Jag kör en SB-700 plus en SB -900 som fjärrblixtar i taket i läge manuell, och den inbyggda i TTL-läge nertill -0,3 eller -0,7 i styrka. Det blir perfekt!

ANNONS
Götaplatsens Foto