Annons

Frågor om stativ!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror inte du märker av någon viktskillnad mellan olika stativhuvuden i praktiken även om det kan skilja ett par hundra gram mellan dem. Grammen märks mera i själva stativet, skillnaden mellan 055 och 190.

Försök hitta nån kameranasare som har lite huvuden hemma. Då kan du ju i alla fall bestämma dig för om det är trevägshuvud eller kulled med en eller två kranar du vill ha. Det är en smaksak men när man hittat sin melodi är det faktiskt svårt att anpassa sig till en annan. När du bestämt dig så långt blir det lättare att välja mellan modellerna.

Man får tacka för tipsen ovan. Speciellt angående stativhuvud. Jag har i dagarna köpt Stabil makro(1,2kg). Hoppas lämpligt stativhuvud kan vara Manfrotto 486RC (0,46kg). (tvekar emellan kulled 486 och Bashuvud 141)

Totalvikt under 1,7kg borde väl innebära att man tar med sig kombinationen lite oftare....

Senast ändrad:
Försök att först ta reda på vad du VILL ha Malin.
Välj sedan ngt av det du vill ha och pruta på kvalitén på ngt som du kan tänka dig att byta ut med tiden.

Personligen hade jag valt 055 och en enklare kulled. lagt undan en hundralapp i månaden och byt ut kulleden till det jag VILL ha sedan.
Kan kanske verka konstigt att jag inte äger ngt växelhuvud själv men jag har investerat i optik och fotograferat istället.

SmurfMolly skrev:
Tyvärr får hela kombinationen inte kosta mer än ~1500 kr....
Det var ju tyvärr det där :) För 2000:- får du i princip vilken manfrottokombination som helst, men för 1250:- finns ju i alla fall 190+141RC på cyberphoto. En 190 och en 486 kula borde nog också precis passa in...

Bland de riktiga billighetsalternativen finns nog Velbon CX-660 (komplett med huvud 550:). Egentligen tror jag det skulle passa bättre till en liten DV-kamera, men ett Velbon är definitivt bättre än inget stativ alls...

Som sagt valet mellan kula och 3-vägshuvud är en ren smaksak. Kolla i butik vad som känns rätt... personligen tycker jag kula passar alldeles utmärkt till allt "normalt" foto, medans 3-vägs eller panormamahuvuden är att föredra till riktiga saftiga telen.

Vad det gäller PROFFSprylar ligger dock prisläget lite annorlunda än de vad vi har rekommenderat: (ren kuriosa, bra prylar, men...)

Stativ: Gitzo kolfiber: 6-8000:-
Kulled: Arca swiss eller Kirk, ca 4000:-
RRS el. Kirk snabbplattor: 2-4000:- för en uppsättning

/Ingo

Ingo skrev:

*Köp eller sy ett sådant där skynke som man sätter mellan stativbenen (Manfrotto 166), och vid behov fyll det med sten. Ger garanterat extra stabilitet utan att man behöver offra någon bärvikt.

En del bra tips från Ingo. Personligen föredrar jag dock att använda en slinga av rejält gummisnöre "bungee cord" (finns som metervara hos friluftsbutikerna) istället för att leta sten. Fäst slingan vid stativhuvudet (vissa stativ har en krok under mittpelaren) och pressa ner stativet med foten. Blir stabilare än att hänga något under stativet och kostar mycket lite bärvikt.

/Martin

Såklart det finns trevägshuvuden! Titta t ex på 460MG från Manfrotto. Det är i magnesium och ganska lätt, men ska klara en belastning på 3 kilo. Jag använder det tillsammans med ett 055 PROB. Har aldrig varit med om att det inte orkat hålla kvar inställt läge. Men det är ganska litet så jag kan tänka mig att det kan vara bökigt att använda om man har stora händer.

Jag var lite tveksam till det i början. Mest för att jag tyckte det såg lite underligt ut. Men även för att jag var så säker på att det var en kulled jag ville ha. Vilket jag inte hade råd med då. Och nu efter några år med 460MG vill jag inte byta.

/AnnaKarin

Har idag varit in på lilla lokala Lunds foto... ca 8kvm stor butik..=) De hade iaf ett manfrotto 055 som jag fick fingra på... Det kommer nog bli ett sånt.. Jag vet att många av er talar er varm för 190 men jag tycker det är för lågt.

de hade en kulled 168 hemma också.. fingrar vidare så får vi se...=)

//MAlin

ANNONS
Götaplatsens Foto