Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från ARW till DNG

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Alpha 850 där råfilerna är ca 37 Mbyte. Om jag konverterar till DNG blir filen ca hälften. Nägon som har sett om man tappar något? Jag använder PS Elements 8

Nej du tappar inget. DNG filerna är helt förlustfritt komprimerade (typ zip).

Men finns det inte också ett komprimerat råformat direkt ur kameran?

Nej du tappar inget. DNG filerna är helt förlustfritt komprimerade (typ zip).

Exakt.
Fotografera med inställningen cRAW istället. Betydligt mindre filer och ingen som helst försämring.

Sony hävdar att komprimeringen är oförstörande, men det finns enligt de som studerat komprimeringsalgoritmen en möjlighet att under vissa sällsynta specifika omständigheter kan ske att ett par bitvärden ändras, men i praktiken finns ingen i hela världen som kan uptäcka den skillnaden annat än matematiskt i de väldigt udda fall som det eventuellt kan ske.

Jag har föredragit att alltid köra ARW och inte konvertera till DNG. Dels slipper man arbetet med själva konverteringen, men också slipper man uppgradera sina bilder när Camera Raw uppdateras för att få med den senaste RAW-profilen som bakas in i DNG-filen.

/Mats

...
Förvisso, men cRAW sparar inte på långa vägar lika mycket som en DNG-konvertering. Är utrymmet styrande är DNG att föredra - är det nedtankningen från kameran är cRAW bättre.

Jag har löst problemet genom att skaffa en höghastighetsläsare från SanDisk, vilken ansluts via FW800. Billiga hårddiskar gör att utrymmesfrågan blir sekundär.

Hej!
Jag har en Alpha 850 där råfilerna är ca 37 Mbyte. Om jag konverterar till DNG blir filen ca hälften. Nägon som har sett om man tappar något? Jag använder PS Elements 8

Såg förresten att du använder Elements 8.
Ett mycket bra tips, speciellt då du har en A850, är att upgradera till Elements 10.

Du får då med ACR6, vilket är ett riktigt stort lyft, speciellt för just den kameran mer än andra. Dels har Adobe uppgraderat själva RAW-processen till nåt de kallar Process-2010, men också i samband med detta helt skrivit om profilen för Sony A850 och A900. Den gör en stor skillnad och kritiken mot den kameramodellen att den skulle vara brusig är helt plötsligt utan sanningshalt.

(För min del är tyvärr hela de här frågeställningen ett minne blott då jag just sålt min A850 :´-( )

/Mats

ANNONS
Götaplatsens Foto