Annons

Från Canon 500D till Sony NEX-5, byta upp sig eller ner sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

sabe

Avslutat medlemskap
Är lite sugen på att sälja min 500D och gå över till en Sony NEX-5. Det som tilltalar mig med NEX-5 är såklart formatet. Gör mycket gatufotografering och därför värderar jag tillgänglighet ganska mycket.

Dock känns det som att de bilder jag sett hittils tagna med NEX-5 inte har samma klarhet i bilderna som de jag får med 500D med mitt 30mm f1.4 objektiv. Fast med tanke på hur höga iso NEX-5an klarar så känns det som att sensorn endå borde vara bättre?

Så för att gå rakt på sak, att byta från 500D till NEX-5. Är det att byta upp sig eller ner sig? =)

Är lite sugen på att sälja min 500D och gå över till en Sony NEX-5. Det som tilltalar mig med NEX-5 är såklart formatet. Gör mycket gatufotografering och därför värderar jag tillgänglighet ganska mycket.

Dock känns det som att de bilder jag sett hittils tagna med NEX-5 inte har samma klarhet i bilderna som de jag får med 500D med mitt 30mm f1.4 objektiv. Fast med tanke på hur höga iso NEX-5an klarar så känns det som att sensorn endå borde vara bättre?

Så för att gå rakt på sak, att byta från 500D till NEX-5. Är det att byta upp sig eller ner sig? =)

Om det är att byta upp eller ner sig kan bara du själv svara på...det skiljer en del i handhavandet mm på en Nex och en DSLR....vad det gäller bildkvalitén så lär du inte blir besviken för den är riktigt bra i Nex:en.

Beror väl på vad man är ute efter och vad/hur man fotar.
Jag har aldrig saknat sökaren på min Nex-3.
Jag har en NEX-5 och saknar helt klart en sökare ibland, men jag visste ju vad jag köpte. Att plåta med den kan jämföras med att plåta med en gammal schaktsökarkamera. Ibland går det utmärkt och kan vara att föredra, men att plåta sport eller sådant som kräver noggrann koll på motivet kan man glömma. Då väljer jag hellre någon av mina EOS kameror.
Kameran är ändå i huvudsak väldigt bra. Finns nästan inget jag är missnöjd med.

Varför inte båda? Ibland är det lilla formatet en fördel ibland något annat. Alla byten resulterar i en ekonomisk förlust, så mellanskillnaden för att få två olika för olika tillfällen blir nog inte så särskilt stor.

ANNONS
Götaplatsens Foto