Annons

Från PC: motsvarande prestanda i en Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Den här tråden handlar väl inte om Apples licenser?

TS verkar ha fått svar på sin fråga om en Mac är lika snabb som en pece ändå :)
 

j2^

Aktiv medlem
Troligtvis så skiter de i att man kör OS från Apple på annan HW i praktiken.
Men de har inte det minsta lust att ge ngn som helst support när det inte funkar.
Nix. Det gör de inte. En kund (som jag inte får nömna vid namn) fick ett JÄVLIGT aggressivt brev från apple efter att det gått upp för dem att de använde vmware och Hackintosh för att emulera Apple-datorer för produktutveckling.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Nix. Det gör de inte. En kund (som jag inte får nömna vid namn) fick ett JÄVLIGT aggressivt brev från apple efter att det gått upp för dem att de använde vmware och Hackintosh för att emulera Apple-datorer för produktutveckling.
Låter som piratkopiering, inte så konstigt om de blir sura då.
 

jaan v

Aktiv medlem
Att skriva ett argt brev innebär dock inte per automatik att man har rätten på sin sida, det visar väl fallet med dokumentärfilmaren som fick brev från det stora amerikanska bananbolaget. Så länge saken inte är prövad i domstol finns väl fortfarande rum för tvivel och undran.
 

j2^

Aktiv medlem
Låter som piratkopiering, inte så konstigt om de blir sura då.
Licenser på allt, även hårdvara till varje licens.

Tror du på fullaste allvar att jag skulle dra upp det som ett relevant exempel annars?

Anledningen till att Apple hörde av sig var att sagda organisation talade om sin lösning på en virtualiseringsmässa, och Äpplet fick nys om det. Inte mer komplicerat än så.
 
Senast ändrad:

j2^

Aktiv medlem
Du förstod kanske inte att det var en fråga om huruvida du hade tyckt att det var rimligt att avtalet var utformat på det sättet om avtalet var utformat på just det sättet. Hur det faktiskt ser ut spelar ingen roll för frågan.
Visst förstod jag det.

Men mitt svar skulle bli detsamma. Det skulle inte röra mig i ryggen om Adobe HADE ett sådant avtal. Jag skulle ju när jag installerade produkten (eller tidigare) få denna information, och då kunna bestämma om avtalets anbud var värd min acceptans.

Så, om Adobe skulle ha den sortens avtal, och fortfarande vilja ha drygt 10 000kr för en PS licens så skulle jag välja att säga "nej tack". Om de skulle ha den sortens avtal och ta 3 000kr för samma licens så skulle jag faktiskt överväga att ge accept.

Enkelt, inte sant?
 

Mesch

Aktiv medlem
Det är väl så att apple säljer osx ganska billigt eftersom alla som köper det redan ska ha betalat en kopia (alltså rör det sig alltid om en uppgradering) och dessutom köpt hårdvara från Apple( vilket de fick sitt OS med)
 

Mesch

Aktiv medlem
Nix. Det gör de inte. En kund (som jag inte får nömna vid namn) fick ett JÄVLIGT aggressivt brev från apple efter att det gått upp för dem att de använde vmware och Hackintosh för att emulera Apple-datorer för produktutveckling.
Mjukvaruföretag brukar bli aggressiva mot företag som bryter mot avtal. Det brukar bli väldigt dyrt för de som gör det och "åker dit"
 

j2^

Aktiv medlem
Mjukvaruföretag brukar bli aggressiva mot företag som bryter mot avtal. Det brukar bli väldigt dyrt för de som gör det och "åker dit"
Du predikar för kören. ;)

Men, jag ville mest belysa att det som tidigare skrivits om att "tror inte att apple bryr sig" inte helt stämmer.
 

Mesch

Aktiv medlem
Licenser på allt, även hårdvara till varje licens.

Tror du på fullaste allvar att jag skulle dra upp det som ett relevant exempel annars?

Anledningen till att Apple hörde av sig var att sagda organisation talade om sin lösning på en virtualiseringsmässa, och Äpplet fick nys om det. Inte mer komplicerat än så.
Så inte nog med att de bröt mot avtalet, de talade öppet om sin lösning på en mässa?
Lol inte konstigt Apple gick i taket.

Grädde på moset är väl bara om de faktiskt försökte tjäna pengar på det också.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är väl så att apple säljer osx ganska billigt eftersom alla som köper det redan ska ha betalat en kopia (alltså rör det sig alltid om en uppgradering) och dessutom köpt hårdvara från Apple( vilket de fick sitt OS med)
OS/X är ju bara marginellt billigare än en Windows-uppgradering som du får kör på vilken hårdvara du vill. Så det argumentet känns krystat.

/Karl
 

Matte_J

Aktiv medlem
Det är väl ändå ganska självklart att man inte kan ingå ett avtal genom att klicka på en knapp. Om man inte kan fastställa vem som klickade på knappen så har man ju inte ens en avtalspart att ställa till svars. Det kan ju tex vara min omyndige son som sköter installationen och med honom får ju Apple inte ens ingå ett avtal under några villkor.
I USA är ju allt möjligt dumt möjligt, så jag uttalar mig inte om vad som gäller där, men i Sverige finns inte en chans att ingå bindande avtal med en anonym knapptryckning.

Rent nys!
 

Falumas

Aktiv medlem
Nja, en tusenlapp skiljer det väl allt? Och om man vill ha fullversionen av Windows så blir det väl nästan två tusenlappar?
I så fall är OS/X 1000kr dyrare eftersom upgradering av Windows kostar 279kr, men jag hade för mig att OS/X också kostade ungefär lika lite som Windows att uppgradera.

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/buy

Windows 8 Pro kostar nytt 845kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1406704

Så var du får dina fantasisiffror ifrån vet jag inte.

Förmodligen den vanliga hitta på osanningar om Windows. (vilket inte är riktat specifikt mot dig)

/Karl
 

j2^

Aktiv medlem
men i Sverige finns inte en chans att ingå bindande avtal med en anonym knapptryckning.

Rent nys!
Nys? Du borde nog inte uttala dig så kategoriskt. Glöm inte att vi fått EU över oss och lite annat.

Jag håller inte med dig alls. Jag säger som jag sa tidigare. Det som är otillåtet i sverige är negativ avtalsbindning och orimliga villkor. I övrigt finns det förvånansvärt lite juridiska krav på vad som är ett "avtal".

Du har såklart helt rätt i det du säger om minderåriga och hur man faktiskt skall peka ut "en skyldig", men det betder ju ingenstans att avtalet inte skulle vara giltigt. Inte sant?
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag vet att du skojjar, men just det där täcktes upp på en juridikkurs jag läste. It won't fly :)
Fast "det var inte jag som godkände avtalet" borde räcka att säga i domstolen. Sedan skulle det förvåna mig mycket om Apple skulle försöka klämma åt en privatperson.

Jag struntar numera helt i OS/X (har inte ens en Hackentosh längre), fungerar det i Chrome i OS/X så brukar det högst se dåligt ut i Safari på OS/X och det är ju lite selberschuld om man kör det.

/Karl
 
ANNONS