Annons

Från PC till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Tobiasl skrev:
Apples problem är att oavsett vad de hittar på i form av s.k."kopieringskydd" så kommer det ta som mest en vecka innan det finns en version av OS X som fungerar med en vanlig PC att plocka hem från nätet för den som vill.

Jag tror inte det blir så lätt om de använder TCPA, dvs hårdvarubaserad DRM med kryptering av applikationer och data. Om inte datorn efter uppstart hamnar i rätt "tillstånd" kommer inte hårdvaran att släppa dekrypteringsnyckeln. Som jag har förstått det måste man mer eller mindre hacka Fritz-chipet för att komma runt problemet. Om motsvarande hårdvara byggs in i processorn lär det dessutom bli svårt att hacka chippet. Jag är långt ifrån någon expert på detta, men det ser tufft ut. Låt säga att oset kommer krypterat och datorn måste starta upp tc-approved för att tillåta att nyckel hämtas för att kunna installera oset. Installationen sker sedan så att applikationen blir kodad med fritz-nyckeln, osv. Blir nog inte helt lätt utan att knäcka fritz-chipet och sätta in ett modat.
DMCA kommer nog att försvåra för de som vill patcha i USA och europa och sverige är väl på väg att få liknande lagstiftning?


Jag kan mycket väl tänka mig att rätt många är intresserade av att köra en dual-boot konfiguration med OS X/Win XP.

Japp


Ett annat problem är att det genast blir mycket lättare att jämföra hårdvara när samma processor sitter i PC och Mac, Apple kommer nog bli tvugna att byta modeller oftare och ha en aggresivare prissättning för att kunna konkurrera.


Sannolikt. På senare tid har de dock sålt en del baserat på design. Sannolikt kommer den "applefanatism" som funnits tidigare, och som nog drivit en del av försäljningen, att fortsätta finnas men utan "vår hårdvara är egentligen bättre"-tjafset, och endast med "vårt os är så mycket bättre"-snacket. För de som gjort informerade val har alltid frågan rört operativsystemet och användarvänligheten. Inget av detta kommer att ändras för att apple trycker in en annan processor i sina datorer.


Det är faktiskt lite lustigt vad gäller utvecklingen av Mac. Från att ha varit en helt egen arkitektur vad gäller hård/mjukvara till vanlig (visserligen väldesignad) PC som kör en UNIX dialekt. Det är ju i praktiken en helt annan dator nu med endast lite designfilosfi vad gäller fönsterhanteringen gemensam med de Macar som fanns för 10 år sedan.

Så sant. Och genom alla byten av processor och operativsystem har apple ändå lyckats behålla sitt "ideal". Ganska anmärkningsvärt egentligen.
Apple har dessutom gjort något otroligt smart. De har insett att de inte kan driva utvecklingen av ett helt nytt operativsystem. OS 9 var på många sätt tekniskt efterblivet i jmf med vad microsoft hade att erbjuda. Apple fokuserade då på en av de saker som de alltid varit kända för - GUI -, och tog, något förenklat, ett beprövat operativsystem och körde GUIet på det. På samma sätt med safari. De valde nog FreeBSD omsorgsfullt. BSD-licensen är ju betydligt mycket mer "förlåtande" än GPL. På köpet fick de en massa program som apache, php, mysql, osv osv. En rad program fanns mer eller mindre färdiga. Mycket bra drag.
 
Och tråden handlar om följande !!
"Från PC till Mac

Hej

Jag funderar att byta från PC till Mac. Jag har hittills bara hört lovord om Mac, och att Mac skulle vara så mycket bättre på allt i princip.

Min undran är om det finns någon här på Fotosidan som har ångrat sitt beslut att byta från PC till Mac.

(Funderar på en iMac G5 2Ghz 17 tum)

Mvh

Kristofer"
 
Två paragrafer som säger allt, även om det handlar om ljud.

"One of the most important initial decisions you will need to make is computer platform. This is the ages-old question: are you going to use a Mac or a PC? Personally, I prefer the PC over the Mac. PCs tend to outperform similarly clocked Macs, and PCs are cheaper. As if that weren't enough, there is a wealth of plugins available exclusively for the PC, and PCs are more widely compatible.

For me the choice is clear, but let's look at the flip side of the coin. Although PCs have many advantages in terms of speed and compatibility, the majority of the entertainment industry actually uses Macs! There are several reasons for this. First is the perception that if it costs more, it must be better. Well, this is not necessarily the case, but is a common misconception. One distinct advantage of shelling out the extra money for a Mac, however, is stability. My PC rarely crashes, but the potential to contract a virus is much greater for a PC user."

http://www.tomshardware.com/howto/20050816/index.html

P.S. envisas mac fortfarande med att bara ha en knapp på musen?
 
Meshuggah skrev:

P.S. envisas mac fortfarande med att bara ha en knapp på musen?

Nej då!

OS X har sedan starten haft inbyggt stöd för flerknappsmöss, så de flesta har nog gjort som jag och köpt en ny 3-knappsmus (eller vad man nu vill ha) och slängt Apples enknappsmus i papperkorgen. Fungerar hur bra som helst. Sedan några veckor tillbaka har också Apple vaknat och efter decennier av väntan släppt en egen flerknappsmus (även om den inte ser sån ut):

http://www.apple.com/se/mightymouse/
 
Byta är väldigt drastiskt, jag har mer utökat mitt användande av datorer till att inkl. även Mac. Att byta helt och hållet fungerar ej för mig, är fortfarande i behov av PC till att köra windows (spel) samt Linux (server).
 
Den enda PC (Win) jag äger står undanpackad i en garderob för att antagligen aldrig få se dagsljus igen.

Jag kör två Macar, en iMac G5 och en iBook G4 12" som är perfekt att ha med ut i fält när man fotar. Båda burkarna har 1,25 GB minne vilket gör att vad jag än gör flyter det på smidigt.

Jag har inte ångrat mit byte. Om jag väl vill spela gör jag det på PS2'an.
 
Ångrar mej verkligen inte. Bytte från PC till en Powerbook i somras. Det var det bästa val jag gjort. Jag är helt fräls.
Mac pinglar PC riktigt ordentligt.
 
ANNONS