Annons

Från svartvit till färgstick

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Jag har länge omvandlat mina bilder till svartvitt, då jag tycker jag har mycket lättare att se när en bild är färdig och ser bra ut.

Men när jag tar färgkort så har jag svårt att se om bilden har något färgstick och vilket håll.

Finns det något enkelt sätt att se färgsticken i tex histogrammet eller något annat sätt att se hur färgsticket är.

Jag tycker nämligen inte det räcker med att bara vitbalansera utan det känns som bilden inte ser ok ut, men jag kan aldrig sätta fingret på vad som är fel.

/ Marcus

Du kan ju förutom varm/kall stick också få grön/magensta stick. Den ändrar du tex via "tint" i råkonverteraren.

Om du är riktigt noga så se till att fota ett gråkort i samma ljus före de riktiga bilderna och sen så mäter du vitbalansen mot det gråa på gråkortet.

Ett ytterligare steg

(förrutom i raw-konverteraren) är funktionen "Selektiv färg" användbar...här kan du ställa in på vilket sätt en färg skall framträda. Ett färgstick kan rätt enkelt korrigeras via denna funktion.
/M

Men hur ser man att man har fått ett färgstick då?
Är det bara hoppas att man inte är färgblind och om man tex var det kan man se i tex histogrammet eller något annat verktyg se att en färg drar extra mycket?

/ Marcus

Leta upp något neutralfärgat (så nära du kan komma) som en bit asfalt (inte i skugga, då blir den cyanblå), en grå T-shirt, en ljusgrå firmabil osv.

Sedan sätter du muspekaren på den ytan och tittar i infopaletten. Om värdena för RGB ligger nära varandra, inte avviker mer än max 2-4, så har du neutral (hyfsat) färg i bilden.

Sedan kan det ändå betyda att du måste färgjustera, ett porträtt ser ofta bättre ut om det inte är för ”tekniskt” perfekt, en viss varmton gör kunden gladare.

ANNONS
Götaplatsens Foto