Annons

Fra Nikon D80 til Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)

AndO

Aktiv medlem
Jeg kjenner min D80 godt, er fornøyd, men vurderer å bytte til D300. Hmm.

Er det noen her på fotosidan som har gått fra D80 til D300?

Vil jeg få mange "Aha" opplevelser? Hva er de store forskjellene (skillnadene)?

Håper noen har erfaringer å dele bort.

//Anders
 
Jag gjorde det och jag ångrar mig inte en sekund. Det är en rejälare och stabilare kamera med mycket uppskattade extrafinesser. Hade fotat litegrann med D200 innan och har du testat den är det väldigt likt.

Det som fick mig att uppgradera var bland annat de bättre brusegenskaperna vid höga ISO, det rejälare kamerahuset, serietagningshastigheten samt lite andra småfinesser.

Nu vet jag inte riktigt hur du använder din D80 men D300 är inte alls lika automatisk, det finns ju inte direkt något autoläge för snapshots men personligen saknar jag inte alls ett sådant läge.
 
AndO skrev:
Jeg kjenner min D80 godt, er fornøyd, men vurderer å bytte til D300. Hmm.

Er det noen her på fotosidan som har gått fra D80 til D300?

Vil jeg få mange "Aha" opplevelser? Hva er de store forskjellene (skillnadene)?

Håper noen har erfaringer å dele bort.

//Anders

Jag blev helt bedrövad först. Tänkte vad är det för skitkamera jag köpt. Med min D80 kom 80 %, _minst_ av bilderna, ut riktigt riktigt bra. Och från nån budget variant av nån digital kompaktmakera innan det, var ju steget enormt. Jag står fortfarande för att D80 med 18-135 kit-gluggen är ett jävla bra köp för folk som vill få in foten i den digitala systemkamera-världen. Den räcker riktigt långt.
Men nu med insikten om att det faktiskt var jag själv, som rent tekniskt var för okunnig, så börjar jag se fördelarna med D300 mer och mer. Kunde inte bli mer nöjd med min D300 idag. Rent specifikt vad det finns för funktioner och hur man arbetar med den kan du säkert hitta tonvis med info om någon annanstans utan problem.

I fråga om kitobjektivet till D80:n, måste jag ge en extra tumme upp för. Lägsta bländare f/5.6 kommer man oftast undan med i dom flesta situationer, och det agerar lite som en falesafe för människor som inte helt har koll på hur skärpedjup fungerar i olika brännvidder, avstånd till motiv osv.. Och det tecknar faktiskt skarpare än min nikkor 70-300 VR.
Var nära att skicka tillbaks min kamera för kalibrering innan jag förstod varför min kamera inte levererade perfekt skärpa när jag zoomat in 50 mm t.ex, och använde objektivet som ett makro. Skärpedjupet hamnade på nån mm bara, vilket aldrig skulle hänt med min tidigare lägsta bländare f/5,6.

Jag fick läsa på lite och lära mig mer om optik, skärpedjupets beteende av alla parametrar osv, och nu är den en dröm att fota med.

Det jag imponeras mest av, än så länge, i min D300 är nog tonomfånget i färgerna. Alla mina gamla bilder tagna av D80:n ser ursköljda ut om jag jämför. Och det är inget som går att boosta upp i mättnad för att reproducera, D80:s bilder spricker sönder direkt och förlorar det mjuka tonomfånget, jämförelsevis.

Finns säkert massa mer att säga om den.
 
Även jag har gått från D80 till D300, mest för det robusta täta huset och ISO-egenskaperna, jag fotar mycket i skogen i alla väder. Och för att det är så kul med nya prylar.. ;-)

MIna aha-upplevelser har handlat om att alla kontroller sitter så rätt på D300:an, precis som jag vill ha det. Inga motivprogram, bara knappar för ISO, WB och allt annat som jag vill ha snabb tillgång till. Huset är betydligt robustare och sitter perfekt i handen. Spegelsläckningen är mycket kortare, där D80 låter "schlabadånk" även vid korta tider låter D300 "smack". Jag kan vid normalfotografering köra ISO800 utan påtagligt brus. AF-justeringen har gjort att jag fått betydligt bättre skärpa på två av mina gluggar. Och skärmen blir beroendeframkallande, man ser med ett tryck om skärpan sitter. Allt detta vill jag inte byta tillbaka.

Ska också sägas att det tog tid att lära sig D300:an ordentligt, och D80 är ju fortfarande en mycket bra kamera, så man ska ju verkligen ha behov av finesserna med D300;an för att det ska vara värt ett byte.
 
Jag gick ocksa fran d80 till d300 och ar mer an nojd.

Nagot som jag verkligen tycker har forbattrats ar matrix matningen, d80 over exponerar garna, vilket jag inte tycker att d300 gor. Den exponerar ratt i de flesta lagena. Det ar an otrolig befrielse att inte alltid behova ha super koll pa exponerings komp.

Att kunna ha iso 800 nar man ar ute och fotar folk en molning mork dag, hjalper an att fa skarpa bilder, man kan tom med ga upp till iso 1600 utan att det bruset syns for mycket.

Alla knappar sitter mer logiskt du nar allt utan att behova ta bort ogat fran sokaren.

Haller ocksa med om att bilderna pa nagot satt ser battre ut an fran d80. Kommer ihag en solig dag i Hong kong mitt pa dagen nar jag tog ett kort pa en byggnad i starkt sol ljus, himmlen var inte, som den skulle blivit med d80 utfratt nagonstans, utan den var klar bla tillsammans med en perfekt exponerad byggnad. Det kanns som att det var det utokade omfanget pa sensoren som hjalpte till har.

Huset ar byggt mer robust, d300 kanns mer som en kamera an d80.

Gillar ocksa det svart vita sepia laget som ger bra bilder direkt ur kameran, skont nar man tar bilder utan att vilja efter behandla dem. Man kan t.o.m. valja vilken ton som sepia laget vara i.

6 bilder per sekund utan batteri grepp ar ju inte helt fel det heller.

Du for ursakta en text utan aao, men ar i Kina for narvarande.
 
Takk så mye for at dere tok dere til å skrive ned deres erfaringer.
Her var virkelig mye interessant lesing, og jeg kommer nok seriøst til å vurdere en D300 innen sommeren.

Mvh
Anders
 
Jag har bytt från D50 till D300 och den skillnaden är ju förstås ännu större. Jag håller med om det mesta som föregående har skrivit.

Tänkte passa på att ta upp några små nackdelar också.
Batteritiden är i kortaste laget. Jag vill kunna använda kameran länge utan att behöva börja oroa mig för batteriet.
En annan lite småirriterande sak är att inte alla inställningar går att lägga till i My Menu eller knyta till någon av de customiserbara knapparna på husets framsida. Det är ju väldigt trevligt att man kan skräddarsy så många saker men jag undrar varför några inställningar undantagits (tänker främst på inställningar för auto-ISO, en grej som förutom just detta fungerar ypperligt på D300:an).
Priset på huset är ju en annan ganska uppenbar nackdel.

Två enorma fördelar med huset som inte tryckts på tillräckligt i tråden är den fantastiska skärmen som visar skärpan på pixelnivå och är härligt stor, samt det mycket kompetenta autofokussytemet. Autofokusläget Dynamic Area 3D Tracking fungerar ofta bra även i mycket kniviga situationer. Autofokussystemet gör många fler bilder möjliga att ta än vad jag kunde göra tidigare när det gäller framför allt rörliga motiv. Det är snabbare, bättre på att förutsäga, mer följsamt och mer flexibelt. (Jag vet iofs inte hur stor skillnad det är mellan D50 och D80 på den punkten).
 
lumor_ skrev:
Jag har bytt från D50 till D300...

Batteritiden är i kortaste laget. Jag vill kunna använda kameran länge utan att behöva börja oroa mig för batteriet.

Uppger inte nikon över 1000bilder eller något liknande per laddning? Hur många bilder får du ca per laddning
 
Jeg har lest et sted at D300 har 2,5 x større batterilevetid enn D200. Stemmer det?

Finns det plastikkskydd på Liveview skjermen?

AutoISO bruker jeg som oftest ikke på min D80. Den er fin i programmodus, men blir værende også på de andre modus (M,A,S), det ønsker jeg ikke. Kan man skille ut AutoISO på D300 og velge hvilken modus det skal fungere?

Finns det forresten en P (programmodus) på D300 lik den som på D80. Den bruker jeg i blant, den er god å ha når man ikke rekker stille inn pga dårlig med tid.
 
D300 har väsentligt bättre batteritid än D200, om det är 2,5 ggr är svårt att säga.
Plastskydd till LCD skärmen kommer med.
Auto Iso måste stängas av men du kan ha en genväg inställd så att det låter sig göras med en eller två knapptryckningar, alternativt använder systemet med olika banker.
 
AndO skrev:
Jeg har lest et sted at D300 har 2,5 x større batterilevetid enn D200. Stemmer det?

...

Finns det forresten en P (programmodus) på D300 lik den som på D80. Den bruker jeg i blant, den er god å ha når man ikke rekker stille inn pga dårlig med tid.

Batteritiden har väl varit en liten besvikelse för min del, jag får ut mellan 4-500 bilder normalt sett. Nu verkar det konstigt nog som om batteriet från min D80 räcker längre... Batteritiden har varit en stor diskussionspunkt här på FS, en del får ut närmare 1000 bilder.

P finns, det är standardvalen P, A, S och M som väljs med Modeknappen. Funkar bra, den går ju att customisera.
 
Gustav Lindh skrev:
När kommer uppföljaren till D300? Hur lång tid brukar nikon ha mellan de olika semiproffsmodellerna?

Det har nog inte kommit tillräckligt många semiproffsmodeller för att ha någon hållbar statistik, men räkna med 18-24 månader mellan modeller sådär i största allmänhet.

Per.
 
ANNONS