Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

framkalla 1:1 ???

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Jag har några jättestora kvadratiska ramar jag skulle vilja fylla med bilder...

Jag har 10,2 pixlar i kameran. tar bilderna i jpeg (förstår mig inte på raw.)

Provtog några bilder nyss i högsta upplösning och laddade upp på en av alla 1000 framkallningssidor (bara för att testa)
Men NEJ, direkt jag väljer skala 1:1 går det ej få större än 15x15. den tjuter om för låg upplösning. VARFÖR?

JAG HAR EFTERBEHANDLAR VÄLDIGT LITE, i bla leveln, skärpa och color balance.

Ställ in högre dpi-värde på den, det kanske är det de går efter? Det är ju ett sätt att mäta "upplösning" på.

Mja, det beror givetvis på vilket program du använder. I Photoshop heter verktyget Bildstorlek.

(Och jag rättar mig själv, innan nån hinner bli bitsk. Jag menar självklart ppi-värde och inget annat.)

och vad är dpi-värde och hur ställer man om det ? =)

Någon ändring av upplösningen (dpi) ska du inte behöva göra. Det är totala antalet pixlar som räknas.

Om du inte har kört bilden i genom visa för web eller liknande ska din bild vara omkring 2600 x 3900 pixlar om du har systemkamera och omkring 2700 x 3600 pixlar om du har kompaktkamera. Om bilderna är skarpa och bra så bör du kunna göra bilder ( du måste ju beskära om du vill ha bilderna kvadratiska som ramarna) omkringt 30 x 30 cm. Men då får du bara beskära på bredden. Om du inte beskär så bör du kunna göra bilder som är omkring 30 x 40 cm.

Tycker labbet att upplösningen är för låg för de storlekarna eller om du vill ha ännu större bilder så kan du förstora (sampla om eller "ändra ppi-värdet") bilden i t.ex. Photoshop. Ett trevligt gratisprogram som grejar det här lika bra som PS är FastStone. Det går att köra i alla kända Windowsversioner men ej i Mac. Om du hämtar det programmet lägg ner en stund på att ställa in det. Det kan annars upplevas som lite bångstyrigt och oberäkneligt.

Efter storleksförändringen (som ska göras från en oskärpt bild) ska du göra en efterskärpning när du har bilden i 100% på skärmen. Kolla först om labbet lägger på skärpa automatiskt, i så fall ska du vara väldigt försiktig med skärpningen annars blir det överskärpt och fult.

Efter storleksförändringen (som ska göras från en oskärpt bild) ska du göra en efterskärpning när du har bilden i 100% på skärmen. Kolla först om labbet lägger på skärpa automatiskt, i så fall ska du vara väldigt försiktig med skärpningen annars blir det överskärpt och fult.

jag har kollat lite på sidorna nu men hittar inget där det står att dom lägger på skärpa själv.. något tips på sidor som inte alls läger på någon egen effekt? crimson??

Om du inte "lyckats" förminska dem på något sätt utan bilderna verkligen är 10 Mpixel borde resultatet bli bra. Jag har gjort 100 cm bilder från beskurna 3-Mpixelbilder och det ser bra ut på det avstånd som bilderna är avsedda att ses på, dvs flera meter. (Med näsan alldeles intill är de förstås inte så skarpa.)

Finns det ingen kryssruta "Ja, jag vet att bilderna är för små. Kör ändå!"?

vissa sidor har den knappen, men det är "billigsidor" som jag inte är riktigt säker om dom lägger på någon efterskärpa, vilket vore onödigt om jag redan skärpt upp dom...

mitt störta problem must nu är ju att jag inte får dom alls i 30x30...
det blir alltid att ena sidan är längre...hmm..

Valmöjligheten att "fylla ut eller se till att hela bilden syns, lämna vit kant om nödvändigt" är väl också sånt som det brukar finnas kryssruta för?

Annars finns nog bara ett sätt: Sampla upp bilden tillräckligt stor och lägg sen på lite vita kanter så du har en 30x40 (eller vad det ska vara) med tillräcklig storlek.

Trodde det rörde sig om att späda framkallaren 1+1. Så man kan missta sig när uttrycken vrängs till...

Ja det är ju bevisligen 10 megapixel.

Var laddar du upp dem där de tycker att det bara räcker till 15*15 cm?

Du skriver att du anger skala 1:1, så brukar man inte ange storlekar vid utskrift. Det brukar vara ett fysiskt mått i cm. Du borde ju kunna välja nåt i stil med 30*20 cm eller ännu större.

Jag har valt fuji som exempel.

När jag får bilden uppladdad trycker jag på "beställ förstoringar"

där finns alternativen 3:2, 4:3 eller 1:1

där klickar jag på 1:1 för där finns förvalt 30x30 cm.

bilder jag tagit med min egen kamera (10.2mpx) har jag inte lyckats få till 30x30 (utan varning att det är för låg upplösning)

Men nu provade jag med mammas kamera (något bättre hus) och då gick det!!

ja förlåt jag kanske formulerar mig lite fel i termer jag inte brukar använda!!!¨

jag kollade upp saken och mammas kamera är också 10 mpx...

konstigt...

jag kommer inte bli klok på detta!!!

ANNONS
Götaplatsens Foto