Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
framkalla 1:1 ???
- Trådstartare sussieohl
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Då är vi minst 3Haha, samma här..
Fast man måste inte be om ursäkt när det blir roligt Susanne
Falumas
Aktiv medlem
känner att jag har gett mig in på djupt vatten här, hoppas jag fåt hem bilder som är ok!
10MP räcker helt klart för att få en bra bild i 30cm x 30cm. 30cm = 11.8 inches. Vilker ger 3900/11,8=330dpi vilket är bra.
/Karl
sussieohl
Aktiv medlem
Du måste välja att tryckeriet skriver ut med lägre kvalitet t.ex. 300dpi vilket fortfarande är bra så kan bilden fylla ut dina 30cm*30cm.
/Karl
på tex. fuji, vars ställer man ens in dpi?? jag har inte hittat.
Falumas
Aktiv medlem
känner att jag har gett mig in på djupt vatten här, hoppas jag fåt hem bilder som är ok!
10MP räcker helt klart för att få en bra bild i 30cm x 30cm. 30cm = 11.8 inches. Vilker ger 3900/11,8=330dpi vilket är bra.
/Karl
Falumas
Aktiv medlem
på tex. fuji, vars ställer man ens in dpi?? jag har inte hittat.
DPI är dots per inch där vanligtvis i dessa fall dots = pixlar. I vissa bildbehandlingsprogram som GIMP, Nikon Capture NX eller PS så kan ställa in redan i programmet hur stor bilden skall vara i utskrift och i vilken kvalitet.
Dom flesta internetutskriftsidor brukar dock jobba lite anorlunda, dvs där väljer man hur stor bild man vill skriva ut i ditt fall 30cm x 30cm. Sedan vet websiten att dom kan skriva ut i t.ex. 600dpi och räknar då ut att dom behöver en 600 x (30cm/2.54 för att få det till inch) vilket blir 7086 pixlar x 7086 vilket är 50MP bild.
Redan 150dpi är dock bra utskriftkvalitet så 600dpi är nästan löjligt mycket.
/Karl
Falumas
Aktiv medlem
Här bifogar jag hur det ser ut när jag försöker göra en beställning på crimson.
det står olika dpi-värden på ställerna, vilken ska jag kika på så det blir rätt?
Det verkar som om du försöker skriva ut en 1.7MP-bild och inte en 10MP-bild. Har du tagit ett litet utsnitt från orginalbilden?
/Karl
pellepang
Aktiv medlem
Jag kanske har missuppfattat denna tråden men...
Så vitt jag vet så kan du skriva ut en riktigt dålig liten lågupplöst bild hur stort som helst. Visserligen kommer den att se bedrövlig ut men det är en annan sak.
Ska du ha vad som poppulärt kallas för fotokvalitet så är det 300 ppi (bildpunkter per tum).
Men en stor bild brukar inte detaljgranskas från 20 cm håll. Alltså kan du ta din 10 Mpxi
och minska upplösningen till kanske 150 dpi och därmed få en bild som blir dubbelt så stor som originalet och som kommer att se skarp ut på lite håll. Det finns tabeller för vad det mänskliga ögat kan uppfatta och det är oftast betydligt mindre än vad man tror. En bild på 1x1 m ska/brukar betraktas på någon meters håll och det är för långt för att man med normal syn ska kunna se de enskilda pixlarna, alltså upplevs bilden som skarp.
En enkel test är att skriva ut lite olika upplösning och förstoring på hemmaskrivaren och betrakta dem på olika håll så ser man snart vad man tycker är ok eller ej.
Så vitt jag vet så kan du skriva ut en riktigt dålig liten lågupplöst bild hur stort som helst. Visserligen kommer den att se bedrövlig ut men det är en annan sak.
Ska du ha vad som poppulärt kallas för fotokvalitet så är det 300 ppi (bildpunkter per tum).
Men en stor bild brukar inte detaljgranskas från 20 cm håll. Alltså kan du ta din 10 Mpxi
och minska upplösningen till kanske 150 dpi och därmed få en bild som blir dubbelt så stor som originalet och som kommer att se skarp ut på lite håll. Det finns tabeller för vad det mänskliga ögat kan uppfatta och det är oftast betydligt mindre än vad man tror. En bild på 1x1 m ska/brukar betraktas på någon meters håll och det är för långt för att man med normal syn ska kunna se de enskilda pixlarna, alltså upplevs bilden som skarp.
En enkel test är att skriva ut lite olika upplösning och förstoring på hemmaskrivaren och betrakta dem på olika håll så ser man snart vad man tycker är ok eller ej.
sussieohl
Aktiv medlem
nu har jag haft en bild jag tagit i raw, gjort om lite och sen laddat upp på en framkallningssida,
det går (enl. deras rekomendationer) att skriva ut det som störst i 40x60 cm.
men om jag då ska istället välja helt kvadratisk bild så går det inte framkalla samma bild i 30x30 cm vilket jag inte kan förstå då detta blir MINDRE på alla sätt??????????????
det går (enl. deras rekomendationer) att skriva ut det som störst i 40x60 cm.
men om jag då ska istället välja helt kvadratisk bild så går det inte framkalla samma bild i 30x30 cm vilket jag inte kan förstå då detta blir MINDRE på alla sätt??????????????
rcjd
Avslutat medlemskap
Har inte följt hela tråden så jag kan missuppfatta. Men jag antar att du lätt löser problemet genom att själv i något bildbehandlingsprogram ändra storlek på din bild till 30x30 eller vilket annat kvadratiskt format du nu vill ha. Då funkar det utmärkt att beställa via exv. Crimson.
sussieohl
Aktiv medlem
Har inte följt hela tråden så jag kan missuppfatta. Men jag antar att du lätt löser problemet genom att själv i något bildbehandlingsprogram ändra storlek på din bild till 30x30 eller vilket annat kvadratiskt format du nu vill ha. Då funkar det utmärkt att beställa via exv. Crimson.
absolut, men jag har inte riktigt kommit överrens med photoshop och deras beskärningsverktyg. ändrar jag ena så ändras den andra automatiskt, får den inte helt kvadratisk...
Walski
Aktiv medlem
absolut, men jag har inte riktigt kommit överrens med photoshop och deras beskärningsverktyg. ändrar jag ena så ändras den andra automatiskt, får den inte helt kvadratisk...
Håll in shift-tangenten när du använder beskärningsverktyget, så kommer det att hålla proportionerna 1:1 automatiskt.
sussieohl
Aktiv medlem
Håll in shift-tangenten när du använder beskärningsverktyget, så kommer det att hålla proportionerna 1:1 automatiskt.
aaahaa!!! tackar
sussieohl
Aktiv medlem
SKA BÖRJA MED ATT BERÄTTA ATT JAG LYCKADES FÅ UT NÅGRA BILDER UPP TILL 50*50 CM, BLEV RIKTIGT BRA. men det konstiga var att av samma bildserie, alltså samma inställningar, fick jag bara upp 1 st i den storleken.... (gåta för mig...)
Nu måste jag ta upp denna tråd igen för at jag är fortfarande inte riktigt klok...
Allt ni skrev i tråden har jag förstått det mesta av, lärt mig och försökt utöva...
Nu har jag bytt kamera, 15 pixels sensor-för mig tycker jag det ska vara logiskt att jag automatiskt kan göra större bilder lättare, men icket...
Jag använder mig av Fuji (kanske redan där största problemet är?)
Och jag ska nu åter igen försöka få ut 2 st bilder till 50*50 cm...
Måste bilderna plåtas i raw från början? (jag använder oftast det, men bara en undran...)
är den stora grejen som så att jag måste beskära dom kvadratiska i photoshop från början för att ladda upp dom?
Kan också tillägga att på fuji kan man inte välja ppi, inte heller "beställ ändå" om bilden inte blir bra...
Jag har lite problem med crimson, men jag är på väg att övergå dit!
Nu måste jag ta upp denna tråd igen för at jag är fortfarande inte riktigt klok...
Allt ni skrev i tråden har jag förstått det mesta av, lärt mig och försökt utöva...
Nu har jag bytt kamera, 15 pixels sensor-för mig tycker jag det ska vara logiskt att jag automatiskt kan göra större bilder lättare, men icket...
Jag använder mig av Fuji (kanske redan där största problemet är?)
Och jag ska nu åter igen försöka få ut 2 st bilder till 50*50 cm...
Måste bilderna plåtas i raw från början? (jag använder oftast det, men bara en undran...)
är den stora grejen som så att jag måste beskära dom kvadratiska i photoshop från början för att ladda upp dom?
Kan också tillägga att på fuji kan man inte välja ppi, inte heller "beställ ändå" om bilden inte blir bra...
Jag har lite problem med crimson, men jag är på väg att övergå dit!
erro.se
Aktiv medlem