Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Framkalla bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phoenix_89

Aktiv medlem
Hejsan!

Det är så här att jag har börjat fota analogt från tidigare digitalt.

Vad tycker ni är det bästa sättet att framkalla bilder på? Ett mörkerrum är tyvärr för dyrt för mig eftersom jag är en student.

MVH Bojan

Har också märkt att folk tar mycket mer betalt för att framkalla svart/vita bilder som ej är C41. Ska det vara så?

Isåfall ska man fota i färg istället.

Priset beror nog i stor utsträkning på vem som framkallar din S/W film. Jag får framkallat för 50kr rullen med generös mängdrabatt med tre eller flera rullar.
Även Crimson framkallar och skannar med förstklassiskt resultat, dock ej för "småpengar"
/Thomas.

Köp en framkallningsdosa och lär dig framkalla din sv/v film själv. Det är inte särskilt svårt och blir billigt. Skaffar du sen en filmskanner har du ju möjlighet att digitalisera negativen samtidigt som du har möjlighet att så småningom kopiera dem i mörkrum om du vill.

Även jag fotar lite analogt, och börjar tröttna så smått på färg, men eftersom priset för framkallning och kopiering inte är försvarbart så vet jag inte vad jag ska göra.

Eget mörkrum skulle ju vara en höjdare, men det gäller att kunna få det mörkt där man ska ha det också, då man kan stå där utan att bilderna och filmen blir förstörda.

Aantar att det blir till att fortsätta fota i färg.

ANNONS
Götaplatsens Foto