Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla köpesfilm, stoppbad m.m.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandros

Medlem
Har förut bara framkallat T-max 100 men har nu fått en vanlig köpesfilm som jag ska skaka fram.

Är det nå annorlunda tider för den? Jag brukar köra FX-39 9 min, Acustop 30 sek och Acufix 1 ½ min.

På filmen står det Process C-41 vad det nu betyder. En Kodak 400 ISO om det nu spelar någon roll.

Sen har jag hört att man kan använda vanligt vatten istället för Acustop. Blir resultatet annorlunda på något sätt och ändras tiderna?

Och så en sista fråga ;) På skolan använder dom Tri-X 400 och alla negativ är svagt lila. Jag frågade hur det kom sig men det skulle tydligen vara den "naturliga färgningen av filmen".

Hemma blir mina negativ klart genomskinliga så länge jag inte gjort något fel. Är det normalt att Tri-X 400 är lila då?

Det finns några filmer som är färgfilmer med endast svart färgpigment.

De är fortfarande färgfilmer (med en enda färg) och skall framkallas på labb.
Du kan sedan kopiera dem som vanlig silverfilm i mörkrummet på svartvitt papper.

Sök i forumen så kommer du hitta hundratals inlägg om dessa filmer. Skriv in filmens namn som sökord.

Vad är filmens namn då?

Men går det ändå att framkalla den hemma? Jag har för mig att man kan framkalla färg till svartvitt fast det inte blir lika bra resultat?

Om du ska framkalla din C-41 hemma så är det bäst att du skaffar dig C-41kemi.
Finns en bra artikel här på fotosidan om att framkalla C-41 hemma.

Annars är det nog bäst att du lämnar in filmen på ditt labb..

Att framkalla C41 i vanlig sv/v soppa blir INTE INTE INTE bra om det inte är så att du mot förmodan är ute efter någon sådan effekt..

Det står:

"35 mm FILM FOR BLACK & WHITE PRINTS 400 24 EXP. Black & White + Process C-41 Black & White + 24 400 BWC Kodak"

Och så nåt litet märke som ser ut som DXN eller bara XN.

Sandros skrev:
Det står:

"35 mm FILM FOR BLACK & WHITE PRINTS 400 24 EXP. Black & White + Process C-41 Black & White + 24 400 BWC Kodak"

Och så nåt litet märke som ser ut som DXN eller bara XN.

Här hittar du all teknisk information du kan tänkas önska om filmen..

Notera särskilt "Important: This film must be processed in KODAK FLEXICOLOR Chemicals, Process C-41, or compatible chemicals. It cannot be processed in conventional black-and-white chemicals".

Sandros skrev:
Aha! Men om man ska köpa vanlig svartvit film som går att framkalla i mörkrummet hemma. Vad ska det stå då?

Tja..
Det finns ju massor med "äkta" sv/v film.. men för att ta Kodak som exempel så heter de bland annat.
Plus-X (Iso 125)
Tri-X (Iso 400)
TMax (Iso 100, 400, 3200)

Köper du någon av ovanstående är du säker.

På en ask till en Tri-X står bl a följande
Kodak Professional
TRI-X 400 FILM
400TX
BLACK & WHITE NEGATIVE FILM

Så man kan alltså köpa t ex en T-max 100 på en vanlig fotoaffär?
Jag rullar min film själv, så jag vet inte.
Men jag tänkte ifall brorsan vill köpa och sen låta mig framkalla.

Någon som har svar om stoppbadet och de lila negativen?

T-Max säljs i de flesta Expertaffärer, om de inte har på lager kan de ta hem på 1-2 dagar.
Både T-Max 100 och T-Max 400 skall finnas i ordinarie sortiment. Till 95% chans iaf.

ANNONS
Götaplatsens Foto