Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Framkallning EFKE 25
- Trådstartare Nw2
- Start datum
cereus
Avslutat medlemskap
Lotta, 4 minuter låter väldigt lite. Menar du att du kommit fram till den tiden genom att halvera framkallningstiden för en annan film eller missförstår jag det du skrivit? Jämför man framkallningstiderna mellan Efke 25 och 50 för D76 så är de relativt lika, 6 respektive 7 minuter.
lotelo
Aktiv medlem
Jag framkallade ca 4.30 är jag nästan helt övertygad om. Kanske räknade jag helgalet men resultatet är kalasbra framkallat. Inte det minsta underframkallat som det borde vara om det var väldigt kort tid.
Körde vatten som stopp och tittade på rullen efter 4 min. har jag för mig, bestämde för att öka lite och körde ca 30 sekunder till alltså. Jag vet också att jag mätte temperaturen till 20°, men möjligheten att den steg pyttelite till varmare rumstemperatur på en halvtimme som den stod är inte helt omöjlig.
Mina filmer var fotograferade utomhus i starkt solljus under sommaren. Jag har bara använt Xtol då, normalt kör jag låga Efke i Acutol. Den kombinationen är tipptopp.
Körde vatten som stopp och tittade på rullen efter 4 min. har jag för mig, bestämde för att öka lite och körde ca 30 sekunder till alltså. Jag vet också att jag mätte temperaturen till 20°, men möjligheten att den steg pyttelite till varmare rumstemperatur på en halvtimme som den stod är inte helt omöjlig.
Mina filmer var fotograferade utomhus i starkt solljus under sommaren. Jag har bara använt Xtol då, normalt kör jag låga Efke i Acutol. Den kombinationen är tipptopp.
Sumpen
Aktiv medlem
Kan även rekommendera att framkalla Efkes långsamma filmer, 25 och 50, i Rodinal, vilket är en framkallare som till resultatet är ganska lik Acutol.
Har inte framkallat 25ASA i Xtol, men skulle pröva med 1:1 i ca 6-7 min. 1:3 kanske i en 11-12 min. Vid normalkontrast för motivet. Vid högre kontrast kanske Lottas lägre siffror funkar bra.
Men för bästa skärpa skulle jag köra en kantskärpeframkallare ala Acutol eller Rodinal.
Har inte framkallat 25ASA i Xtol, men skulle pröva med 1:1 i ca 6-7 min. 1:3 kanske i en 11-12 min. Vid normalkontrast för motivet. Vid högre kontrast kanske Lottas lägre siffror funkar bra.
Men för bästa skärpa skulle jag köra en kantskärpeframkallare ala Acutol eller Rodinal.
Graal
Avslutat medlemskap
Har själv inte använt X-tol. Skulle därför vilja fråga er som använder den vad denna framkallare har för egenskaper i kombination med t.ex Efke KB 25 och 50? När jag framkallar dessa i D-76 1+1 kan man ju knappast önska något mer av resultatet. Det blir mycket fint korn och skärpan går inte att klaga på så länge man använder skarp optik samt stativ vid exponeringen. Är priset bättre eller finns det annat som säger att jag ska använda X-tol?
Hälsn, Nils.
Hälsn, Nils.
Graal
Avslutat medlemskap
rindler skrev:
Den innehåller inte Hydrokinon...
Vad innehåller x-tol istället för framkallningsämne? Är hydrokinon skadligt-allergiframkallande etc?
rindler
Aktiv medlem
Info om hydrokinon Hydrokinon "misstänks kunna ge cancer". Detta är självklart (?) inte vid vanlig användning, men då jag tänker framkalla film resten av livet tänkte jag att jag redan från början ska välja något som är snällare mot kroppen/naturen.
Jag blev något avskräckt av D76:ans förpackning med alla riskfraser... Tyckte inte att D76:an verkar så mycket bättre/billigare för att man ska utstå den minimala risk den ändå innebär
Har fått för mig att just pulverframkallare med hydrokinon är dåliga, då pulvret lätt blir damm som man andas in.

Jag blev något avskräckt av D76:ans förpackning med alla riskfraser... Tyckte inte att D76:an verkar så mycket bättre/billigare för att man ska utstå den minimala risk den ändå innebär
Har fått för mig att just pulverframkallare med hydrokinon är dåliga, då pulvret lätt blir damm som man andas in.
Det beror på att den heter XtolGraal skrev:
Jag söker på x-tol men det finns ingen information?
rindler
Aktiv medlem
Dessa beteckningar måste D-76 ha, medan inte Xtol behöver ha några alls.
Farosymbol / Farobeteckning:
Xn - Hälsoskadligt
Riskfraser:
R40 Misstänks kunna ge cancer.
R68 Möjlig risk för bestående hälsoskador.
R43 Kan ge allergi vid hudkontakt.
R52/53 Skadligt för vattenorganismer; kan
orsaka långtidseffekter i vattenmiljön.
Skyddsfraser:
S2 Förvaras oåtkomligt för barn.
S24 Undvik kontakt med huden.
S37 Använd lämpliga skyddshandskar.
S46 Vid förtäring kontakta genast läkare
och visa denna förpackning eller etiketten.
Farosymbol / Farobeteckning:
Xn - Hälsoskadligt
Riskfraser:
R40 Misstänks kunna ge cancer.
R68 Möjlig risk för bestående hälsoskador.
R43 Kan ge allergi vid hudkontakt.
R52/53 Skadligt för vattenorganismer; kan
orsaka långtidseffekter i vattenmiljön.
Skyddsfraser:
S2 Förvaras oåtkomligt för barn.
S24 Undvik kontakt med huden.
S37 Använd lämpliga skyddshandskar.
S46 Vid förtäring kontakta genast läkare
och visa denna förpackning eller etiketten.
Graal
Avslutat medlemskap
rindler skrev:
Jag använde Tmax developer innan och kan inte säga att jag ser någon skillnad. Resultatet med Xtol 1+1 blir ruskigt bra.
Verkar ju helt klart ett bra alternativ. Nästa gång jag är i Nybro ska jag inhandla en förp. X-tol och prova. Finns det tips på fler lite mindre harmlös kemi (även för papper) som kan vara skapliga alternativ för den som vill vara miljömedveten?
Kanske hamnar vi lite utanför ursprungsfrågan men det här är ju viktigt. Dags för en ny forumdiskussion?
lotelo
Aktiv medlem
Är det någon av de som heter Liquid NA eller WA? eller är det någon annan? Jag har använt båda jag nämnde till fotokemika fineprints papper och tycker de är kanon!rindler skrev:
...Agfa Neutol Plus, den ska ge något kalla/neutrala bilder.
rindler
Aktiv medlem
Nej, det är en tredje...
http://www.agfa.se/products/chemistry/blackwhite/
EDIT: Eller jag vet inte. Kolla här
Alltså det är inte samma, men om det blir den tredje vet jag inte
http://www.agfa.se/products/chemistry/blackwhite/
EDIT: Eller jag vet inte. Kolla här
Alltså det är inte samma, men om det blir den tredje vet jag inte