Sumpen
Aktiv medlem
Xtol har fördelen att kunna lagras ganska länge samt att den är miljövänlig. En av huvudingredienserna i Xtol är askorbinsyra, dvs vitamin C, vilken inte är så giftig. Xtol finns idag bara i femlitersförpackning, och är lätt att blanda ut då man inte behöver värma vattnet så mycket. Jag har köpt några bruna enlitersflaskor i glas från Photax, och fyller jag dem ända upp håller de minst i ett halvår. Egenskaperna på negativet är ungefär som D-76 vad jag har förstått. Använder den som en allroundframkallare framför allt för filmer med högre känslighet. För filmer med 100ASA och nedåt kör jag mestadels med Rodinal, men har tänkt pröva någon infärgande framkallare som PyrocatHD eller PMK. För 120-film kan jag iofs också använda Rodinal vid högre känsligheter.
En negativ aspekt med Xtol är den fruktade ”Xtoldöden” som jag inte vet är en myt eller fakta. Men ingen rök utan eld… Effekten består av att framkallarens effekt plötsligt upphör utan förvarning och att negativen kommer ut mycket tunna. Det drabbar främst t-kornsfilmerna, tmax etc .Problemet har tidigare skylts på otäta förpackningar som orsakat för tidig oxidering av framkallningsämnen, men jag vet ej, och surfar man runt på webben verkar inte någon ha ett exakt svar på orsaken. En tmx har kommit ut för mig tunnare än vad jag väntat mig, kan kanske bero på framkallaren, men kunde också bero på snål exponering. Kom inte ihåg förtillfället.
Kan rekommendera den ”inofficiella Xtolsidan”:
http://www.covingtoninnovations.com/xtol/
/Erik
En negativ aspekt med Xtol är den fruktade ”Xtoldöden” som jag inte vet är en myt eller fakta. Men ingen rök utan eld… Effekten består av att framkallarens effekt plötsligt upphör utan förvarning och att negativen kommer ut mycket tunna. Det drabbar främst t-kornsfilmerna, tmax etc .Problemet har tidigare skylts på otäta förpackningar som orsakat för tidig oxidering av framkallningsämnen, men jag vet ej, och surfar man runt på webben verkar inte någon ha ett exakt svar på orsaken. En tmx har kommit ut för mig tunnare än vad jag väntat mig, kan kanske bero på framkallaren, men kunde också bero på snål exponering. Kom inte ihåg förtillfället.
Kan rekommendera den ”inofficiella Xtolsidan”:
http://www.covingtoninnovations.com/xtol/
/Erik