Annons

Framkallning EFKE 25

Produkter
(logga in för att koppla)
Xtol har fördelen att kunna lagras ganska länge samt att den är miljövänlig. En av huvudingredienserna i Xtol är askorbinsyra, dvs vitamin C, vilken inte är så giftig. Xtol finns idag bara i femlitersförpackning, och är lätt att blanda ut då man inte behöver värma vattnet så mycket. Jag har köpt några bruna enlitersflaskor i glas från Photax, och fyller jag dem ända upp håller de minst i ett halvår. Egenskaperna på negativet är ungefär som D-76 vad jag har förstått. Använder den som en allroundframkallare framför allt för filmer med högre känslighet. För filmer med 100ASA och nedåt kör jag mestadels med Rodinal, men har tänkt pröva någon infärgande framkallare som PyrocatHD eller PMK. För 120-film kan jag iofs också använda Rodinal vid högre känsligheter.

En negativ aspekt med Xtol är den fruktade ”Xtoldöden” som jag inte vet är en myt eller fakta. Men ingen rök utan eld… Effekten består av att framkallarens effekt plötsligt upphör utan förvarning och att negativen kommer ut mycket tunna. Det drabbar främst t-kornsfilmerna, tmax etc .Problemet har tidigare skylts på otäta förpackningar som orsakat för tidig oxidering av framkallningsämnen, men jag vet ej, och surfar man runt på webben verkar inte någon ha ett exakt svar på orsaken. En tmx har kommit ut för mig tunnare än vad jag väntat mig, kan kanske bero på framkallaren, men kunde också bero på snål exponering. Kom inte ihåg förtillfället.

Kan rekommendera den ”inofficiella Xtolsidan”:

http://www.covingtoninnovations.com/xtol/

/Erik

Jag tackar för alla tips och så, men rent ärligt så har jag inte fått ett riktigt svar på frågan ; )

Tid, Efke 25,i xtol (1+1) (1+0)

NIKLAS, skarpt förvirrad

Tiderna för KB 25 i Massive verkar ligga ca 15% under de för KB50 för andra framkallare. Jag skulle ta Xtoltiden för KB50 och kapa med 15% för första rullen och sen justera kommande rullar utifrån resultatet med den. 7 minuter skull jag alltså ta som utgångspunkt.

"Skåningen" skrev:
Jag tackar för alla tips och så, men rent ärligt så har jag inte fått ett riktigt svar på frågan ; )

Tid, Efke 25,i xtol (1+1) (1+0)

NIKLAS, skarpt förvirrad

Det bästa sättet är naturligtvis att ta ett par testfilmer med ett motiv med normal kontrast. Exponera även efter några varierande känsligheter över och under 25 ISO och framkalla med olika tider utifrån de rekommendationer du får här. Det är inte säkert att du får samma framkallningstider som någon annan med din utrustning och med ditt sätt att framkalla. Därefter har du säkert fått den ledning du behöver för att framkalla din Efke 25:a rätt. Jag tänker själv göra så när jag provar x-tol. Tänker inte chansa med en film där jag har bilder jag är rädd om och vill få till bra i slutändan.
Hälsn, Nils.
Ursäkta att vi kom lite vid sidan. Ds.

Det låter smart Nils. Oftast kör jag också den varianten..

Några gånger har jag dock gjort något annat som jag funderar på om det kan vara skadligt (fast jag har inte märkt någon skada än.) Jag stoppar i vatten och lyfter därefter upp filmen för att kolla, är den inte klar slänger jag på framkallaren en stund till. Givetvis är det någon annan som visat att det funkar, men man ska väl inte alltid lita på karlar;) Är detta idiotiskt eller är det en ok metod enligt er?

Det är så jag gjorde med mina 25 ASA..

Efke + rodinal

Jag framkallar också EFKEs bladfilmer, PL 100 osv i Rodinal. Anledningen är att Rodinal är billigt och drygt. Dessutom ger det hög kantskärpa och bilderna får ett skarpt intryck.

ANNONS
Götaplatsens Foto