Annons

Framkallning & hälsa ??

Produkter
(logga in för att koppla)

isw

Aktiv medlem
Min fråga berör framkallning och hälsan. Låt mig förklara lite närmare.

Nämligen så att jag i 4 veckors tid nu jobbat i ett fotolabb med urusel luftkonditionering (nästan lika med 0, lokalen är sådan att det inte går att göra något åt det).
I labbet finns en gammal Konica negativmaskin och pappersmakin (ca 15 år gamla).

I jobbet så ingår framkall och kopiering av ca 15 filmrullar om dagen. Spenderar ca 3 timmar per dag i den miljön.

... Den här senaste veckan har jag funderat över hur farligt det egentligen är att inandas ångorna vid påfyllning och tömning av vätskorna?

Fastän vätskorna också finns inne i maskinerna så förångas nog en hel del (av att döma av lukten i rummet).

".. Danger of serious damage to health by prolonged exposure.. " står det bl.a. i varningstexterna. Men hur lång tid menar de egentligen med "prolonged" ?? Har också läst andra varningstexter där det sägs att cancer inte kan uteslutas vid längre tiders utsatthet.

Jag har funderat över att köpa en gasmask som kunde filtrera bort de tydligt giftiga ångorna, nån som vet vilket sorts filter som krävs?

Om nån är insatt i ämnet kanske de kan ge goda råd? Speciellt intresserad är jag av eventuella skaddeffekter.

i developer replenisher vätskan , som är den som har flest varningstexter innehåller (engelska)
Part A: 25-50% Potassium carbonate
Part B: 10-25% Hydroxylamine sulfate
Part C: 10-25% p-Phenylenediamine derivate

...

Sker denna verksamhet som anställd i ett företag? Din arbetsgivare är ansvarig för att tillhandahålla en dräglig arbetsmiljö och det där är inte acceptabelt. Går inte lokalen att ventilera är det fel lokal.

som anställd i ett företag, men jag planerar inte jobba kvar länge... fast det finns andra fotografer som jobbat där åratal under samma förhållanden.

funderar du på att sluta så kan du ju ta och kolla med arbetsskyddsstyrelsen eller företagshälsovården och be dem komma på besök.. eller så nämner du detta och lovar att hålla tyst och förhandlar till dig en extra månadslön som fallskärm när du slutar..

för så som du jobbar skall det inte vara..

/en som jobbar i ett bra labb.

Men det är ju helt ofarligt att jobba med framkallnignsvätskor, det har folk på fotosidan sagt.

Jag har loggar, om ni är intresserade...

Jag hävdade motsatsen och nämnde att man slipper dö om man jobbar digitalt, men alla skällde på mig och sa att jag är dum för att jag tror att vätskorna är farliga, för det är de ju inte (trots alla varningstexter överallt)...

Edward, naturligtvis är det mesta farligt om man hanterar det på fel sätt. Man skall inte dricka framkallare eller hantera det i oventilerade lokaler, lika lite som man skall äta CCD-brickor eller andas in röken från brinnande digitalkameror.

gasmask

Om någon ännu följer denna diskussion kan jag meddela att jag nu köpt en gasmask.

Modell: Scott Silner 12

med filter:
Gas filter 82A1B1E1K1

"Organic gases and vapours, inorganic gases and vapours, acid gases and vapours and ammonia".

Pris: ca 400 kr inkl mask & filter

Filtret tycks vara "allt-i-allo" filter eftersom jag inte är helt säker på vilka alla kemikalier som framkallningsvätskorna innehåller.
Om någon tror att inte filtret passar så meddela gärna.

mer information finns på:

http://www.scottsafety.com/PDF/Silner_eng.pdf

Att jobba med gasmask låter ju som en mycket kortsiktig lösning.. snacka med chefen istället å säg att du tänker kontakta arbetsskyddsstyrelsen om han inte vidtar åtgärder. Se till att du är med i facket å prata med dem oxå. Skulle min chef be mig använda gasmask när jag jobbar i labbet skulle jag se till att byta ställe och se till att arbetsmiljön förbättras.

jimh skrev:Man skall inte dricka framkallare eller hantera det i oventilerade lokaler, lika lite som man skall äta CCD-brickor eller andas in röken från brinnande digitalkameror. [/B]

Man framkallar inte digitala bilder genom att
1. äta CCDn
eller
2. elda upp kameran.

Din analogi håller inte.

Man framkallar analoga bilder genom att mixtra med farliga kemikalier i ett mörkrum. Vem säger att ventilationen är perfekt? Vem säger att man inte kan få kemikalier på sig här och var? Vem har så pass bra koordination att den aldrig varit klumpig nog att spilla saker på sig själv under normala hanteringsförhållanden?

Som jag sa förr: Framkallningsvätskor är farliga och digitalkameror är helt ofarliga.

Det farligaste med fotokemi är att utsätta bar hud för kemikalier. De värsta är blekfix och stab. Får man allergi av dessa så tenderar det att bara öka varje gång man uttsätts för kemin. Sedan kan det bli så att man inte tål någon fotokemi alls. Använd därför alltid skyddshandskar du måste köra ner händerna i kemin.

Att det skulle vara farligt att vistas i ångorna tror jag inte eftersom kemin inte innehåller några farliga ämnen som förångas vid normalt användade.

När man däremot blandar E6 kemi är det viktigt att man blandar vätskorna i rätt ordning för annars kan det bildas cyanid.

// Johan //

EdwardH skrev:
Man framkallar inte digitala bilder genom att
1. äta CCDn
eller
2. elda upp kameran.

Din analogi håller inte.

Det är heller inte farligt med fotokemikalier om man hanterar dem på rätt sätt. Och visst, klarar man inte av att följa säkerhetsföreskrifterna så ska man heller inte hålla på med dem. Rätt hanterade är de dock inte farligare för användaren än vad en rätt använd digitalkamera är.

beträffande hälsan och framkallning, har åtminstånde jag hört att kemikalierna är cancerframkallande...

Att andas i ångårna och att utsätta huden för kemikalierna är inte bra. Därför bör man ha bra vetilation och så lite kontakt med vätskorna som möjligt.

Edward

Att digital skulle vara ofarligt har jag lite svårt att tro på, mobiltelefoner har sprängts i handen på förvånade användare och vad säger att din 10D inte skulle gör likadant? Eller att man inte dör av ilska när kameraneländet vägrar fokusera rätt?

Allvarligt talat tror jag inte att det är någon speciellt stor risk för att man skadar hälsan om man hanterar sakerna som brukligt är.

EdwardH skrev:
Som jag sa förr: Framkallningsvätskor är farliga och digitalkameror är helt ofarliga.

Men Edward... är inte digitalkameror farliga? Hur stor miljöpåverkan innebär inte digitalmarknaden med alla nya modeller som hela tiden produceras i ett mycket högt tempo för att få idioterna (konsumenterna) att alltid vilja ha det snaste..
Hur stor miljöpåverkan är inte det?

Kanske inte farligt i stunden för dig, men på det stora hela då?

Jaja..

Johan Okker skrev:
Hur stor miljöpåverkan innebär inte digitalmarknaden med alla nya modeller som hela tiden produceras i ett mycket högt tempo för att få idioterna (konsumenterna) att alltid vilja ha det snaste..

Jag vet inte hur alla andra fungerar, men när jag har en kamera över som inte används så säljer jag den. Det finns ett fåtal digitalkameror som är _totalt_ oanvändbara.

Jag har en Olympus C-1 (1mp, 0x zoom) som fortfarande används idag.

De enda kamerorna som är totalt värdelösa är sådana som sitter på NYA mobiltelefoner...

Om vi nu snackar om hälsa och digital bild så kan man ju alltid fråga sig hur nyttigt det är att sitta framför en datorskärm i flera timmar.

Hälsa

Är inte bilden det viktigaste? Och skulle man dö på arbetsplatsen kan man bli känd för det. :)

Nu låter jag säkert som en "moralkärring" med massor av pekpinnar, men det finns en anledning till att det finns varningstext på flaskor med kemikalier i, texten står inte där för skjojs skull, den står där för er skull!. Läs varningstexterna och ta åt er av vad som står. Till exempel så i vissa fotokemikalier finns borsyra som tidigare klassats som helt ofarlig, nu finns belägg för att de faktisktkan ge fosterskador (om man är gravid förstås). Så kemikalier som man tror är ofarliga kan skada en.

mvh/Fredric

ANNONS
Götaplatsens Foto