Annons

Framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

LJBL

Ny medlem
Hittade en gammal Neopan Acros 100 (120) i frysen tänkte prova framkalla den, nån som vet framkallningstiden på den filmen?
MVH
 

Eliaz

Aktiv medlem
Hej fråga angående framkallningsvätska. Jag är ganska ny på att framkalla själv, och nu undrar jag om man kan använda Fomadon R09 framkallaren flera gånger. BengtE
 

hampusm

Aktiv medlem
Hej fråga angående framkallningsvätska. Jag är ganska ny på att framkalla själv, och nu undrar jag om man kan använda Fomadon R09 framkallaren flera gånger. BengtE
Fomadon R09 är Rodinal, det är en engångsframkallare. Den är däremot både billig och dryg, kan späs mellan 1:25 och 1:200. Vanligast är 1:25, 1:50, och 1:100.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Hej fråga angående framkallningsvätska. Jag är ganska ny på att framkalla själv, och nu undrar jag om man kan använda Fomadon R09 framkallaren flera gånger. BengtE
Varning på R09! Kolla utgångsdatumet noga. Till skillnad från klassiska Rodinal-receptet (som håller för evigt) är R09 en färskvara. Jag framkallade en rulle med en 1 år utgången R09 och fick helt blanka negativ (!).
 

hampusm

Aktiv medlem
1:50 används som 1:25, men med längre framkallningstid. Man brukar få lite lägre kontrast och kanske lite mindre framträdande korn. 1:100 och 1:200 används för stående framkallning, det är ett kapitel för sig. Framför allt 1:200 brukar ge väldigt fint korn.

Rodinal är en cool framkallare!
 

Fredsson

Aktiv medlem
Hakar på denna tråd med en fråga till. Har några rullar Ilford Delta 400 med bäst före datum februari 2006. De har förvarats i rumstemperatur. Blev lite sugen på att stoppa in en film i kameran och prova. Någon som vet om de är användbara fortfarande? Ska jag i så fall exponera efter något annat ISO än 400 som kompensation för gammal film och ska de framkallas på något annat sätt? Använder Neofin Blå som framkallare.
 

monotux

Aktiv medlem
Räkna med att överexponera ett steg per årtionde den legat. Jag hade nog börjat på EI 100, i värsta fall får du täta negativ men det går att hantera vid skanning eller kopiering. Underexponerade negativ är svåra att göra något underverk med.

Vill minnas att det rekommenderas en stark framkallare och kortare tid. Kör du utspätt (typ 1+100 et c) så får du istället en förhöjd basslöja, det kan du kontra med att överexponera ännu mer.

1:25 är nog bra om du använder R09/Rodinal/Adonal eller liknande.
 
ANNONS