Annons

Framkallningskål

Produkter
(logga in för att koppla)

Kanadabalsam

Aktiv medlem
Någon som vet var det går att få tag i framkallningskålar för 50x70 cm papper? Gärna svenskt och gärna fler alternativ.

När jag letade var det svårt och framförallt dyrt som attan. Ikea löste mitt problem, de har en del förvaringsattiraljer som är användbara och hur billiga som helst. K-rauta och liknande har också mycket. Men man får ju ingen avrinningspip och inga räfflor i botten tyvärr.

Det verkar vara ett tips att undersöka. Det känns lite tungt att behöva betala typ 1000:- (om det nu rör sig om dom summorna) för en skål för att göra 10 kopior. Jag vill minnas att i ett nummer av FOTO eller Aktuellt fotografi så fanns det beskrivning på hemgjorda trummor men det numret saknar jag. Kanske någon vet vilket nummer det var?

Fyra trälister, som bildar en rektangel, och sen lägger du ett stycke polyetenfolie över. Billigt och bra

En takränna i plast ca 70 cm lång och två avslutningar som limmas fast. Limma sen fast två lister i avslutningarna så står den still. Man drar papperet sen upp och ner genom vätskan. Tre stycken kostar inte mer än någon hundring.

Fördelen med takrännor är att det går åt lite vätskor. Nackdelen är att de är ganska besvärliga att jobba med. Man bör vara två, och det är inte lätt att dra bilden genom badet. Jag har kasserat mina, och framkallar i stället i skål. I en 40X50 -skål går det bra att framkalla 50x70 bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto