Annons

Frammkalla pressad tmax 400>1600

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Tjena mors. Var på ett bröllop och plåtade. Väl där insåg jag att jag aldrig skulle få bra foton med min 400 så jag ställde upp ison på kameran till 1600. Voila. Nu måste jag bara ha tag i tider.

Snälla. Berätta hur jag ska gå tillväga då jag aldrig pressat film.

Var tvungen att göra samma sak vid en teaterplåtning (ingen blixt) och tar aldrig tmax med mig igen till dylika situationer. Halva gråskalan blev ok -den ljusa sidan, Efter det grodde allt igen. Kommer inte ihåg vilken tid men vill bara uppmana dig att vara mycket noga med framkallningen.
Digitaltruth är nog bra ibland men jag har aldrig tyckt att deras tider stämt (tror jag tom använde deras tabell i detta fall) Är du rädd om bilderna så kontakta de riktiga "mörkrumsrävarna" här.

Ja tiderna på digitaltruth verkar det vara lite hit&dit med. De litar inte jag på.
Det bästa du kan göra att ta en till tmax 400 och exponera enl iso 1600. Försök göra det under liknande ljus/kontrastförhållanden och prova en rekommenderad framkallningstid. Utvärdera sedan resultatet och gör alternativt om försöket igen för att hitta den rätta tiden.

Vidare bör du se till att använda ett papper med lång tå, som separerar lågdagrar väl. Tex Emaks k888.

ahhh... fan va fint.

Skulle om jag haft tid fart å köpt en tri-x istället men man var ju tvungen å måla ögonen å sånt ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto