Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Frammkalla pressad tmax 400>1600
- Trådstartare hailstorm
- Start datum
Stabben
Aktiv medlem
tmax 400 är ju inte en jättebra film att pressa. Men nu är den ju redan exponerad ;-)
Kodak rekommenderar 8.5 min (20 grader) för iso 1600 om du har en förstoringsapparat med diffusor. Om du har kondensor kan du nog utgå från tiden för iso 800.
Se:
http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f32/f32c.jhtml
lycka till!
Kodak rekommenderar 8.5 min (20 grader) för iso 1600 om du har en förstoringsapparat med diffusor. Om du har kondensor kan du nog utgå från tiden för iso 800.
Se:
http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f32/f32c.jhtml
lycka till!
eatfrog
Aktiv medlem
Liza
Aktiv medlem
Var tvungen att göra samma sak vid en teaterplåtning (ingen blixt) och tar aldrig tmax med mig igen till dylika situationer. Halva gråskalan blev ok -den ljusa sidan, Efter det grodde allt igen. Kommer inte ihåg vilken tid men vill bara uppmana dig att vara mycket noga med framkallningen.
Digitaltruth är nog bra ibland men jag har aldrig tyckt att deras tider stämt (tror jag tom använde deras tabell i detta fall) Är du rädd om bilderna så kontakta de riktiga "mörkrumsrävarna" här.
Digitaltruth är nog bra ibland men jag har aldrig tyckt att deras tider stämt (tror jag tom använde deras tabell i detta fall) Är du rädd om bilderna så kontakta de riktiga "mörkrumsrävarna" här.
Stabben
Aktiv medlem
Ja tiderna på digitaltruth verkar det vara lite hit&dit med. De litar inte jag på.
Det bästa du kan göra att ta en till tmax 400 och exponera enl iso 1600. Försök göra det under liknande ljus/kontrastförhållanden och prova en rekommenderad framkallningstid. Utvärdera sedan resultatet och gör alternativt om försöket igen för att hitta den rätta tiden.
Det bästa du kan göra att ta en till tmax 400 och exponera enl iso 1600. Försök göra det under liknande ljus/kontrastförhållanden och prova en rekommenderad framkallningstid. Utvärdera sedan resultatet och gör alternativt om försöket igen för att hitta den rätta tiden.