Annons

Framtid, D500

Produkter
(logga in för att koppla)

TrueBluesare

Aktiv medlem
Hej!
Har en D300 idag som jag haft sen 2008. Funderat senaste åren på att köpa ny, men har väntat i hopp om att det ska komma en efterföljare till D500..
Vad tror ni som är lite mer insatta i kameravärlden idag (jag är inte så engagerad sen ett antal år)? Kommer det komma en efterföljare till D500? Och när? Jag måste köpa ny senast till hösten. Om inte, vad ska man köpa i sådana fall? Har objektiv för DX formatet (D300) som jag gärna inte byter ut.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har inte hört något om en ersättare till D500. Nu är D500 riktigt bra så jag tycker inte du riskerar något att köpa en D500 nu, blir det en ersättare om några år så kommer den att kosta kanske 10000 mer än dagens D500 när den släpps i en DSLR och ännu mer om det blir en spegellös. Jag ser egentligen inte att jag saknar något i D500
 

Brix

Aktiv medlem
D500 är ju en fantastisk kamera. Sen ska man väl inte ha allt för höga förhoppningar på nån efterträdare eller ens att det kommer så många DSLR mer. Det finns nog rätt goda chanser att Nikon släpper nån spegellös high-end APS-C kamera dock.
 

TrueBluesare

Aktiv medlem
D500 är ju riktigt bra det ser jag. Och kommer att bli nöjd med den. Men jag kommer att ha den i minst 15 år framöver, så när jag köper ny, så köper jag gärna senaste, så den håller sig så modern som möjligt så länge som möjligt.
Men det är inte säkert då att det blir någon efterföljare till D500? Och om de kommer en spegelfri som efterföljare, när tror ni en sån kan dyka upp? Kommer jag kunna använda mina objektiv på en sådan?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Med FTZ adaptern så kan troligen använda dina gamla objektiv på en spegelfri, iaf om det är nikonobjektiv och att de har AFmotor i objektivet. Manuella objektiv lär fungera men det kan vara problem med vissa äldre tredjepartstillverkare med AF.

Det är bara Nikon som vet vad som kommer hända, den ligger inte i närmaste tiden.

Jag byter kamera varannat år, hade nog haft svårt att låsa fast mig i 15 år. Jag köper hellre en begagnad kamera som jag har några år och därefter byter jag till nästa begagnade, mellanskillnaden blir då inte så hög och man har alltid moderna kameror
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har en D3 som kanske är 12 år. Den är lika bra idag som den var när den kom och utsågs till "den bästa proffskameran". Den kommer garanterat att hålla många år till. Det gör säkert en D500 som köps idag också. D500 ligger faktiskt på min önskelista när den dyker upp till rätt pris. Men jag brukar inte tänka att jag måste behålla en kamera ett visst antal år. Prisfallet bliŕ inte alarmerande om man handlat begagnat. D3:an kostade 44.000 ny. Jag köpte min för 7.000 någonting och skänker jag bort den idag har den kostat dryga tusenlappen om året. :)
Hur mycket bättre är dagens kameror än flaggskeppet från 2007?
Kanske två bländarsteg i brus, något bättre autofokus och fler pixlar. Mer har inte hänt. I vissa avseenden har utvecklingen troligen gått bakåt i ivern att öka lönsamheten.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Hej!
Har en D300 idag som jag haft sen 2008. Funderat senaste åren på att köpa ny, men har väntat i hopp om att det ska komma en efterföljare till D500..
Vad tror ni som är lite mer insatta i kameravärlden idag (jag är inte så engagerad sen ett antal år)? Kommer det komma en efterföljare till D500? Och när? Jag måste köpa ny senast till hösten. Om inte, vad ska man köpa i sådana fall? Har objektiv för DX formatet (D300) som jag gärna inte byter ut.
Svårt att tro att det kommer någon efterföljare till D500 som kanske är en av de bästa DSLR-kamerorna som Nikon producerat. Husets prestanda (och kvalitet) håller så pass länge att marknaden hinner dö ut för spegelkameror innan det kan vara dags för uppdatering till ny modell. För egen del använder jag annars spegellöst, både Nikon Z7 och Sony A7III, men kommer aldrig att göra mig av med D500-an som är riktigt roligt att jobba med, särskilt på längre brännvidder. Tycks vara ganska svårt att hitta en begagnad D500 och om det dyker upp någon ligger den på runt 12 tkr.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Jag har en D500, fantastisk kamera för det billiga priset. Autofokusen är riktigt grym när man ska fota djur eller sport.
 

timofej

Aktiv medlem
Sitter i ungefär samma sits men har en 9 år gammal D600. Precis som du var jag inte så engagerad på ett antal år. Började kolla på D780 men den var i princip "samma" som min nuvarande kamera. Inget som precis motiverade bytet.

I samma veva upptäckte jag att en mindre revolution i form av spegelfria kameror var på gång. De har verkligen mycket nytt som kan underlätta fotograferingen. Och så konservativ som jag är måste jag ändå erkänna att framtiden ligger nog där. Inte minst att Nikon har just annonserat ett nytt spegelfritt flaggskepp. Och med tanke på att du vill behålla din kamera i många år så...

Jag sitter nu och funderar vilken jag ska löpa Z6 eller Z6 II. Men du är hänvisad endast till Z50 i och med att du vill behålla dina DX objektiv. Det blir kanske ett tuffare val om du ändå är van vid robusta kameror. Hade faktiskt D300 innan jag införskaffade mig D600. :)
 

gunte

Aktiv medlem
Varför sitta och vänta på efterföljare, då blir det inget fotande..D500 är modern och kommet att vara modern så länge den lever. Modern förresten, vad är en omodern kamera? Bilderna som togs för typ 15-16 år sen ser lika bra ut idag. Gick från D300, D300s och D7200 till D500 och kommer att köra med den livet ut, skulle den falera så fick det väl bli en begagnad likadan igen.
 
ANNONS