Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framtidens Fotografi (Ny pool? Kort och Gott: Framtiden)

Produkter
(logga in för att koppla)

j.franzén

Avslutat medlemskap
Så här i post-postmodernismen känns det aktuellt att blicka framåt. Vad är framtidens fotografi? Nu tänker jag inte på människor utklädda i folie eller närbilder på en väckarklocka föreställande en raket utan något annat och vad ÄR det?
Jag tycker fotosidan behöver en experimentell pool för framtidens fotografi.
Konstfoto skulle kunna vara denna pool, men den känns på tok för mossig med sin "skojiga filter" stämpel.
Något nytt och fräscht behövs nu!
Ett par duktiga fotografer som skulle kännas rätt i denna pool..

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=34943

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=61002

Kanske pool-loggan:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1583775.htm?set=mp

Framtidens fotografi finns. Sitt inte och häcka på den.
Mer förslag på fotografer?

J.

Konstfoto skulle kunna vara denna pool, men den känns på tok för mossig med sin "skojiga filter" stämpel
Kul idé. Jag ser dock en risk i att detta ämne/inrikting är väldigt öppen för fri tolkning, så att det kan bli lite urvattnad med tiden.

Så ur skulle man formulera en beskrivning och regler för denna poolen? Vilka bilder är egentligen välkomna - vad skiljer denna från experimentell efterbehandling, konstfoto?

En variant är att vi gör detta till ett "sällskap" där man bjuder in/ansöker - i stil med Kritisk massa och Uttryck

"En variant är att vi gör detta till ett "sällskap" där man bjuder in/ansöker - i stil med Kritisk massa och Uttryck"

Detta skulle kunna fungera. Om man kan få det till en kedjereaktion, där den som blir inbjuden MÅSTE i sin tur bjuda in en fotograf? Sen kan man så klart ansöka också. Jag tror att man måste vara lite försiktig och inte stänga till allt för hårt.

Jag tror att en tydlig formulering riskerar att göra poolen platt.
Det bör stå ett par ord vad det hela handlar om, men inte för mycket.

Tanken är att luska fram vad framtidens fotografi innebär.
Om man tittar på "bloggtrenden" där alla skriver om sitt lilla liv, är det kanske ditåt kameran vänds, inåt? Eller är våra liv för trista så de måste iscensättas? Fakeade dokumentärer för att skapa uppmärksamhet? Obs: Detta är bara exempel.

När jag tänker på Framtidens fotografi så tänker jag budskap och innehåll. Självklart också form, men mer för att understödja vad man vill lyfta fram.

Det vore underbart om disskusionen skulle kunna hållas på en sådan nivå istället för att handla om Komposition, bländare, färger.
Det flesta kameror har nu nått den punkten att de är riktigt bra på att "spela in ljus". Nu är det dags att se om de kan spela in en mening, och då menar jag inte video :)

Det hela blev en aning flummigt men jag tror att denna pool har chansen att bli riktigt intressant..om man underhåller aktiviteten.

Mina 5 cent för dagen.

Någon fundering?

Framtiden -en monolog?

Kanske lite väl snabb, men det verkar vara ett svalt intresse för framtiden. Kan vara en smula flummigt kanske..

Då säger vi så här:

En pool som letar efter nya strömningar inom fotografi. Det som känns hett och har ett innehåll.

Som sagt i det förra inlägget så bjuds man in alt söker in. Den som blir inbjuden, bjuder in nästa. Man ska kanske även måste motivera varför man bjuder in någon och skriva ett par rader om en favorit bild från denne fotograf.

En form av framtidspool.

Pool namn: DE Senaste

Andra namnförslag?

"vad skiljer denna från experimentell efterbehandling, konstfoto"

Den ena poolen är en rent teknisk pool och den andra känns som man publicerar det som inte riktigt passar i den första.
Nu var jag lite väl hård, men så känns det.

Ska monologen fortsätta eller är det någon som har ett intresse av en sådan pool?

ANNONS
Götaplatsens Foto