Annons

Frilans/Yrkesfotografer - Hur marknadsför ni er?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jobba gratis blir det mycket för mej eftersom jag aldrig har uppdrag utan sysslar med bildkonst
Hög ranking av hemsida på Google ger inte automatiskt mer sålda bilder, men absolut inte fel, min ligger på tio-i-topp
Fixa egna utställningar
Skicka bilder till bildbyråer
Gå på foto- och utställningar och snacka med folk, lämna visitkort med hänvisning till hemsidan
Ringa och "Knacka dörr" minst 100 gånger om året, och visa portfolio hos konstforeningar och företag.
www.fotokonst.net
 
Jag håller fast vid att ett gäng gratisjobb i början har inget förlorat på i längden. Speciellt inte om du har ett vanligt fast jobb vid sidan.

Ja, men då är det väl ingen konst att jobba gratis, alltså om du har en försörjning? Men nu var det väl frågan om att satsa på fotografspåret. Då måste man väl ta betalt för den tid man faktiskt lägger ner på uppdrag, annars är väl den tiden obetald och definitivt bortkastad?

Det finns nog många vägar att gå men känner bröllopsfotografer som omsätter 200 000 dollar per år och dom började båda med gratisjobb. :)

Ja, alla har vi väl gjort gratisjobb i början av våra "karriärer". Jag har klippt gräs många gånger i vår trädgård helt gratis. Och jag är fortfarande arbetslös.
 
Att sänka sig skälv o köra gratis är vansinne, har du någonsin sätt en affär skriva kom in o ta allt är gratis?
Knappast, däremot så brukar man kunna sälja in sig själv med hårt arbete o en snygg portfolio.
Jag är lite nyfiken, hur bygger man upp den portfolion... om man t.ex. vill kunna skaffa sig ett bröllopsuppdrag kan jag tänka att lite fina bröllopsbilder är bra att ha, t.ex.

Mvh,
Richard
 
Jag är precis i början av min "foto-karriär " och har frågat om jag kan få fota ett par event och en bröllopsreception gratis. I utbyte att mina business cards delas ut och att jag trycker min logga i album osv (sista & första sidan.) Nu har jag signat flera välbetalda jobb tack vare kontakterna jag etablerat genom dessa event.
Ja, det är ju mycket viktigt i så fall att som du säga att det enbart är gratis för att du får en annan motprestation som är värd lika mycket för dig, att få ut ditt namn och "varuprover" till ett relativt stort antal personer. Om någon i framtiden edan vill "tigga" kan du säga "Ledsen, jag är redan känd" :)

Som jag skrev i en annan tråd: ska man göra något billigt/gratis är det viktigt att man själv bestämmer sig för varför man ska göra det, varför det kan löna sig för en själv, hur länge man ska göra det - samt kommunicera ut detta till kundkretsen. "Limited-time Offer".
 
Ja, det är ju mycket viktigt i så fall att som du säga att det enbart är gratis för att du får en annan motprestation som är värd lika mycket för dig, att få ut ditt namn och "varuprover" till ett relativt stort antal personer. Om någon i framtiden edan vill "tigga" kan du säga "Ledsen, jag är redan känd" :)

Som jag skrev i en annan tråd: ska man göra något billigt/gratis är det viktigt att man själv bestämmer sig för varför man ska göra det, varför det kan löna sig för en själv, hur länge man ska göra det - samt kommunicera ut detta till kundkretsen. "Limited-time Offer".

Precis! Håller helt med. Jag har ett shoot i helgen som jag fick pga. lågt pris och tillgänglighet. Jag vet dock att detta företaget kommer ha råd att betala en bra bit över normalt marknadspris när en god relation väl är etablerad. Därför är detta shoot "bra betalt" i mina ögon. Att jag dessutom får rekvisita som reflexskärmar, sync-kablar etc betalt är ju också en bra bonus.

//Stefan Hellberg
Stefan Hellberg Hochzeitsfotograf Luzern
 
Precis! Håller helt med. Jag har ett shoot i helgen som jag fick pga. lågt pris och tillgänglighet.

Att höja priset i efterhand är riktigt svårt, speciellt mot en kund som du redan arbetat mot för ett lägre pris.
Det finns de som lyckats, men det är ovanligt, och helt klart undantagen som bekräftar regeln.

Desto fler är det som fått "löftet" om bättre betalt för framtida uppdrag, men sedan aldrig lyckats med det.
Utan antingen fått fortsätta att jobba för billigt för att få ekonomi i det aktuella "samarbetet", alternativt fått se någon annan med "tillgänglighet och bra pris" få ta över jobbet.
 
Om du nu ska gå ut med ett lågt pris till en kund och sedan räknar med att höja det så ange istället ditt ordinarie pris (som du räknar med att höja till) för kunden men erbjud sedan ett antal % i rabatt som t ex introduktionserbjudande till en ny kund.

Kunden får då din tjänst till ett lägre pris men samtidigt är det ofta mycket enklare för dig att ta ut din ordinarie debitering för nästa jobb och du slipper förhoppningsvis diskussionen "men det kostade ju bara ..... förra gången"
 
Om du nu ska gå ut med ett lågt pris till en kund och sedan räknar med att höja det så ange istället ditt ordinarie pris (som du räknar med att höja till) för kunden men erbjud sedan ett antal % i rabatt som t ex introduktionserbjudande till en ny kund.

Det där är ett klart bra råd!
Chansen att det fungerar är bra mycket större än att försöka förhandla upp priset i efterhand.
 
Om du nu ska gå ut med ett lågt pris till en kund och sedan räknar med att höja det så ange istället ditt ordinarie pris (som du räknar med att höja till) för kunden men erbjud sedan ett antal % i rabatt som t ex introduktionserbjudande till en ny kund.

Kunden får då din tjänst till ett lägre pris men samtidigt är det ofta mycket enklare för dig att ta ut din ordinarie debitering för nästa jobb och du slipper förhoppningsvis diskussionen "men det kostade ju bara ..... förra gången"

Precis så jag gjort men det är ett bra tips!
//Stefan Hellberg
Stefan Hellberg Hochzeitsfotograf Luzern
 
Som någon nämnde så är det mycket viktigt att veta varför man ska göra något gratis och vilka mål man har med det. Och att det ska finnas en tydlig gräns till när man ska börja ta betalt. Jag tror mycket på det att i början göra något gratis i utbytte mot att få ut sin produkt/tjänst för marknadsföring. Detta tänker jag mycket på numera, och gör tydliga plan på hur jag ska få min produkt/tjänst att synas. Jag tänker att det skulle vara svårare att bygga en portfolio endast genom betalda jobb från början. Någon portfolio måste man ju kunna visa upp för kunderna för att i sin tur sälja sin tjänst. Alltså, i början tycker jag att det lönar sig att göra "gratis" jobb som man får ut marknadsföring av som ersättning. Med tydliga planer.

//CZ
www.zayaphotography.com
 
Det här är en riktigt bra och intressant tråd, tack alla som tagit sig tid att lägga upp så bra svar och ställa så bra frågor!

Jag tänkte låna den lite och vill egentligen bara höra era åsikter om hur tidigt ni tycker att det är lämpligt att lägga upp sin hemsida/blogg. Jag har haft foto som intresse i ett antal år (om än lite seriösare nu på sista tiden) och har en blogg och en Tumblr där jag har lagt upp mina bilder. Nu har jag insett att jag vill satsa och funderar på att gå en fotoutbildning till nästa höst på ett år för att få kompletterat grunderna, få med sig det analoga, studio etc samt få inspiration av saker jag kanske inte hade stött på annars.

Mina fråga är alltså om ni tror att mina tidiga alster kommer att stjälpa mig på sikt ? Jag tycker inte själv att mina bilder är superdåliga som det är nu samtidigt som jag planerar att bli oerhört bättre än såhär. Borde jag vänta tills jag själv håller en nivå som jag är nöjd med eller funkar det ändå? Fördelar/nackdelar?

Tack på förhand!
 
Precis! Håller helt med. Jag har ett shoot i helgen som jag fick pga. lågt pris och tillgänglighet. Jag vet dock att detta företaget kommer ha råd att betala en bra bit över normalt marknadspris när en god relation väl är etablerad. Därför är detta shoot "bra betalt" i mina ögon. Att jag dessutom får rekvisita som reflexskärmar, sync-kablar etc betalt är ju också en bra bonus.

//Stefan Hellberg
Stefan Hellberg Hochzeitsfotograf Luzern

Kom gärna tillbaka till tråden och berätta när de börjar betala för sig, det finns många som erbjuder gratis jobb på en nyårsafton :) , det är samma människor som inte pröjsar till nästa år nyårsafton heller, men då gör någon annan och det helt gratis för dem.

Jag tycker man gärna ska fotografera gratis, men för rätt mål och anledning.

Erbjud gratis fotografering där det inte är tänkt att ta in en fotograf över huvudtaget, tacka gärna nej till alla "super erbjudande" att fotografer gratis.

Det finns massor av ideella föreningar som drivs helt ideellt som behöver era bilder, börja där?


Michael - Som väljer noga -
 
Kom gärna tillbaka till tråden och berätta när de börjar betala för sig, det finns många som erbjuder gratis jobb på en nyårsafton :) , det är samma människor som inte pröjsar till nästa år nyårsafton heller, men då gör någon annan och det helt gratis för dem.

Jag tycker man gärna ska fotografera gratis, men för rätt mål och anledning.

Erbjud gratis fotografering där det inte är tänkt att ta in en fotograf över huvudtaget, tacka gärna nej till alla "super erbjudande" att fotografer gratis.

Det finns massor av ideella föreningar som drivs helt ideellt som behöver era bilder, börja där?


Michael - Som väljer noga -

Tror inte det är nyårsafton han ska fota.....

/Stefan
 
Kom gärna tillbaka till tråden och berätta när de börjar betala för sig, det finns många som erbjuder gratis jobb på en nyårsafton :) , det är samma människor som inte pröjsar till nästa år nyårsafton heller, men då gör någon annan och det helt gratis för dem.

Jag tycker man gärna ska fotografera gratis, men för rätt mål och anledning.

Erbjud gratis fotografering där det inte är tänkt att ta in en fotograf över huvudtaget, tacka gärna nej till alla "super erbjudande" att fotografer gratis.

Det finns massor av ideella föreningar som drivs helt ideellt som behöver era bilder, börja där?


Michael - Som väljer noga -

Tjena!

Det har betalat tillbaka sig flera gånger om. Har fått ett shoot till bokat (betalt) och även andra jobb via modeller och kontakter närvarande vid shootet.

Kolla gärna in hur 2012 såg ut för mig under denna länk:
http://stefanhellberg.com/photographer-lucerne/2012-the-best-year-of-my-life/

Gott Nytt!
 
Tack ska du ha Gustav! Kikade precis tillbaka in i tråden igen efter en lång tid. Det har verkligen format sig till en grymt bra tråd!

//CZ
www.zayaphotography.com

Det som är viktigast är att veta vad kunden eftersöker o vill ha o vara lyhörd för det. Det är sällan ett företag som vill ha porträtt foto går i gång på en beauty dish med en fet svart skugg på ena sidan o tex starkt hårljus bakifrån. Utan gör man rätt (vad dom tycker är rätt) så får man oftast mer uppdrag) jag själv gillar lite mer avancerad ljussättning brukar ibland även färga ljuset i bakgrund med gel o gillar min beaty dish men oftast i slutändan åker softboxen upp o ett normalt hårljus bakifrån o ett raster ljus på bakgrund.

Jag tror inte mycket på gratis jobb utan visst kan man köra lägre pris för att få jobb men oftast så är det oerhört svårt att få upp priset till rätt nivå sedan och dom flesta glömmer bort att räkna in all tid i jobbet såsom
- sälj in möte
- resa till fotografering
- bildbehandling
- leverans, uppföljning osv
räknar man in allt o tar sedan det per timme så ligger många oftast otroligt lågt. Hur man kommer in i tex resebranschen o får åka o fota hotell,miljöer vilket alla tror är ett drömjobb (vilket kan diskuteras) Jag brukar säga jag har varit i väldigt många länder men inte upplevt dom utan haft min brief o min assistent med mig. Sedan ska man fota 20 hotell på en vecka o mijlöbilder från 5 orter på en resa på 6 dagar. Sedan att logistiken går åt skogen bara du kliver av planet o det är regn/molnigt. Har ni någonsin sett en resebild från ett reseföretag med inte blå himmel?
Och nej vi klonar inte himmlar för det ser ändå inte äkta ut blir inget tryck på färger etc i vatten osv.
Åter till frågan hur kommer man in i tex resebranschen? jag kom in genom att åka till bali o vietnam o springa runt o plåta med mellanformat o satte grymma bilder vilket jag sålde till resetidningar. Sålde in 3 omslag o 14 sidor i en o sedan mängder med allt i från 2-8 sidor. Efter det fick jag uppdrag från en resetidning åkte bla till bulgarien o mallis för deras del. Sedan när tidningarna kom ut med bilderna så fick jag ett samtal från en rese arrangör o jobbade sedan åt dom i dryga 10 år.
Jag tog betalt utav resetidningarna enligt blf prislista för bilder o researrangörer betalar väl mycket enligt vissa själv har jag ökat omsättningen med 40% sedan jag slutat med dom. På tex reseföretagen kommer mängder fotografer upp o vill göra jobben gratis/billigt bara för att dom ser en resa framför sig. Själv tycker jag det är bättre att slippa charter o åka dit jag vill o fota vad jag vill o sälja bilder än att fota 25 hotell i turkiet. Idag får man en biljett billigt o tar man bra bilder säljer man dom ändå.
Hur man kommer in det är inte enligt lågt pris gratis utan dom flesta vill ha bra bilder inte gratis. Bästa markandsföringen är att du
- gör en bra portfolio
- säljer bilder som syns för din tänkta målgrupp
- går runt till (blivande kunder) och obs gör inte det innan du har en felfri komplett portfolio för du får inga fler chanser.
- Nöjda kunder ger dig fler kunder (absolut bästa sättet)
Jag brukar aldrig prata pris först utan visar vad jag kan o kunden redan valt mig då kommer prislistan fram;-)

Mitt sätt att marknandsföra mig är via nöjda kunder o bilder på (rätt ställen) o en bra portfolio o sedan helt enkelt möta kunder o sälja in sig själv. Sådant jag tror på är möten med kund att visa upp porfolio o alster du gjort. Kör du bröllop skulle jag tippa att mässor är bra att ställa ut på.
 
ANNONS