Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Friluftsutrustning för fototur på vintern..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Ska till hösten påbörja en utbildning/kurs i naturfoto på "Nordisk Naturfotolinje" uppe i nordligaste Norge. I utbildningen ingår det att genomföra egna projekt..bla med möjlighet att förlägga dessa på Island, Grönland eller Svalbard. Därför är jag nu i behov av att införskaffa mig rejäla grejor som även håller måttet för vintertältning.

Det jag främst tänker på är tält, ryggsäck och sovsäck. I dagsläget har jag ett Hilleberg Unna (1-mans 4-säsongstält), en 3-säsong sovsäck och en 50-liters rygga. En uppsättning som är tänkt att vara lätt och smidig för sommar, vår och höst.

Men i och med utbildningen kommer det att bli en del vintertältning och därför hade det varit skönt att ha lite större plats. Så..har ni något förslag på ett lämpligt tält som kan komma att fungera väl i ovan beskrivna situation vore det bra.

Har själv funderat på ett Hilleberg Nammatj 2 eller Nammatj 3. Eventuellt tom Nammatj med GT-absid för rejäl komfort eftersom tältet i viss mån kommer fungera som ett "basläger".

Ryggsäck behöver jag också..åtminstone en på 80-liter. Själva fotogrejorna lär jag nog få ha separat i min fotorygga. Eller finns det andra lösningar som kan vara värdefulla att testa?

Alla tips för vintertältning med fotoutrustning i lite "tuffare" förhållanden tar jag till mig.. :=)

vintertältning

Låter som en bra ide att satsa på ett lite större tunneltält från Hilleberg. Tänk på att du måste ha andra bredare tältpinnar i snön. Gärna runt 7 cm och 40cm långa. Angående kamerautrustningen så har vissa tillverkare lösa insatser man kan ha i den stora ryggan men de är otympliga vid sidan av. Ortlieb har en instats till sin vattentäta cykelväska. Hittar du i bättre sorterade cykel och paddel inspirerade butiker. Vill du ha mer tips om vintertältning så har gärna av dig. Har tältat ett antal veckor mitt i vintern. Lycka till, låter som du har en riktigt rolig tid framför dig. Glöm inte införskaffa riktigt varma pjäxor och kängor...

Tjo!

Jag kan verkligen rekommendera Hillebergs GT-modeller. Själv kör jag med Stalon GT, det är större än Nammatj 2 GT och det är inga props att slagga 3 även om det är ett tvåmans. Ska man satsa på en GT-mod tycker jag själv att man inte ska snåla på ytorna (de är ju dem man vill åt) och då känns Nammatj-modellerna lite av en kompromiss. Detta resonemang funkar givetvis bäst om man har ett annat lättare tält för turer som kräver det. För Stalon blir ganska stort och tungt men på biltrippar, vid korta anmarscher, turer med pulka el. likn. så är det grymt som ”basläger” om man tältar på samma ställe lite längre. Utan problem kan man sitta 2 pers i stora absiden och brassa käk om vädret suger. Med tanke på att du redan har ett schysst ”attacktält” så tycker jag du ska titta närmare på Stalon (el. tom Keron GT).
Ang tältpinnar funkar träpinnar klockers i snö. Tälj till 6-8st halvmeter långa grenar med ca 15mm diameter och plocka med.

Vad det gäller rygga har jag inget direkt stall tips på modell. Det finns ju en uppsjö av modeller och märken idag. Dock skulle mitt tips vara KÖP EN STOR. Med stor menar jag runt 90-110l och då minskar valmöjligheterna ganska drastiskt. Fördelen är givetvis att man får i mer prylar och framförallt så får man just i allt, man slipper ha krafs hängande på utsidan. Utan att veta vad modellerna heter så vet jag iaf att både Bergans och Norröna har baddare på dryga 100-liter som ska vara grymt bra. (Min egen gamla VauDe på 120L tillverkas inte längre).

Tjae, hoppas det kan vara till hjälp. Fö är givetvis en råvarm dunjacka och förslagsvis en jevvligt varm sovsäck bra alt två halvvarma. OCH skippa självuppblåsande liggunderlag när det är kallt! Kör med dubbla, tjocka, bra cellplast typ Karrimat el. dubbla 22mm Ridge-Rest.

// Andreas

Jag har en Lowe rygga på 90-100 liter nånting och jag testade en sommar att packa den för en fototur ensam med tält. Hamnade raskt på 29 kilo innan jag packat klart och turen blev inte så lång som jag hade tänkt. M.a.o prioritera hårt bland både foto- och övrig utrustning innan du ger dig iväg.

Ett annat tips som jag skulle vilja rekomendera är att använda pulka vid turerna. Möjligen kan du ha fotoryggan på ryggen, men resten av packningen i pulkan. Jag tycker att man blir mer rörlig och får dessutom ut mer av de korta rasterna om man inte har 20-25 kilo på ryggen, som man då slipper kränga av och på hela tiden. Pulkan belastar ju inte kroppen och sen kan man enkelt koppla loss den för att skida bort och ta en bild som man kanske ser på vägen.

Nackdelen är ju att en pulka är ganska dyr och tar plats i bilen.

Sen behöver du ju antagligen turskidor oxå.
Rekommenderar vallningsfria ex Åsnes Sondre med " fiskfjäll ", de går lite tyngre men man sparar mycket tid på just vallning. Sen brukar jag komplettera dom med ett par smala och ganska korta stighudar för de tunga uppförsbackarna.
Bredden kan vara 20 millimeter och längden skall vara från spetsen fram till en decimeter bakom hälen. Det är bara att dela en 45 mm´s på mitten med en vass kniv, och montera toppfästen på dom, funkar bra.

Helst ska du ha nått annat kök än gasol, men det funkar hyfsat om du försöker att hålla tuben varm.
Bensinkök är annars helt underbart, men lite mer användarovänligt.

Titta gärna på www.utsidan.se där det ofta är en livlig diskussion om val av utrustning.

Jag använder ett Hilleberg Nallo 3GT, främst för den låga vikten och det stora förtältet som kan vara skönt att sitta i och äta om det stormar.

Skall du använda tältet mycket vintertid så skulle jag nog rekommendera Nammatj istället för den tjockare väven. Även om Nalloär starkt så är det inte kul om man blir sittande med ett trasigt tält under en snöstorm...

Fotograferar man vintertid är det viktigt att inte ha kameran nedpackad för långt ner i ryggsäcken. Dels för kondensrisken, dels för att jag inte orkar ta upp den ur ryggsäcken av ren lathet. Jag har därför en Lowepro Topload AW-väska som jag gjort en egen upphängning av, så jag kan haka fast den med två karbinhakar i ryggsäckens remmar.

Lycka till!

mvh mattias

Vinterutrustning

Hur många ska ni bo i tältet? Vad är viktigast, vikt, stormsäkert eller utrymme? Unna kommer du ganska långt med om du ska bo själv, även om det blir lite bökigt med utrymmet på vintern. Jag har ett Nallo2 själv, ett suveränt tält som är lätt 2,1Kg. Jag känner lite folk på Hilleberg och har därför haft turen att få prova alla möjliga tält och min favorit på vintern är Keron: lätt att sätta upp, stormsäkert och två ingångar det blir i allafall min nästa investering vad gäller friluftsutrustning. Tänk på att ta till storleken på tältet när du skall tälta på vintern, Keron 2 räcker bra till två personer på sommaren men det blir lite trångt på vintern.
Norröna gör verkligt bra ryggsäckar 90liter är nog det minsta du bör ha, men prova säcken först innan du köper den, helst lastad så att du känner att den passar dej! Vi är ju alla olika!
Sovsäckar Marmot, Mountin Equipment,Western Mountenering gör alla bra sovsäckar!
Använd två liggunderlag!!
Kök: Använd bensin eller fotogenkök!
Jag har ett MSR Wisperlight som har funkat jättebra!
Slutligen så är det väl plånboken som bestämmer, handla inte ihjäl dej för ett fåtal vinterdagar i tält, man måste inte jämt ha det värsta som finns! Kommer du däremot att fortsätta vara ute på vinterfjället så kan det vara klokt att investera i rejäla grejor från början!
Mvh/Ulf

Ryggor - Stora med plats för fotoprylar åxå..

Bergaus Vulcan 100L
Norröna ParaRanger Pack 120L
Bergans AlpinistEscape 130L

Stora ryggor det där, kan tjänstgöra som tält i nödfall ;-). Dyra saker men som många användare anser som livsinvesteringar. Berghaus och Norröna-säckarna används av Nato-förband så de tål en massa tungt användande. Bergans-säcken är sjukt stor. Priser kring 4000:- (höftar lite där...)

Tack för alla användbara tips!

Tältet har jag tänkt att använda som enpersonstält. Visserligen kommer man långt med det Unna som jag har..men jag har bara en känsla av att det kan bli väldigt bökigt som vintertält. Annars är det ju både smidigt och lätt.

Lite kommentarer till era förslag:

Stalon: Har bra utrymmen och jag gillar tanken med att man ligger längs med öppningen. Men som enmanstält ser jag att två absider är onödigt. Hellre då en större. Dessutom påstås det att Stalon inte är lika vindstabilt som flera andra Hillebergare. Däremot är två in-/utgångar inte fel.

Keron: Ska ju vara ett suveränt tält..speciellt som basläger. Gillar konstruktionen med raka väggar..men precis som Stalon har det två absider. En för mycket alltså.

Nammatj: Gillar inte riktigt den sluttande delen..men annars verkar det vara ett ypperligt tält. En absid och inte alltför tungt. GT-versionen ger goda utrymmen med en vikt som faktiskt inte är mer än Stalon/Keron2.

Nallo/Nallo GT: Klart lockande med sin låga vikt med tanke på att jag ska släpa på det själv. Det kraftigt sluttande taket och den sämre ventilationen är dock ett par nackdelar. Även den tunnare väven som gör att det blir "sladdrigare" (och därmed låter mer när det blåser) talar emot Nallo.

Enligt mitt sätt att se på det så är nog Nammatj 3 det bästa valet om man behöver stora utrymmen men ändå med en rimligt låg vikt. Då får man ett vindstabilt tält med generösa innermått (220*160*105) till en vikt på 3.1 kg. Där finns en absid och för större absidutrymme vid tex matlagning går det lätt att hänga undan en bit av innertältet. Ventilationen är bra och tältet skulle även fungera väl om man råkar vara två som ska iväg.

Får nog bli ett besök hos Naturkompaniet eller något i nästa vecka för en jämförelse.. :=)

När det gäller rygga så tar jag till mig rådet om att köpa större än vad jag egentligen behöver. Risken är bara att man inte begränsar sin packning utan fyller sin 120-litare.. ;=)

Sovsäck har jag inte alls koll på..men jag ska titta närmare på bla Marmot.

Liggunderlag har jag i form av två ThermARest..ett Classic och en tjockare variant. Att komplettera med ett "vanligt" ej uppblåsbart liggunderlag till något av ovanstående är nog klokt. Det är ju inte riktigt bra om det går hål på det uppblåsbara..

Kök: Använder normalt gas till mitt Trangia..men lär köra med bensin framöver. Har för mig att en sådan tillsats för bensin ingår när man köper ett Trangia. Eller har jag fel för mig nu..?

Tack igen för era inlägg och tips..det blir till att fundera, klämma, känna och syna under sommaren..

På tal om kök för vinterfototur...

Jag kan varmt rekomendera Primus Omnifuel vilket kör på gas, bensin, fotogen samt allt övrigt som kan tänkas brinna förutom ved... Då kan du välja gas på sommaren, bensin/fotogen på vintern samt om det krisar ta vad du kommer över. Jag var ute en tur för ett tag sedan och insåg att jag glömt bränsle. Jag mötte en kille med motorsåg i skogen och tiggde ett par deciliter oljeblandad bensin. Rök gjorde det men jag fick varmt kaffe till fototuren.

kök ute

Det finns ingen bensin brännare med till ett vanligt Trangia, däremot finns det ett antal kök som går att montera in i trangiaskyddet. Själv har jag ett Optimus Nova. Detta gårr att köpa en monteringssats till Trangia men jag kör mitt som det är då jag har möjlighet att använda lite andra storlekar på grytor. Tänk på att du måste ha någon typ av platta under köket så det inte sjunker under snön.

ANNONS
Götaplatsens Foto