Annons

Fuji 35mm 1.4 eller 2.0?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej. Jag har 35/1,4. Mitt motiv för detta val var att det skulle skilja signifikant i maxbländare mot zoomen 18-35/2,8-4 och hade inget med storleken att göra. Av denna anledning skaffade jag 1,4 varianten. Är avsikten att helt skippa en normalzoom och målet är absolut maximal skärpa vid f/2,0 kan valet bli 2,0 vsrianten men 1,4 erbjuder enligt mig en signifikant skillnad i minimalt skärpedjup och detta objektiv är för mig i praktiken lagom skarpt redan vid f/1,4 då testtavlor inte säger mycket om skärpa vid praktisk användning. Objektivet är också lagom litet att ta med och lagom stort att kunna skilja bländar- och fokusringar.
 
Hänger med i ditt resonemang. Min tidigare setup som användes till vardags var en Nikon D300+Sigma 30/1,4.

Så om Fujis motsvarighet till 35mm blir som Sigmas motsvarighet i känsla (bortsett från 5mm i bränvidd) så är jag riktigt nöjd.
 
X-fotograferna blir alltid peppade när Fuji släpper något nytt - det är ju deras jobb. Rask är en sådan. Hur som, funderar själv på det här. Hade 1.4 innan men sålde det då jag trodde att jag inte gillade motsvarande 50mm. Nu saknar jag det. Köper jag 2.0an så är det enkom pga av ny AF.
 
X-fotograferna blir alltid peppade när Fuji släpper något nytt - det är ju deras jobb. Rask är en sådan. Hur som, funderar själv på det här. Hade 1.4 innan men sålde det då jag trodde att jag inte gillade motsvarande 50mm. Nu saknar jag det. Köper jag 2.0an så är det enkom pga av ny AF.

Hur upplevde du AF på 1,4an? "Jagar" den som det ofta skrivs om i artiklar? Eller har den fått oförtjänt mycket skit innan uppgraderingarna av firmware?
 
Den blev betydligt bättre med ny firmware. Den låter en ju en del vilket inte känns så fräscht - särskilt inte med tanke på vad nypriset är, tänk 50/1.8 II till Canon om du provat den.

Tror inte du behöver bara särskilt orolig för jagande AF.
 
Jättenöjd med 1,4

För mig har alltid 50 mm varit "min lins". Upplärd med en 50mm 2.0 på den analoga tiden. Med ljusstyrka och allt annat med skillnaden mellan FF och DX så är 35mm 1,4 i stort samma sak. Inte för att jag riktigt förstår det men 1,4 i DX ska tydligen motsvara ca 2,0 i FF.

Skulle välja 1,4 idag om jag skulle göra om valet. Det där lilla extra i ljusstyrka betyder mycket för mig.
 

Bilagor

  • fuji olympus.jpg
    fuji olympus.jpg
    75.9 KB · Visningar: 47
ANNONS