Annons

fuji kompakt 24-50 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
2.8-5.6, men lik förbaskat den absolut mest spännande kompakt jag sett. Är den alldeles ny eller?

den visades på photokina. tror att den inte är släppt utanför japan (om ens där) än....

men den lär väl komma tids nog.
jag vill ha!

Ovanligt zoomomfång. Jag trodde först det rörde sig om en APS-kamera. Förstår inte varför det står "Flash mode TELEPHOTO 50mm". 50mm är ju inte tele för 24x36mm-format.

Varför tycker ni kameran är så spännande?

Precis, riktig vidvinkel. Och det kombinerat med schysst ljusstyrka åtminstone i vidvinkelläget. Och vad skall man egentligen ha brännvidder över 50 mm till på en kompaktkamera som ändå aldrig kommer att få nöta stativgänga.

Fast jag kommer inte att köpa en. Jag köpte en my2 för ett par år sen i akt och mening att komma igång med lite familjealbumsfotograferande. Pyttsan. Jag tror jag har dragit igenom fem-sex rullar i den. Mina eventuella efterlevande kommer att tro att mina nära och kära bestod av träd, stenar och lador :-/

så kan det mycket väl vara.
men personligen tycker jag det är skärpan som avgör.
är den bara skarp i 24-läget så hugger jag nog en, oavsett om hörnen blir mörka eller ej. det går ju alltid att korrigera i PS ifall det skulle vara allt för störande.

att jag kommer använda den i några andra brännvidder än 24 är inte så troligt, iallafall inte i någon större utsträckning.

Enligt Fujifilms svenska hemsida (som jag av någon anledning inte kommer åt just nu, så jag kan inte ge den exakta länken) kommer kameran till Sverige under våren. Priset blir ca 2500 kr. Och visst är det en spännande kompakt, om man nu alls är intresserad av sådana (vilket undertecknad är): 24-50 lins med 2.8 (!) i vidvinkelläget, dubbla avtryckare, filmen "förspolas" istället för att rullen spolas tillbaka när den är slut (skyddar mot ljusskador om man råkar öppna bakstycket av misstag). Om linsen är det minsta skarp och inte vinjetterar alltför grovt är det nog ganska många som kommer att vilja ha denna lilla läckerbit.

/Kenneth

En funktion som verkar saknas, men som jag jag gärna sett att den hade haft, är någon form av motljuskompensation. Även bra vid vinterfotografering.
Däremot har den en funktion som kallas "Quick Shot Mode". Bra om man kan minska tiden mellan avtryck och att bilden exponeras.

Olle

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto