Annons

Fuji Sensia m. lila stick

Produkter
(logga in för att koppla)

talen

Medlem
Hej!
Häromdagen framkallade jag några filmer från min utlandsresa. Två av de dia filmerna som jag framkallade hade lilla stick i sig, jag försöker förbryllt komma fram till vad det berodde på. Eftersom jag inte använde något filter, samt att jag inte har upplevt att Sensia 100 har betett sig så här tidigare.
Jag använder en Minolta scan dual III m. Vuescan när jag scannar in mina bilder. Någon som har någon ide på hur man kan göra för att få bort den där lila färgen samt vad den beror på?

Bilagor

• mortar1.jpg
    mortar1.jpg
    48.6 KB · Visningar: 206
Färgen beror på ett fel i framkallningen, har fått liknande lilaton i ett par filmer som jag framkallade själv.

Det har således inte ngt med filmen att göra och inte heller exponeringen som jag ser det.

Jag kommer inte ihåg exakt vad i framkallningen som var orsaken till resultatet,,,

/Mvh Niclas.

Basteds!! Minns du vart du framkallade dessa filmer? jag framkallade mina bilder på Fotoquick i Sthlm.
FÖV. Nicklas är ett jävligt bra namn :)

Hehe ja, men namnets klingande har också med stavningen att göra och där komplicerar ni det med ett K,, hmm :)))

Jag studerade på en skola i Nordnorge och framkallade själv i en E6 3bad-framkallningsmaskin,, Därför så borde JAG veeeta vad som gick fel men jag kommer INte ihåg. TROR att det var ett kemibad som var feldoserat eller om det var tempen,, osäker som du märker:-/

Du borde klaga, i alla fall konfrontera dem med resultatet på dina filmer. Det har inget med varken er fotografiska teknik eller film att göra utan framkallningen.

Mvh Niclas.

Ps, ett litet blålila stick kan man vänta sig vid lååånga exponeringar med diafilm (typ från 15 sec och mera),, men det är nog inte fallet här tror jag..ds

Senast ändrad:
MMm.. när jag tittade igenom dia i butiken så såg de helt ok ut. Men hemma så såg de för taskiga ut. kanske dags och byta butik :) Vad sägs om iden att att maskinen inte var tillräckligt uppvärmd?gamla vätskor, det är väl inte så ofta som folk framkallar dior egentligen.
jag är lite udda sådär och stavar m. ck. annars brukar det väl vara med C eller K.

Udda är väl det enda riktiga i en värld där allt numera är generellt, typiskt, genomvanligt och tråkigt:)

Ja, kanske var det det som var felet, men dem flesta maskiner värmer upp sig själv automatiskt,,,svårt att säga... måste vara ngn fler med liknande erfarenheter här på fotosidan.

/Mvh Niclas.

Jag hade lila diabilder som var framkallade utomlands. Dom verkade inte vara sköljda ordentligt. Vattnet som jag sedan sköljde dom i blev helt lila. Sen om det är nåt mer fel på den framkallningen har jag ingen aning om. Jag tror även att om man har förvarat filmerna varmt under en tid så kan dom få lite stick.

ANNONS
Götaplatsens Foto