Annons

Fuji släpper ny Sensia

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Fuji kommer att släppa en ny version av Sensia 100 efter sommaren.

Det var inte helt oväntat eftersom de har uppdaterat Astian. Däremot var min teori att de skulle använda Provia 100F-emulsionen men läser man mellan raderna i pressmeddelandet ser det ut som om de kommer att köra med den nya Astia-emulsionen istället.

Det betyder i så fall att vi kommer att kunna köpa den absolut finkornigaste diafilmen till rimligt pris. Goda nyheter.

Härligt. Hoppas att "efter sommaren" betyder "direkt efter sommaren". Ibland är det långt från ord till handling hos Fuji.

jimh skrev:
Det betyder i så fall att vi kommer att kunna köpa den absolut finkornigaste diafilmen till rimligt pris. Goda nyheter.

Menar du att Sensia kommer att vara finkornigare än Velvia och Provia 100F?

/Pontus

Japp. Förutsatt att min teori stämmer, att den bygger på nya Astia.

Astia-/Sensia-konceptet är egentligen idealiskt för såna som mig som har skannern som främsta mål för filmen. Lågt densitetsomfång och låg kontrast. Kombinerar man det med superfint korn och dessutom som extra bonus ett lågt pris så hoppar jag nog på tåget.

Låter inte dumt alls!

Den nuvarande Sensian är faktiskt mycket trevlig - fungerar för nästan alla situationer. Önskar dock att kontrasten skulle vara något lite högre. Kanske blir den något högre på den nya versionen av Sensia 100!?

Senast ändrad:
Tror knappast att Fuji vill höja kontrasten på Astia/Sensia, de har ju Provia för det.

Jag hör dock helt klart till dem som tycker att dagens Sensia 100 skulle ha varit mer intressant om den var baserad på Provia 100F än Astia.

Jaha, så snart har vi Sensia 100, Sensia II 100, Sensia 100 (igen!) och New Sensia 100. Jag blir tokig på marknadsfolk...! :)

Ny velvia

Jag har sett att Fuji ska släppa en ny version av Velvia det blir med 100 asa. den nuvarande har ju som bekant 50 asa. Ska de släppa en ny senisa också?

Fuji verkar inte ligga på latsidan. Man har i år annonserat följande nya filmer.

Velvia 100F
Astia 100F
New Sensia 100
Nya (eller uppdaterade) Superia (X-Tra 400, 1600 (har jag för mig))
Nya polaroid.

Sedan såg jag en blänkare om en CN variant (s/v för c-41) av Neopan 400 i senaste Practical Photography.

...och jag har säkert missat någon.

acke skrev:
Härligt. Hoppas att "efter sommaren" betyder "direkt efter sommaren". Ibland är det långt från ord till handling hos Fuji.

Var inne och kikade på B&H. De hade både Velvia 100F och Astia 100F i lager. Varför segar Fuji i Sverige med att ta hem filmerna när de uppenbarligen finns på marknaden?
Vågar man beställa filmer från USA via flygfrakt? Tänker på elaka röntgenstrålar.

Proboarder skrev:
va nere på lofoto igår o såg att dom hade ett gäng Sensia NEW 100 där.. tog två för att testa.

Det stod alltså bergsäkert att det var NEW Sensia, och inte den förra versionen. Så här stod det nämligen i ovanstående länkade pressrelease:

"The New Sensia 100 will be available in the third quarter of 2003 on an inventory turnover basis, replacing the current Sensia 100."

Med andra ord, hur ska man veta vilken version man handlar om de smyger in den gradvis? På B&H såg jag ingen distinktion.

Ny sensia 100 efter sommaren ?
Skulle inte den nya 100 Asa Velvian komma nu efter sommaren.
Eller har den kanske redan kommit ?
Kanske blev det en Sensia istället?
Rykten om denna Velvia har pågått i 10 år.
När kommer den ?

En som väntar.

Ny Velvia 100F och Astia 100F har redan kommit.

Fick ett blixtrande snabbt svar från pressansvarige på Fuji:

"Filmen finns redan att tillgå i USA precis som du har uppmärksammat, men kommer släppas först i september i Europa.
Anledningen till detta vet jag inte, men det är något som vårt moderbolag i Japan har bestämt."

Åker till Asien i september och skulle bra gärna vilja ha med nya Astian dit. Är det någon som beställt film från USA? Några komplikationer?

ANNONS
Götaplatsens Foto