Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X10 vs Canon G11

Produkter
(logga in för att koppla)

Norling

Aktiv medlem
Hej!

Jag har "snöat in" lite på Fujis X10! Härlig retrokänsla & underbart att kunna zooma på sedvanligt sätt.
Jag har en Canon G11 idag & den är egentligen bra! Lite sämre på lite högre isotal kanske.
Finns det någon som jämfört dessa kameror & kan hjälpa mig att motivera att jag skall byta till en X10!
Märker man någon skillnad på bildkvalitén tro?

Magnus

Hej!

Jag har "snöat in" lite på Fujis X10! Härlig retrokänsla & underbart att kunna zooma på sedvanligt sätt.
Jag har en Canon G11 idag & den är egentligen bra! Lite sämre på lite högre isotal kanske.
Finns det någon som jämfört dessa kameror & kan hjälpa mig att motivera att jag skall byta till en X10!
Märker man någon skillnad på bildkvalitén tro?

Magnus

Hej!

Mja, jag skulle säga att bildkvaliteten är rätt likvärdig. Jag hade tidigare en Canon G12, som använder samma bildsensor som G11 och ger samma bildkvalitet. Men sålde den till min brorsa eftersom jag köpte en Fuji X10 istället. Jag hann i alla fall med att göra rätt ordentliga jämförelser mellan kamerorna.
Färgåtergivningen skiljer sig lite grand men det går att mixtra rätt bra i Fujis menyer och få till färg- och kontraståtergivning mer eller mindre precis som du vill ha det. Vad beträffar skärpa är Fuji möjligen en gnutta bättre än G11/G12 men skillnaden är svår att se i verkligheten. Och vad beträffar brus, tja, samma sak. Fuji X10 är en gnutta bättre men skillnaden är så pass liten att jag själv inte tycker den spelar någon roll.
Med andra ord - Fuji X10's fördelar mot Canons motsvarighet är inte bildkvaliteten, utan andra egenskaper. Som bättre sökare, mekanisk zoom och snabbare autofokus.
Men om du skaffar en X10, se till att du köper en som garanterat fått uppgraderad bildsensor. De som såldes fram till strax innan sommaren i år led samtliga av väldigt ful blooming, alltså att skarpa högdagrar som reflexer, billyktor, stearinljus et cetera, brände ut och blev som utstansade vita hål i bilden. Långtifrån synligt i alla motiv men klart störande i vissa. Problemet är dock åtgärdat på de modeller som säljs nu, med undantag för kameror som legat på butikshyllan sedan i våras.

/Christian

......Men om du skaffar en X10, se till att du köper en som garanterat fått uppgraderad bildsensor. De som såldes fram till strax innan sommaren i år led samtliga av väldigt ful blooming, alltså att skarpa högdagrar som reflexer, billyktor, stearinljus et cetera, brände ut och blev som utstansade vita hål i bilden. Långtifrån synligt i alla motiv men klart störande i vissa. Problemet är dock åtgärdat på de modeller som säljs nu, med undantag för kameror som legat på butikshyllan sedan i våras.

/Christian

Hur ser man om kameran har en uppgraderad sensor, är det tilverkningsnummer man ska titta på då? Och i så fall från vilket nummer börjar den nya sensorn? Frågar eftersom jag precis har varit och hämtat ut en ny X10.

http://gelatin-silver.blogspot.com

Hur ser man om kameran har en uppgraderad sensor, är det tilverkningsnummer man ska titta på då? Och i så fall från vilket nummer börjar den nya sensorn? Frågar eftersom jag precis har varit och hämtat ut en ny X10.

http://gelatin-silver.blogspot.com

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137090&highlight=x10&page=43

Kolla in inlägg 633 i ovanstående tråd som behandlar Fujifilm X10

Jag har själv en X10 och har råkat ut för "några" orbs och har inte uppgraderat min kamera ännu. Jag har också köpt en X10 till min dotter och hon har aldrig haft några problem. Antagligen utmanar hon inte kameran på samma sätt som jag gör och då framträder inte heller problemen.

Du kan också läsa vad DP-review skriver om X10 och orbs.

http://www.dpreview.com/search/?query=x10%20orbs

Dessutom tycker jag att du ska gå med i vår X10 grupp här på fotosidan. Kolla längst upp på fotosidan (under reklamen), 3e från vänster, Grupper. Sök på Fujifilm X10 så finner du en intressegrupp för X10. Välkommen!

ANNONS
Götaplatsens Foto