Annons

Fujifilm Finepix s5000

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Hej hallå.
Har beställt en finepix s5000 och pga att 83 personer på denna sida äger en sådan så tänkte jag passa på att fråga en sak.

Det var en hemsk tanke som slog mig efter att jag hade beställt den.
Tänk om det inte går att stänga av ljudet på den!
Användbarhet till att fota vilt i skogen = 0.

Min fråga:
Går det att stänga av pip-ljudet på den?

självklart !

har haft en s5000 i 7 månader , du kan manövra slutar ljudet och knapp "beeps" ljudet i tre olika styrkor . ljudet då man startar och stänger av kameran tror jag ej man kan på bort , men lyckligt nog slipper man ex woff ljud som på tex canon a60

Jag har e s602Zoom och ljudet går att stänga av på den, jag tycker det borde vara samma sak för s5000.

Re: självklart !

-Ale skrev:
har haft en s5000 i 7 månader , du kan manövra slutar ljudet och knapp "beeps" ljudet i tre olika styrkor . ljudet då man startar och stänger av kameran tror jag ej man kan på bort , men lyckligt nog slipper man ex woff ljud som på tex canon a60

FYI går det att stänga av ALLA ljud på A60. Ja, utom från zoomen och AF:en och så förstås. ;-)

Här svaras det fort ser jag (tackar och bockar).

När jag ändå är på g...

Slutartider samt bländare. Slutartiderna ska ju gå att ställa in manuellt. Går det, och i så fall hur enkelt är det? Gör man det på en ratt eller får man leka i menyerna?
Bländaren kan man väl knappast ställa manuellt, men jag frågar iaf.

Sen AF-ljudet. Hur mycket låter det. Knappt hörbart, hörbart, irriterande mycket?

Senast igår så läste jag att kameran kan interpolera en 3MP-bild till en 6MP. Det stod att bilderna inte blev lika fina som på en riktig 6MP men rätt så bra ändå. Stämmer detta?
Om man sparar som RAW, kan man interpolera bilderna efteråt i datan?

Jag läste även, på en recension här om jag inte missminner mig, att jpeg-formatet inte var mycket att hurra för och att man skulle spara som RAW istället. Läste, i en recension om en annan kamera, att spara som raw tar längre tid än att spara som jpeg. Är det så även på denna kamera.

Fortsatt om RAW.
Tar det större plats. Är det en fördel att spara som raw jämt emot jpeg.

Hoppas att jag inte frågar för mycket nu.

Vad gäller RAW så interpoleras ALLTID bilden till 6Mpix. Det finns alltså inget 3Mpix RAW-läge, vilket gör att bilderna blir rätt mycket större i RAW-läget. Det är dock, kvalitetsmässigt, en fördel att spara som RAW. Mycket pga att S5000 komprimerar JPEG:arna ganska hårt. Man kan ju även ändra vitbalans och allat annat utom slutartid, bländare och ISO-tal i efterhand om man skjuter RAW.

Vad gäller användandet kanske jag kan få tipsa om denna sida:
http://www.finepix.de/simulator/S5000_applet.php?sprache=en

slutartider och bländaren kräver inte menyinställning utan manövras via pilknapparna likt macro

Nu när jag har studerat simulatorn (tack robert) lite närmare så ser jag att även bländaren går att ställa manuellt. Kameran överaskar med att vara mer avancerad än jag trodde.
Jag får tacka för all hjälp. Kameran kommer nog imorron.

ANNONS
Götaplatsens Foto