Annons

Fujifilm objektiv rekommendationer

Produkter
(logga in för att koppla)

huricane4

Aktiv medlem
Hade tidigare en X100F som jag tyckte va fantastisk men sålde den för snart 2år sedan för å köpa en X-pro3
Har efter det köpt på mig XF16F2.8WR XF35F2 XF90F2 utan så mkt eftertanke utan mer när det varit bra priser på begagnat marknaden.

Tänkte att 35F2 skulle vara allround objektivet men föredra nog mer x100-ans 23mm fokuslängd.

Använder kameran till 95% resefoto och mina resor är enbart UE/övergivna platser och gatufoto/arkitektur och filmar aldrig.

Det självklara svaret såhär långt är såklart att köpa ett 23F2 men när man är i mörka ödebyggnader så va det många gånger som min x100 hade för lite vidvinkel och mitt 16F2.8 har många gånger varit för ljussvagt

Så jag ska köpa ett 16F1.4WR alt XF181.4LM och då känns det onödigt att även ha en 23mm lins? iaf om jag väljer XF18mm objektivet


dom sista 5% fotar jag konsert och ska då även köpa ett 56F1.2, nya eller gamla versionen spelar mindre roll eftersom det nog inte kommer användas utomhus så mkt. (vädertätningen)

Ser att 27mm "pancake" nu finns i uppdaterad version med bländarring och vädertätning, skulle eventuellt kunna vara ett bra gatufoto objektiv om man tycker 35mm är lite för mkt tele?


så nån som har nån fundering?
 

janc

Aktiv medlem
Jag köpte den uppdaterade versionen av 27mm optiken för ett tag sedan och är mycket nöjd med den. Kombinationen X-Pro och 27mm blir väldigt smidig.
 

hampusm

Aktiv medlem
Jag har ett Sigma 56mm f1.4 till min x-pro3. Det är ett riktigt bra objektiv, till en bråkdel av priset för Fujis motsvarighet.
 

hampusm

Aktiv medlem
Bländar inställning på objektivet är ett krav annars verkar Sigmas 56mm lika bra som Fujis
Jag hade det kravet också, tills priset fick mig att kompromissa. Jag använde inte ratten där fram till något annat ändå, och jag märkte att det inte var några problem att hoppa fram och tillbaks mellan bländarinställning på kameran, och på objektivet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kör oftast med zoomar av praktiska skäl. Dessutom har jag Fujis första 3 fasta objektiv som jag köpte ihop ed X-PRO1. De där 3 gamla objektiven är små och lätta.
Fast nu har jag tänkt mig skaffa 2 ljusstarka objektiv. Jag använder dessa både för allround fotografering samt porträtt. De är också väldigt användbara för gatufoto när man är i mörka miljöer.
Bland de där gamla objektiven tycker jag 35/1,4 och 60/2,4 makro är riktigt bra och har en egen karaktär. Objektiv jag inte gör mig av med.Även gamla 18/2 är riktigt bra och är suveränt när man vill ha en lätt utrustning. Objektivet ärbetydligt bättre än vad många påstår. Går ofta köpa till ganska lågt pris som begagnat
,
 

FredrikZ1

Medlem
Har båse 16 och 18 1.4, bägge är kul 18 är löjligt skarp. Närgränsen är kul på 16. Hade 18 i Paris under hösten, bästa reselinsen. Kan också rekommendera nya 33 1.4, skön porträtt/ konsertlins det med. 90 f2 skulle jaggärna prova, den skallju vara grym.
 

jondavid

Aktiv medlem
Alla Fujifilms objektiv jag haft har varit välbyggda och optiskt mycket bra. Har haft många genom åren men har nu landat i 16/1,4 WR, 23/1,4 WR och den nya 30/2,8 WR Macro. Det är makallöst fina gluggar. Inte gratis men värda varenda krona. Vädertätningen är ett stort plus även om de naturligtvis inte är ”undervattenstäta”. Man kan alltid mäta optik avseende skärpa, vinjetterna, aberration osv men det säger inte så mycket. Det är bildernas ”impact” som gäller. Och där är dessa gluggar slående bra. Jag har också alltid velat mellan Fujis APS-c och fullformatm, typ Canon R6. Med Fujis nya 40 megasensor och med 23/1,4 WR optik är det slut med velandet. Med min nya X-H2- kamera och t ex 23/1,4 WR är det tekniskt så bra som det går att få till det helt enkelt. Jag pysslar med en sorts dokumentär fotografi där människor och miljö spelar huvudrollen. Därför är 16, 23 och 30 de objektiv som passar mig bäst. Hur Fujifilm zoomar och teleobjektiv fungerar har jag därför dålig koll på men antar att de håller hög kvalitet också. Min samlade erfarenhet är också att Fujis optik är ”taktil”, passar i händerna på,ett fint sätt. De ”känns” rätt.
 

huricane4

Aktiv medlem
Liten uppdatering:
Köpt begagnade XF18 1.4 och XF27WR
Så nu är listan:
16 2.8
18 1.4
27 2.8
35 2.0
90 2.0

Skulle nog kunna sälja 16mm objektivet nu men är inte värt så mkt och kan vara skönt å ha när man fottar i ljus miljö och inte vill bära 18mm klumpen 🤷

Och sen har det även blivit en 16кп 50 1.2
Sovjetiskt filmprojektor objektiv.
Utan fäste, bländarlameller eller fokusering som jag ska modda ihop till min X-Pro3.

Plockat ned det å ska svarva bort lite onödigt material
IMG_20230208_114715435.jpg
IMG_20230208_120027510_HDR.jpg
 

Johan O E

Aktiv medlem
18mmf2 är ett väldigt underskattat objektiv. Ägt och testat en del Fujifilm objektiv men använder 18mmf2 och 35mm1.4 mest. 50mmf2 är ett perfekt rese och porträtt objektiv. Sålt 18-55mmm 23mmf2 och 16mm1.4 då ingen av dom gav mig något dom föll mig i smaken efter ett tag. Dock bra objektiv.

Alla bilder 18mmf2: Www.stayuntilforever.com/ocoloy


Visa bilaga DSCF0415.jpg
 
ANNONS